Teenage Engineering OP-XY

1731612689074.png

Tijd om flink in je buidel te tasten.
De Teenage Engineering OP-XY is hier, voor "maar" 2299 euro'tjes.

De OP–XY is een krachtige sequencer, synthesizer en sampler. Stapel geluiden op een 64-staps raster en creëer duizenden projecten. 24-toetsen toetsenbord en een multi-uit jack waarmee je een van de vier uitgangen kunt selecteren. Met 8 unieke synth-engines, twee send-effectslots en brain™ voor transpositie—een complete studio die in de palm van je hand past.

• sequencer, synthesizer and sampler
  • built-in speaker for room-filling sound
  • 16 hours usb-c rechargeable battery
  • multi-out port
  • thousands of user projects
  • 8 unique synth engines
  • usb-c audio/midi host
  • dimensions: 288 x 102 x 29 mm | 11.4 x 4 x 1.2 in
  • weight: 900 g | 31.7 oz

Attachments

• 1731612639351.png
    1731612639351.png
    402,4 KB · Bekeken: 203
Bekijk bijlage 3855026
Nou, veel succes met je polyfone gesamplede digitale voltage arrangementen dan, werkt vast top.

Gebruik je nou een chick om je inzicht kracht bij te zetten? Eurorack is idd moeilijker dat wel. Maar meer professioneel in mijn ogen/oren.

Dus in plaats van mee te praten met oogverblindend design probeer ik gewoon even een andere kant te belichten onder het mom niet iedereen kan z’n geld 2x uitgeven

AI is het met me eens..😂

“With a budget of €2200 and a limit of 5 modules, you’re aiming for a high-end Eurorack setup that truly takes the capabilities of the OP-XY and blows it out of the water in terms of depth, sound quality, and flexibility. The goal here is to select modules that push boundaries in sequencing, sampling, sound design, and modulation, ensuring that your system provides far more musical depth and control”
"AI" snapt niet wat de OP-XY kan. Voor wat het ding kan heb je heel, heel veel modules nodig. En dan verlies je het tactile en draagbare aspect. Eurorack is niet beter of professioneler net zo min als dat CV beter of slechter is dan MIDI. Het zijn gewoon verschillende stukken gereedschap.

Gebruik je nou een chick om je inzicht kracht bij te zetten? Eurorack is idd moeilijker dat wel. Maar meer professioneel in mijn ogen/oren.

Ik vind het gewoon een debiele vergelijking. Eurorackland is primair monofoon en loop-based, en zelfs daarvoor heb je al een hoop modules en nog veel meer kabels nodig. Een arrangement met akkoordenprogressies en melodieen die verder gaan dan een 1-4 bar loop is zeldzaam. Een belangrijke factor daarin is dat je voor iedere noot en parameter die aan wilt sturen een aparte kabel moet trekken, in tegenstelling tot MIDI waarbij je over 1 kabel 16 kanalen tegelijkertijd van enorme bakken noot en stuurinformatie kunt voorzien. Modular is toch niet te vergelijken met een 24 voice polyfone multitimbrale unit met 8 synth engines, sample shizzle, sequencing en diverse I/O aan boord. Ik vind (semi)modulair spul met CV ook heel leuk, met name de vrijheid die je hebt om modulatie te routen, maar het is toch niet te vergelijken met een systeem waarbij je complete tracks kunt maken met alles erop en eraan.

Wat betreft professioneel ligt dat meer aan degene die het bedient. Voor iedere Colin Benders zijn er ongeveer 100 (optimistische schatting) piepknor-kneuzen die niet veel verder komen dan fart noises en DAWless jams van 4 bars waarbij er aan een filter wordt gedraaid.

Ik snap dat het voor sommige een “debile” vergelijk is.

Maar mijn doel is bereikt.

Voor Euro insiders, ik ben een zeikert:
IMG_6054.jpeg

Laatst gewijzigd:
Een alternatief aangeven wat eigenlijk geen alternatief is?
Nou ik wilde een alternatief in euro samenstellen omdat ik echt niet hatelijk wil zijn maar het doel is passie, dit forum en synths laat ik dat voorop stellen. Ik zal komende dagen alles even goed bekijken en zien of ik een draagbaar <2200,- set kan samenstellen puur voor het idee.

