Verdien jij geld met je muziek?

Tenzij in het contract staat dat je dan de overeenkomst kunt beëindigen kun je niet wanneer een partij niet nakomt zomaar de overeenkomst beëindigen. Overigens heb je met het beëindigen ook niet ineens je geld binnen. Hopelijk gaan ze wel meewerken anders moet je het afdwingen via de rechter en daar zit je niet op te wachten natuurlijk.
Voor zover ik weet, kun je de andere partij in gebreke stellen als die zijn/haar deel van de afspraak niet nakomt. Daarmee geef je diegene de kans om de fout te herstellen. Maar dat is alleen als het per ongeluk gebeurt. Als de andere partij al heeft aangegeven dat het per definitie niet mogelijk is om de afspraak na te komen, dan is die ingebrekestelling niet eens meer nodig.

En daarmee heb ik idd m’n geld niet binnen, dat is het punt ook niet

Even her en der ingelogd en wat zitten rekenen, speciaal voor de Belastingdienst. ;)
In 5 jaar tijd (sinds ik weer lekker met muziek bezig ben) alles bij elkaar zo'n € 800 verdiend.
Dit is meer dan de helft met betaalde mix- & masterklusjes en daarnaast streaming en Bandcamp inkomsten van eigen muziek.
Een daverend succes.

Het leukste detail vind ik dat Youtube kanaal NewRetroWave een keer een nummer van me heeft geplaatst, waarvoor ik een deel van de advertentie inkomsten kreeg - dat bracht destijds een paar tientjes op - en dat ze me 4 jaar later nog steeds keurig maandelijks $0,07 uitbetalen. :) (het minimum bedrag waarschijnlijk)

Laatst gewijzigd:
Ik heb zeker een slechte deal met het label getekend. Heeft alleen niks met de buma-opbrengsten te maken

@Nightstorm

Ik zou het toch even juridisch uitzoeken, De Buma of Sena kan je al een eind op weg helpen. Het ligt er zeker aan wat voor contract je hebt en deze zou ik zeker even goed na laten kijken welke rechten je hebt want een label heeft zeker zijn verplichtingen. Ik heb het nodige zelf meegemaakt dat een oude track opeens op de socials als een raket gaan en de labels niet thuis geven maar na een juridische inzet heb ik mijn recht kunnen halen. Bij mij was het namelijk zo dat ik een vinyl contract had getekend en geen digitaal contract maar het label heeft wel mijn track digitaal uitgebracht en dat hebben ze met terug werkende kracht moeten uitbetalen. Geloof me dat ging om serieus geld. Een label heeft zijn verplichting om zijn best te doen om jou track te promoten en aan de man te brengen. Als het label dat niet kan of wil aantonen dan kan je juridische stappen ondernemen. Je mag redelijkerwijs verwachten dat een label zijn best voor jou doet en een plan van aanpak toont of met jou overlegt zowel promotioneel als financieel. Er zijn al vele zaken bekend dat er contract breuk volgt of de verhouding van uitbetaling in jou voordeel komt ipv 50/50 wordt het 75/25.

Het vervelende is dat er te veel (hobby) muzikanten zijn met weinig verstand van zaken in een professionele wereld zitten en op het moment dat je juridische stappen moet ondernemen is het vaak een lat te hoog door kennis te kort en financiële middelen om iemand in te huren. Andersom zijn er ook ontzettend veel labels (Cowboys) die niet weten welke verplichtingen ze hebben tegenover de muzikant. Er zijn momenteel zoveel labels die contracten kopiëren van grote labels en daarmee muzikanten onder contract zetten maar op papier vaak niet kloppen. Daarnaast zien je steeds meer labels om geld vragen voor promotie doeleinde van jou plaat. Totaal omgekeerde wereld.

Ik zou het toch even juridisch uitzoeken ...

