Verdien jij geld met je muziek?

Jarenlang elk jaar een rekening gehad van een of andere orchanisatie `a la Sabam, Buma, Strema of ik even een rekening wilde voldoen (80) vanwege het feit dat ik muziek zou draaien in mijn bedrijf op een industrieterrein.
Van dat industrieterrein klopt wel. De rest niet. Maar ik heb nooit een cent betaald. Ik dacht : Dan komen ze maar kijken, zelfs de radio had ik nog niet aan.
Zou dat poging tot oplichting kunnen zijn?

Dit is dus pertinent niet waar (en dat heb ik gevoeld). Elke euro die je verdient met iets als hobbymatig muziek maken moet je officieel opgeven als ‘overige inkomsten’. Je mag dan weer wel je kosten er vanaf trekken. Dus als je in een jaar 1000 euro hebt verdiend, maar 1500 hebt uitgegeven aan nieuwe gear, dan hoef je dit niet op te geven.
Oh dan zit ik altijd goed.

In de jaren 70,80 live optredens gedaan (JP-8,system 100 en een TR-808)),daarnaast ambient platen avonden verzorgd.
Opbrengst bestond gewoon uit gratis comsumpties en pistoles met meestal kaas en ham.
Ja,als je de kostprijs nu bekijkt van dat eten en drank, heb ik toch een klein fortuin aan verdiend.

Dit is dus pertinent niet waar (en dat heb ik gevoeld). Elke euro die je verdient met iets als hobbymatig muziek maken moet je officieel opgeven als ‘overige inkomsten’. Je mag dan weer wel je kosten er vanaf trekken. Dus als je in een jaar 1000 euro hebt verdiend, maar 1500 hebt uitgegeven aan nieuwe gear, dan hoef je dit niet op te geven.
Even opgezocht naar aanleiding van jouw opmerking.

I stand corrected!.
ik heb voor zes euro’s belasting ontdoken, geloof ik. 🤔
volgens de FNV site:

Vaak wordt gedacht dat je tot € 8.700,- op jaarbasis belastingvrij mag bijverdienen naast je baan, maar dit klopt niet. Het salaris uit je vaste baan wordt namelijk meegerekend. Als dit lager is dan 8.700,- euro per jaar, mag je tot dit bedrag belastingvrij bijverdienen.

Even opgezocht naar aanleiding van jouw opmerking.

I stand corrected!.
ik heb voor zes euro’s belasting ontdoken, geloof ik. 🤔
volgens de FNV site:

Vaak wordt gedacht dat je tot € 8.700,- op jaarbasis belastingvrij mag bijverdienen naast je baan, maar dit klopt niet. Het salaris uit je vaste baan wordt namelijk meegerekend. Als dit lager is dan 8.700,- euro per jaar, mag je tot dit bedrag belastingvrij bijverdienen.
Klopt als een bus, verdien je per jaar (alle inkomsten bij elkaar) minder dan €8.700 dan hoef je geen belasting af te dragen.

Niemand wil Buma betalen, maar iedereen wil geld als hun muziek gedraaid wordt. Grappige spagaat.
Bing chat gtp :
Het kijk- en luistergeld in Nederland werd afgeschaft in 2000. Dit was het gevolg van de invoering van de Wet op de Omroep en de overgang naar een andere financieringsstructuur voor publieke omroepen. Het kijk- en luistergeld werd vanaf dat moment vervangen door een andere manier van bekostigen, namelijk via belastingheffing. De opbrengsten van het kijk- en luistergeld werden voorheen gebruikt om de publieke omroepen te financieren.

Zo kreeg ik ver na het jaar 2000 nog steeds rekeningen dat ik in de openbaarheid muziek zou draaien en ten gehore zou brengen.
Dit deed ik nooit. Net zo min als de betaling.
Toch voel ik me een klein beetje een huichelaar want wat betreft de omroep maak ik gebruik van hun (gratis) dienst voor het inklaren van films en geluid. Film met geluid of band geef je aan hun.
Die worden door hun gearchiveerd via het internet krijg je een betere kopie terug.
Ben er al een paar jaar mee bezig maar het probleem is dat ik die oude rollen digitaal gemonteerd heb en daardoor zit het resultaat, alles door elkaar.
Zijn er mensen met ook die Nederlandse omroepervaring? Belgen raadde mij het af met de mededeling : Als het inlevert dan ben je het kwijt.