Kijk als geld geen probleem is gewoon kopen.

Nou ik wilde een alternatief in euro samenstellen omdat ik echt niet hatelijk wil zijn maar het doel is passie, dit forum en synths laat ik dat voorop stellen. Ik zal komende dagen alles even goed bekijken en zien of ik een draagbaar <2200,- set kan samenstellen puur voor het idee.

Kijk als geld geen probleem is gewoon kopen.
Je kunt voor 2200 Euro prima een leuke Eurorack set samenstellen die veel kan, maar het is geen alternatief voor de OP-XY. Zelfs al hou je het bij een kleine set, bv 2x 84 HP, dan is het al een stuk minder draagbaar. Als je goed naar de specs kijkt dan zie je ook een hoop functionaliteit die lastig met weinig modules te vervangen is. Er zijn zoveel dingen die ook goedkoper zijn dan 2200 Euro en ook leuk zijn, maar dat maakt het nog geen alternatief of equivalent. Ik zie eerder 1 van de moderne MPC's als alternatief. Maar de OP-serie heeft wel zijn eigen workflow die anders is dan die van de MPC's. Het is juist die workflow die de OP-serie zo aantrekkelijk maakt voor sommigen. Ik behoor niet tot de doelgroep, ik hou het bij Eurorack en MPC, maar ik snap wel de aantrekkingskracht.

Ja ik zit ook te wachten op een beetje serieuze XY demo van Kraftwerk. Toch heb ik alvast een paar dingetjes in elkaar geflanst als amateur muzikant.
Die XY heb ik hier toevallig liggen, aangezien ik in April dit jaar gevraagd ben door Teenage Engineering of ik wellicht interesse had om wat ‘factory content’ aan (multi) samples en presets te maken. Zo gevraagd zo gedaan! enfin, ik hoop dat de volgende deuntjes je toch een positieve indruk kunnen geven ;)

Absoluut prachtige nummers weer! :halleluja

Snap je reactie wel en sorry dat je je misschien aangevallen voelde, maar wat mij betreft versterk je het punt dat ik wilde maken. Dit soort uitgewerkte en gelaagde nummers geven een veel beter beeld van de mogelijkheden van zo’n apparaat dan een YouTuber die vooral wil laten zien hoe snel hij een four bar loop in elkaar draait. Maar goed, het is waarschijnlijk gewoon mijn eigen manco: ik wil graag demo’s zien van hoe je er uitgewerkte songs mee zou kunnen bouwen, omdat dat de manier is waarop ik hem zelf zou gebruiken. In die zin vind ik wat de OP-XY aan punch-in drumrolls en AI-transpositie kan verzinnen veruit het minst interessante wat ik tot nu toe heb gezien. Terwijl dat voortdurend langskomt, en song mode onderbelicht blijft.

Dat je voor €2200 iets in elkaar kan zetten dat werkt geloof ik wel (buiten Eurorack om zijn er nog een miljoen andere alternatieven variërend van een MPC tot een Move of Circuit of SP-404 of Digitakt/Octatrack of of of...), ik struikel meer over dit stukje dat naar mijn idee in de context van tracks bouwen/muziek componeren als een tang op een varken slaat:
[...] midi [...] (wat inferieur is vergeleken bij voltages)

Modular is toch niet te vergelijken met een 24 voice polyfone multitimbrale unit met 8 synth engines, sample shizzle, sequencing en diverse I/O aan boord. Ik vind (semi)modulair spul met CV ook heel leuk, met name de vrijheid die je hebt om modulatie te routen, maar het is toch niet te vergelijken met een systeem waarbij je complete tracks kunt maken met alles erop en eraan.

IMG_6055.jpeg

Heeft de Op-xy via usb meer sporen? Kan dat zo snel niet vinden?

Ik vraag me vooral af wat die 2 HIV-awareness icons doen op die website, zijn het artiesten die het product endorsen of moet ik me ermee identificeren zodat ik het wil kopen, of...?