Ik was een aantal jaar geleden bij een informatiebijeenkomst voor artiesten. Daar sprak Kiwan Leung van Approved Music en hij behartigt de belangen van muzikanten. Echt een aardige vent en hij heeft mijn eerste contract destijds gratis doorgelezen en van commentaar voorzien. Misschien kun je hem eens een berichtje sturen?

Totaal omgekeerde wereld.
De "muzikant" is het te melken doel geworden. Ze willen zo graag beroemd worden, en door de copy/paste cultuur, en met de software (en ook HW) die het allemaal makkelijk maakt voor de nono kan men de muziek, zelfs pre_AI, zo op de _Orginelen_ laten lijken dat de "muzikant" valse eigenwaarde krijgt en zich geen onschuldige hobbyist meer waant.

En alles maar genadeloos op het dichtslibbende Interweb poepen.

De meesten zijn talentloze kopieermachines, en schamen zich echt nergens voor.

Net als dat "Genre Denken". Je kunt niet een genre uitkiezen om iets te maken, een genre wordt later door anderen aan je muziek opgehangen.

Allemaal koren op de molen van de foute jongens in de industrie met hun duivelse marketing puppets, die al het menselijke uit de Creatie halen om het maakt niet uit wat maar te kunnen verkopen aan de grote domme massa.

Alvast gelukkig nieuwjaar.

Op basis van de reacties besloten om toch nog eens een mailtje naar 't label te wagen, kijken of ik nu wel een royalty statement krijg. Op basis van 't antwoord maar zien wat ik er verder mee wil.

De professionele muzikant is geen melkkoe maar eerder "geen goede" muzikale ondernemer. Een goede ondernemer heeft een plan en doel voor ogen zodat hij/zij er centje mee kan verdienen voor een aangenaam leven. Als je 50 euro per jaar verdiend dan ben je geen muzikaal ondernemer maar een hobbyist die zich op professionele terrein bevind en misschien wel de professionele ondernemer in de weg zit.

Op basis van de reacties besloten om toch nog eens een mailtje naar 't label te wagen, kijken of ik nu wel een royalty statement krijg. Op basis van 't antwoord maar zien wat ik er verder mee wil.

Precies, Spotify betaald bij 1 miljoen streams nog steeds rond de 3500 euro uit naar iemand, en als dat jou label is dan heb jij gewoon het recht om te weten hoe de vork in de steel zit.

Een goede ondernemer heeft een plan en doel voor ogen zodat hij/zij er centje mee kan verdienen voor een aangenaam leven.

Een ondernemer doet - voor mij - vooral iets om er bewust een inkomen uit te halen. Dus niet alleen voor de leuk, maar ook gewoon omdat je moet eten en de hypotheek zichzelf niet betaalt. Daarom snap ik het prima als succesvolle producers naast hun eigen muziek misschien wel après-skihits maken. De schoorsteen moet roken.

Als je 50 euro per jaar verdiend dan ben je geen muzikaal ondernemer maar een hobbyist die zich op professionele terrein bevind

Of iemand die vanuit passie iets moois maakt en zichzelf te laag inschat. Dat kan ook. Kunst heeft waarde, ook financieel.

en misschien wel de professionele ondernemer in de weg zit.

Dan is het aan de ondernemer om zijn meerwaarde overtuigend uit te dragen. Ik ben zelf al 10+ jaar ondernemer en nooit bang dat mensen mij in de weg zitten. Dan doe ik zelf iets niet goed, in mijn aanbod, mijn service of de manier waarop ik dit onder de aandacht breng (marketing en communicatie).

Trouwens nog wat. Volgens mij moet je als serieuze artiest ook niet alles zelf willen doen. Als ik een contract van een platenlabel doorlees snap ik hooguit de helft. Dan schakel ik liever een professional voor bijvoorbeeld 100 euro in die dit voor me doet. Als ik dat bedrag al niet terugverdien, is het sowieso niet serieus.

