Verdien jij geld met je muziek?

Eén oud gabbernummer van me doet ‘t sinds een paar jaar goed, dit jaar de miljoen streams gehaald op Spotify en tikt binnen een paar weken de anderhalf miljoen aan. Label doet of hun neus bloedt, maar van buma dit jaar toch maar mooi 255 euro ontvangen. Nummer heb ik in 1999 als 16-jarige gemaakt en ‘t heeft toen helemaal niks gedaan. Wonderlijk en gewoon heel leuk dat ‘t nu opeens ‘ontdekt’ wordt :)
Ben wel benieuwd welke dan?

Mooi, gefeliciteerd! Grappig hoe dat werkt met sommige nummers. Heb je een linkje? Maak ik er 1.500.001 van 😉
Artificial Intelligence

Overigens had ik ‘m oorspronkelijk uitgebracht als ‘Penumbra’, maar ‘t label heeft een soort ‘artiestenalbum’ gemaakt met tracks van verschillende artiesten onder één alias. Rare praktijken, maar ja…

Doet ‘t ook leuk op TikTok trouwens :D

Misschien een re-work van maken?
Wat @Morty-C-137 zegt, heel andere energie toen dan nu. Maak nu behoorlijk andere muziek. Kan dan wel tijd gaan steken in hier alles uit te halen, maar er is niet echt een plan op de lange termijn ofzo. M’n dromen om het nog eens te maken in de hardcorescene zijn allang voorbij, dus ik geniet er gewoon van dat ik met terugwerkende kracht nog een succesje heb en dat is mooi genoeg :)

Maar de onderliggende boodschap: 1M streams = 250€
Nee, dit gaat alleen over dit jaar en niet alle streams zijn al verwerkt. Maar het gaat ook niet alleen over Spotify, ook over YouTube, TikTok, Deezer, Apple Music, downloads etc.

Daarnaast is dit alleen Buma Stemra. Ik moet ook royalties krijgen van ‘t label. Maar ja, daar zie ik nog niks van.

Er is een soort vuistregel dat 1 miljoen streams zo’n 3.000 euro is. Maar dat is alleen als je 100% van de rechten hebt. Daarnaast verschilt de waarde van een stream per kwartaal en per land waar je nummer gestreamd is. Heeft geen vaste waarde, want die wordt bepaald door de inkomsten van Spotify gedeeld door alle artiesten en alle nummers die in die periode gestreamd zijn.

Maar de onderliggende boodschap: 1M streams = 250€
Nog minder mogelijks

Als de track zo in smaak is is er kans dat die gebruikt is geweest voor andere toepassingen en daar hangen andere rechten aan en heb je enkel daarvoor al 30e ofzo en dan is er nog het auteursrecht aandeel als die gekocht wordt (download,niet streaming)

@Nightstorm ,ik zou dat toch eens nader bekijken allemaal hoe die track is aangegeven en op welke platformen die overal beschikbaar is.

Meer dat je de kleine lettertjes van je label moet lezen voor je tekent. Ik ken mensen die een veelvoud krijgen voor een fractie van dat aantal plays.
Ik heb zeker een slechte deal met het label getekend. Heeft alleen niks met de buma-opbrengsten te maken

Nog minder mogelijks

Als de track zo in smaak is is er kans dat die gebruikt is geweest voor andere toepassingen en daar hangen andere rechten aan en heb je enkel daarvoor al 30e ofzo en dan is er nog het auteursrecht aandeel als die gekocht wordt (download,niet streaming)

@Nightstorm ,ik zou dat toch eens nader bekijken allemaal hoe die track is aangegeven en op welke platformen die overal beschikbaar is.
Volgens mij gaat dat wel redelijk goed

Attachments

• IMG_6403.png
    IMG_6403.png
    118,5 KB · Bekeken: 111
  • IMG_6404.png
    IMG_6404.png
    118,5 KB · Bekeken: 108
Meer dat je de kleine lettertjes van je label moet lezen voor je tekent.

Alles is een keuze. Het voordeel van een label is dat je - als het goed is - meelift met hun bereik en ervaring. Het mooiste is natuurlijk alles zelf doen, maar in je eentje heel veel mensen bereiken is pittig.

Een contract door (laten) lezen is altijd slim. Net als uitgaan van je eigen kracht. Als een label je tegen slechte voorwaarden wil hebben, is er vast ook een label die eerlijker is.

Nou, het gaat mij meer om de insinuatie dat de streaming diensten vrijwel niets uitbetalen. Nu zal dat vast beter kunnen, maar dat miljoenen streams niets opleveren is gewoon niet waar. In dit geval eindigt het schijnbaar vooral in de zakken van de middle man.

Volgens mij gaat dat wel redelijk goed
Ik heb geen zicht over je data,het aangegeven aandeel over x tracks etc,maar indien je 100% rechthebbende bent over je track zijn die sommen bizar laag,dit zou veel meer moeten zijn.

Gezien het aantal streams kan ik me inbeelden dat er wel een dik pak buys zijn,ik zou echt wel gaan horen bij je label want het zijn sommen die snel oplopen,dat staat los van wat Buma je uitbetaalt.