Ik vind het gewoon een debiele vergelijking. Eurorackland is primair monofoon en loop-based, en zelfs daarvoor heb je al een hoop modules en nog veel meer kabels nodig. Een arrangement met akkoordenprogressies en melodieen die verder gaan dan een 1-4 bar loop is zeldzaam. Een belangrijke factor daarin is dat je voor iedere noot en parameter die aan wilt sturen een aparte kabel moet trekken, in tegenstelling tot MIDI waarbij je over 1 kabel 16 kanalen tegelijkertijd van enorme bakken noot en stuurinformatie kunt voorzien. Modular is toch niet te vergelijken met een 24 voice polyfone multitimbrale unit met 8 synth engines, sample shizzle, sequencing en diverse I/O aan boord. Ik vind (semi)modulair spul met CV ook heel leuk, met name de vrijheid die je hebt om modulatie te routen, maar het is toch niet te vergelijken met een systeem waarbij je complete tracks kunt maken met alles erop en eraan.

Wat betreft professioneel ligt dat meer aan degene die het bedient. Voor iedere Colin Benders zijn er ongeveer 100 (optimistische schatting) piepknor-kneuzen die niet veel verder komen dan fart noises en DAWless jams van 4 bars waarbij er aan een filter wordt gedraaid.
Het zijn ook heel verschillende dingen. En inderdaad, de modulaire wereld is soms net iets teveel soundscapes, Ambient en Noise. Of iets wat daarvoor moet doorgaan. Ik zou altijd voor de combinatie gaan, en de Op1 (field) en ook deze leek mij altijd wel mooi in combinatie met Eurorack. Ook bijvoorbeeld loop pedals of een Digitakt, Octatrack of iets in die richting werkt altijd wel mooi.

Overigens zie ik steeds meer artiesten en hobbyisten toffe muziek maken met Eurorack, dus minder piep knor ;). Het heeft er denk ik ook mee te maken dat mensen er eerst veel ervaring mee op moeten doen. En dat hebben steeds meer mensen. Voor synths en aanverwante leven we echt in mooie tijden, qua mogelijkheden, fabrikanten en hun ontwerp enzovoorts. Ook TE heeft zijn hele eigen stijl. Dat ik het wat te duur vindt, en het geld er niet aan uit kan geven is wat anders ;)

Om er op uit te trekken met je OP-XY heb je inderdaad wat extra lifestyle items nodig om het plaatje compleet te maken:
1731666121668.png

1731666150704.png

1731666175631.png

Dus voor totaal ±3k kun je aan de slag!

Snap je reactie wel en sorry dat je je misschien aangevallen voelde, maar wat mij betreft versterk je het punt dat ik wilde maken. Dit soort uitgewerkte en gelaagde nummers geven een veel beter beeld van de mogelijkheden van zo’n apparaat dan een YouTuber die vooral wil laten zien hoe snel hij een four bar loop in elkaar draait.
Haha nee hoor en ben het ook eigenlijk helemaal met jou eens. Ik had eigenlijk met een gekke bek op de foto gemoeten en deze als thumbnail voor mijn video moeten plaatsen om kijkertjes te trekken, maar daar pas ik gewoon voor. Dan maar minder kijkers :) Ben blij dat je de trackies die ik heb gemaakt kan waarderen.

Ik vraag me vooral af wat die 2 HIV-awareness icons doen op die website, zijn het artiesten die het product endorsen of moet ik me ermee identificeren zodat ik het wil kopen, of...?
Haha dat vroeg ik mij ook af, maar blijkt een eerbetoon aan DAF te zijn:

Erg cool @Marc neem aan dat je de OP-XY kado hebt gekregen?

Maar de OP-XY heeft alles wat ik op de OP1 OG mis.

- multisampling
- midi-io
- live quantize
- Sequencing
- veel te duur...

- multisampling
- midi-io
- live quantize
- Sequencing
- veel te duur...

Voor midi op de OG is wel een hack geloof ik

- multisampling
- midi-io
- live quantize
- Sequencing
- veel te duur...
Klopt inderdaad en ben het eens. Ik schrok ook van de prijs toen ik het las en dat is wel onwijs jammer, want het gaat nu alleen daar nog over. Gelukkig is er tegenwoordig voor elk budget leuke gear verkrijgbaar ;)

Back