Aan de ene kant niet meer oude afdraai apperatuur die goed werkt aan de andere kant Artificieele Inteligentie en nog betere resultaten.
Met het gevaar dat alle `linkse hobby`s`cultuur en geschiedenis van het belastingeld afgeschaft gaan worden misschien.

Gezien het aantal muzikanten tegenwoordig, het aanbod dat er is op de verschillende diensten, AI muziek en ook nog het aanbod gratis muziek (of betaald door abonnementen) vind ik het heel knap als mensen er noemenswaardig geld aan verdienen.

Diepe buiging en respect, want na zoveel jaar zelf te hobbyen en te dromen zie ik wel in dat er heel veel tijd, aandacht, netwerken, muziekkennis en een portie geluk zit tussen wat heen klooien en eraan verdienen dus.

Optredens lijkt me overigens de meest realistische weg naar een redelijk bedrag om minstens de hobby te bekostigen.
Ik ben zelf freelance engineer en probeer zo een vrije levensstijl aan te houden en kan daarmee mijn leven bekostigen inclusief mijn synth.

Het geluid dat ik maak, maak ik met heel veel plezier. Ik kan soms, zoals vandaag de hele dag in mijn geluid opgaan en doe eigenlijk niks liever dan dat. Een keer een moduletje scoren, integreren in mijn synth, leren, oefenen en lekker opgaan in het geluid.
Muziek in mijn oren, maar zoals het met mijn kookkunsten is: ik vind hetgeen ikzelf maak super!, maar het maakt me nog geen kok.

Bing chat gtp :
Het kijk- en luistergeld in Nederland werd afgeschaft in 2000. Dit was het gevolg van de invoering van de Wet op de Omroep en de overgang naar een andere financieringsstructuur voor publieke omroepen. Het kijk- en luistergeld werd vanaf dat moment vervangen door een andere manier van bekostigen, namelijk via belastingheffing. De opbrengsten van het kijk- en luistergeld werden voorheen gebruikt om de publieke omroepen te financieren.

Zo kreeg ik ver na het jaar 2000 nog steeds rekeningen dat ik in de openbaarheid muziek zou draaien en ten gehore zou brengen.
Toch voel ik me een klein beetje een huichelaar want wat betreft de omroep maak ik gebruik van hun (gratis) dienst voor het inklaren van films en geluid. Film met geluid of band geef je aan hun.
Die worden door hun gearchiveerd via het internet krijg je een betere kopie terug.
Ben er al een paar jaar mee bezig maar het probleem is dat ik die oude rollen digitaal gemonteerd heb en daardoor zit het resultaat, alles door elkaar.
Zijn er mensen met ook die Nederlandse omroepervaring? Belgen raadde mij het af met de mededeling : Als het inlevert dan ben je het kwijt.

Aan de ene kant niet meer oude afdraai apperatuur die goed werkt aan de andere kant Artificieele Inteligentie en nog betere resultaten.
Met het gevaar dat alle `linkse hobby`s`cultuur en geschiedenis van het belastingeld afgeschaft gaan worden misschien.
Niets staat je in de weg om een donatie aan de omroep te doen toch?

Bing chat gtp :

Kijk- en luistergeld is iets anders. Het gaat hier om een vergoeding te betalen voor muziek op plaatsen buiten de huiselijke kring zoals bijvoorbeeld de werkplek Tarieven voor muziekgebruik - BumaStemra
En dat is nog steeds een ding dus. Maar als je nooit muziek op hebt staan hoef je ook niet te betalen natuurlijk.

Stukkies van mijn eerste en tot nu toe enige album uit 2022 worden gebruikt door Omroep West onder enkele van hun reportages. Van de inkomsten kun je een tweedehands Moog Sub 37 kopen… iets in die geest. Leuk, zonder meer, maar nog leuker is het dat iemand iets met mijn muziek kan.