@bombario

Kunst heeft zeker waarde, maar ik geloof niet dat de meeste artiesten zichzelf te laag inschatten, zeker niet wanneer er dagelijks tienduizenden nieuwe nummers uitkomen. Als we met tien mensen met een beetje gezond verstand en zonder emotionele betrokkenheid naar die muziek zouden luisteren, zouden we waarschijnlijk concluderen dat een groot deel ervan weinig zeggingskracht heeft of slecht geproduceerd is.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan daar slechts deels in meegaan. Als ondernemer krijg je te maken met mensen die in jouw branche hun hobby uitoefenen, zonder dat je daar iets aan kunt doen. Als professional moet je soms concurreren met duizenden hobbyisten die ook hun verhaal willen vertellen. Dat maakt het een bijna onmogelijke opgave, hoe veel je ook investeert of hoe goed je met de tijd mee gaat.Ik werk al 40 jaar in deze branche, en muziek kan voor allerlei doeleinden worden gemaakt. Als je goed bent in je vak, kun je er prima van leven. Het is echter essentieel om jezelf voortdurend te blijven vernieuwen en mee te gaan met de tijd. Dat neemt niet weg dat er steeds meer minderwaardige content op je pad komt. Tegenwoordig kan iedereen zichzelf een muzikant of producer noemen, maar ik vind dat er een duidelijke scheidslijn moet zijn tussen professionaliteit en hobby.

Iedereen verdient dezelfde kansen, maar als je serieus mee wilt doen, schrijf je dan in bij de KvK en laat zien wat je in drie jaar als muzikant-ondernemer voor elkaar kunt krijgen. Het is te veel vrijblijvend.

Wat een aannames
huh? dit is vreemd, dit zijn geen aannames, dit zijn meningen en ervaringen...

De professionele muzikant
ik het niet over de professionele muzikant dat is totaal wat anders. ik heb het over al die producers die constant en schaamteloos dingen herkauwen.

Ze doen maar . . .
precies, alleen echt mooie originele dingen vinden is zo ontiegelijk moeilijk door al die shit.
gelukkig zijn er nog wel hoor, als je weet waar je moet kijken.

Ze willen zo graag beroemd worden...

Dat is volgens mij toch echt een aanname. En ik reageer altijd een beetje geprikkeld op generalisaties, maar dat is vast mijn ding 😉 Maakt allemaal niet uit, nogmaals een fijn 2025.

Als ondernemer krijg je te maken met mensen die in jouw branche hun hobby uitoefenen, zonder dat je daar iets aan kunt doen.

Je kunt wel laten zien dat je beter bent. Door afspraken na te komen, netjes te reageren op belletjes en mailtjes, constant kwaliteit te leveren etc. Daarin zit je meerwaarde.

... maar ik vind dat er een duidelijke scheidslijn moet zijn tussen professionaliteit en hobby.

Wie bepaalt dat dan? Dan moet je wellicht met een keurmerk werken. Maar dan heb je ook een instantie nodig die de kwaliteitseisen controleert en dat maakt het weer ingewikkeld. Uiteindelijk bepaalt denk ik altijd de klant.

Maar als je serieus mee wilt doen, schrijf je dan in bij de KvK en laat zien wat je in drie jaar als muzikant-ondernemer voor elkaar kunt krijgen. Het is te veel vrijblijvend.

Dat kun je natuurlijk wel uitspreken, bijvoorbeeld op je site. Bijvoorbeeld:

Zoek je dit?

❌ Als je belt neem ik niet op
❌ Je hebt geen behoefte aan een officiële factuur
❌ Het gebruik van gekraakte software vind je volkomen logisch

Dan zijn we geen match. Ben je daarentegen op zoek naar ...

De "muzikant" is het te melken doel geworden.
Geworden? De hele muziekgeschiedenis is doorspekt van verhalen van artiesten die door een foute manager of slecht contract amper geld hebben gezien ondanks dat ze hele succesvolle (dwz goed verkopende) muzikanten waren. De muziekindustrie is altijd al rot geweest. Artiesten worden genaaid, consumenten worden genaaid en de snelle jongens snuiven de neus vol en spoelen het weg met champagne. Niks nieuws onder de zon.

Back