Indien er in het contract iets staat van stilzwijgende verlenging (of niet) heb je wel iets in handen waarmee je kan afdwingen.

Normaal zou je moeten kunnen zien toch op je Buma profiel dat je 100% aandeelhouder bent voor die track ook (weet niet hoe het werkt daar in NL dat je alles kan zien in detail)

Dat staat los van het contract,het is maar dat bij elke nieuwe release de uitgever de tracks moeten aangeven,indien ze dit aangegeven hebben bvb onder een ander alias en jij dan voor die specifieke track maar een beperkt percentage toegewezen hebben is dat fraude.

Wat in contract staat of niet is 1 ding,die auteursrechten is iets anders.

Nou, het gaat mij meer om de insinuatie dat de streaming diensten vrijwel niets uitbetalen. Nu zal dat vast beter kunnen, maar dat miljoenen streams niets opleveren is gewoon niet waar. In dit geval eindigt het schijnbaar vooral in de zakken van de middle man.
Van de platenmaatschappij moet ik royalties krijgen over het gebruik van de opname. Daar word ik waarschijnlijk idd genaaid. Hier gaat het over BumaStemra, dat gaat over muziekgebruik. Daar word ik niet genaaid en krijg ik gewoon een eerlijke vergoeding op basis van de geldende tarieven.

Precies. De onderliggende boodschap is dus:

En niet:
Yep. Maar dat heeft niet eens zozeer met de kleine lettertjes te maken. Voor zover ik dat kon beoordelen als 16-jarige, vond ik puur ‘t feit dat mijn muziek op een échte cd stond die je in de winkels kon kopen plus 50 gulden voorschot veel interessanter dan het percentage.

Het label weigert een royalty statement te sturen, omdat het ‘systeem’ het niet toelaat om er eentje onder een bepaald bedrag uit te draaien. Ik denk dat dat gelul is, maar sowieso: in het contract staat niets over een minimumbedrag, we hebben simpelweg afgesproken dat ze elk halfjaar een statement sturen. In feite plegen ze dus contractbreuk en volgens mij kan ik daardoor eenzijdig de deal opzeggen. Maar ja, wat bereik ik daarmee? Dan moet ik ‘m zelf opnieuw laten masteren, op alle platforms zetten, ben ik alle huidige streams kwijt. En dan is ‘t nog maar de vraag of ‘ie hetzelfde bereik gaat halen.

Afangend van de distributor kan het om de 3 maand of 4 zijn dat ze afrekenen naar het label toe,dus kan het label je zeker minstens om het Jaar een eindafrekening maken.

Als je track gekend is door tittel maakt het niet uit dat je de huidige streams kwijt bent,dat is maar een getal op het scherm..

Wat je kan doen is nu gaan horen bij een ander bekend label of ze hem willen uitbrengen en een overeenkomst maken ,dan kan je het huidig label onder druk zetten met die mogelijkheid.

Wat je ook kan doen is simpel weg een geldend contract overeenkomen met een ander label en hem gewoon terug uitbrengen,daarna kan dat nieuw label een claim indienen,indien het oude label geen geldig contract kan voorleggen gaan ze verplicht zijn het te verwijderen. (en als artiest kan je zelf ook direct een claim indienen en bij de bekende stores wuiven ze dat niet zomaar weg hoor).
Maar om dit toe te kunnen passen is het belangrijk wat er in het contract staat betreffende het termijn voor hoelang het contract loopt en of het stilzwijgend verdergezet kan worden,en dan telkens voor welk termijn. Het contract moet geldend zijn en om geldend te zijn zijn er een aantal punten die erin moeten staan,indien dit niet zo is is het label altijd in fout,het maakt niet uit of je dat ondertekend hebt.

Yep. Maar dat heeft niet eens zozeer met de kleine lettertjes te maken. Voor zover ik dat kon beoordelen als 16-jarige, vond ik puur ‘t feit dat mijn muziek op een échte cd stond die je in de winkels kon kopen plus 50 gulden voorschot veel interessanter dan het percentage.

Het label weigert een royalty statement te sturen, omdat het ‘systeem’ het niet toelaat om er eentje onder een bepaald bedrag uit te draaien. Ik denk dat dat gelul is, maar sowieso: in het contract staat niets over een minimumbedrag, we hebben simpelweg afgesproken dat ze elk halfjaar een statement sturen. In feite plegen ze dus contractbreuk en volgens mij kan ik daardoor eenzijdig de deal opzeggen. Maar ja, wat bereik ik daarmee? Dan moet ik ‘m zelf opnieuw laten masteren, op alle platforms zetten, ben ik alle huidige streams kwijt. En dan is ‘t nog maar de vraag of ‘ie hetzelfde bereik gaat halen.
Tenzij in het contract staat dat je dan de overeenkomst kunt beëindigen kun je niet wanneer een partij niet nakomt zomaar de overeenkomst beëindigen. Overigens heb je met het beëindigen ook niet ineens je geld binnen. Hopelijk gaan ze wel meewerken anders moet je het afdwingen via de rechter en daar zit je niet op te wachten natuurlijk.

Back