Stukkies van mijn eerste en tot nu toe enige album uit 2022 worden gebruikt door Omroep West onder enkele van hun reportages. Van de inkomsten kun je een tweedehands Moog Sub 37 kopen… iets in die geest. Leuk, zonder meer, maar nog leuker is het dat iemand iets met mijn muziek kan.

Gaaf. Daarom ben ik nu met production/sync music bezig. Het is breed genoeg om je creatieve ei in kwijt te kunnen en daarnaast is er een kans dat het wordt gebruikt op bijv. TV en dat je er een keer wat leuks mee verdient. Als je het goed genoeg en consequent blijft doen, is de kans op enig financieel succes denk ik (een stuk) groter dan met je eigen muziek (laten) uitbrengen via de reguliere kanalen.
Het werkt voor mij in ieder geval motiverender dan superveel moeite moeten doen voor zelfpromotie en dan eindigen met 100 maandelijkse luisteraars op Spotify en 2 dollar per maand. Ik wil er niet m'n brood mee verdienen maar een beetje de hobby terugverdienen zou wel cool zijn. :)

Stukkies van mijn eerste en tot nu toe enige album uit 2022 worden gebruikt door Omroep West onder enkele van hun reportages.

Leuk, hoe is dat album daar terecht gekomen?

Les geven is ook altijd een manier om geld te verdienen. Ik stuitte net op deze nieuwe online cursus songwriting met Brian Eno. Vier keer live via Zoom voor 160 dollar, dat lijkt me heel schappelijk.

• Duimpje
Duimpjes: FJH

Les geven is ook altijd een manier om geld te verdienen. Ik stuitte net op deze nieuwe online cursus songwriting met Brian Eno. Vier keer live via Zoom voor 160 dollar, dat lijkt me heel schappelijk.

= €40 per keer. En je bent een van de velen. Als je nu werkelijk iets zou leren. En dan ook nog in het Engels. Meer dan de helft zou niet tot me doordringen.

= €40 per keer. En je bent een van de velen. Als je nu werkelijk iets zou leren. En dan ook nog in het Engels. Meer dan de helft zou niet tot me doordringen.

Ja, 40 euro per keer. Krijg je live les van een beroemdheid. Een muzikant mag toch ook eerlijk verdienen?

Ik geef dit soort online trainingen voor het bedrijfsleven, daar betalen deelnemers probleemloos meer dan 100 euro per sessie. En bijna 700 euro voor een dagtraining op locatie (per persoon).

Jouw engels is vermoedelijk 100X beter dan Brian’s Nederlands! 😂

Natuurlijk kan taal een barrière zijn.
Maar voor een goeie training is het een schijntje, zeker als een gelauwerde een kijkje in de keuken geeft.

Verdien er een redelijk-ish centje mee, lang niet genoeg om van te leven maar het zet jaar op jaar wel wat zode aan de dijk. In ieder geval om de studio een beetje te financieren. Maar ik doe ook wel een hoop verschillende dingen binnen de muziek, je moet een beetje van alle walletjes mee-eten om er wat uit te halen.

Ik werk 4 dagen in de week en 1 aan muziek. Op die ene dag doe ik dan vaak mixing voor andere (veelal electronische) muzikanten en soms mastering. Daarnaast werk ik aan mijn eigen muziek bij een label en publisher maar die inkomsten zijn nihil, misschien een paar duizend over de laatste jaren en zij krijgen daar zo'n beetje de helft van dus dat schiet niet op. Hier en daar een optreden, of een andere sound gig bijvoorbeeld voor film (ik deed muziek voor Feyenoord docu) of apps.

Binnenkort ga ik proberen voor het eerst een vinyl uit te brengen via een kickstarter. Ben benieuwd of ik de backing haal. Misschien maar laag inzetten en zelf bijleggen.. 🥲

Af en toe ben ik betrokken bij filmopnames (ik werk in de archeologie) en dan laat ik altijd ‘vallen’ dat ik filmische muziek maak. Filmers en producenten zijn altijd wel op zoek naar muziek ervaar ik. Een sympathieke producent bij Omroep West pakte wat van mijn werk op. Zo ging dat….

Back