Teenage Engineering OP-XY

1731612689074.png

Tijd om flink in je buidel te tasten.
De Teenage Engineering OP-XY is hier, voor "maar" 2299 euro'tjes.

De OP–XY is een krachtige sequencer, synthesizer en sampler. Stapel geluiden op een 64-staps raster en creëer duizenden projecten. 24-toetsen toetsenbord en een multi-uit jack waarmee je een van de vier uitgangen kunt selecteren. Met 8 unieke synth-engines, twee send-effectslots en brain™ voor transpositie—een complete studio die in de palm van je hand past.

• sequencer, synthesizer and sampler
  • built-in speaker for room-filling sound
  • 16 hours usb-c rechargeable battery
  • multi-out port
  • thousands of user projects
  • 8 unique synth engines
  • usb-c audio/midi host
  • dimensions: 288 x 102 x 29 mm | 11.4 x 4 x 1.2 in
  • weight: 900 g | 31.7 oz

Attachments

• 1731612639351.png
    1731612639351.png
    402,4 KB · Bekeken: 206
Ik ben als jarenlange mpc gebruiker w.s. niet objectief, maar wat rechtvaardigt een 3x hogere prijs dan een MPC One? Ik zie geen enorm verschil aan features.
Tsja. Dat gevoel heb ik eigenlijk ook, maar ik ben nog nooit in het bezit geweest van een op-1 of Op-z . Denk dat een Mpc er qua mogelijkheden zwaar overheen gaat,
Het zal te maken hebben met de flow ,de vibe en het gevoel wat je met een apparaat heb.
Dat rechtvaardig uiteindelijk de prijs.
Het stuk plezier wat je aan een instrument beleeft mag ook best wat kosten.

Beetje humor

Ik heb gister even tussen mn oude niet verkochte spullen gekeken omdat modular modules ten opzichte van de op-xy voor vergelijkbare functies wellicht een brug te ver was. Het combineren van m’n apogee duet, iPhone, Andrew wang’s flip en een Li-ion 20.000mah en kleine controller kwam ik een heel eind maar dit kreeg ik niet voor elkaar:

IMG_6060.jpeg

Laatst gewijzigd:
Maar even serieus hij klinkt wel goed wat ik zo hoor.

Weet iemand of hier een Sabre Dac in zit en de samle bit/frequentie?

Hoge inzet prijs is wel standaard.
Als het nieuwe ervan af is word hij wellicht goedkoper.

Maar goed...wellicht wacht ik of haal ik er 1...
Als ik mij niet vergis heb ik de eerste OP-1 ooit gekocht voor ruim 600,- en dat vond ik toen al duur. Daarna zijn de prijzen alleen maar omhoog gegaan. Ik schat dat deze trend zich blijft doorzetten, tenzij ze over een acceptatie grens zijn gegaan en ze bijna niet meer verkocht worden. Dan moeten ze wel zakken. Aan de andere kant is hij niet veel duurder dan de OP-1 field en die wordt blijkbaar nog steeds goed verkocht, want die prijs is al langere tijd alleen maar gestegen. Deze is wat mij betreft een stuk interessanter, dus ja, die (relatief) paar euro extra zullen dan ook wel geaccepteerd worden. Doen ze wel slim zakelijk gezien.

Beetje humor

Ik heb gister even tussen mn oude niet verkochte spullen gekeken omdat modular modules ten opzichte van de op-xy voor vergelijkbare functies wellicht een brug te ver was. Het combineren van m’n apogee duet, iPhone, Andrew wang’s flip en een Li-ion 20.000mah en kleine controller kwam ik een heel eind maar dit kreeg ik niet voor elkaar:

Bekijk bijlage 3855073

Misschien is "Noise Generator" een passendere forumnaam dan "MstrFX" :D

Haha nou laten we oppassen met elkaar demoniseren uiteindelijk zijn we allemaal liefhebbers 😘

Als ik mij niet vergis heb ik de eerste OP-1 ooit gekocht voor ruim 600,- en dat vond ik toen al duur. Daarna zijn de prijzen alleen maar omhoog gegaan. Ik schat dat deze trend zich blijft doorzetten, tenzij ze over een acceptatie grens zijn gegaan en ze bijna niet meer verkocht worden. Dan moeten ze wel zakken. Aan de andere kant is hij niet veel duurder dan de OP-1 field en die wordt blijkbaar nog steeds goed verkocht, want die prijs is al langere tijd alleen maar gestegen. Deze is wat mij betreft een stuk interessanter, dus ja, die (relatief) paar euro extra zullen dan ook wel geaccepteerd worden. Doen ze wel slim zakelijk gezien.
ja klopt. toen die net uit was was ik 1 van de haters. ( speelgoed, te duur, hoe durven ze ) jaren later nieuw gekocht voor 950 euro. Helemaal fan van dat ding :)
Dat ding heeft echt een sound.

wat ik wel lullig vind is dat veel features eigenlijk ook naar de field moeten of hadden gekunt.
koop je net een field en kort daarna zit je te geilen op bv de multisampling van de xy.
ik snap dat je nooit iets moet kopen met een idee van updates die nog komen.
Maar ben wel benieuwd of ze de field users tegemoet gaan komen met een update.

Multisampling is voor mij we belangrijk. de OG Op1 is vals door de aliasing.
Blijft een cool apparaat.

Anyhow prachtig apparaat, de og en de field ook.

Ik had altijd in mijn achterhoofd, "als de OP-Z Field uitkomt ga ik deze meteen bestellen". Maar nu ik hem zie ben ik niet gecharmeerd (prijs speelt ook een rol). Ik ga deze niet kopen voorlopig. Kan goed uit te voeten met alleen de OP-1 field en OP-Z (al valt deze bijna uit elkaar).

Ik had altijd in mijn achterhoofd, "als de OP-Z Field uitkomt ga ik deze meteen bestellen". Maar nu ik hem zie ben ik niet gecharmeerd (prijs speelt ook een rol). Ik ga deze niet kopen voorlopig. Kan goed uit te voeten met alleen de OP-1 field en OP-Z (al valt deze bijna uit elkaar).
Ik vond de OP-Z ook erg verleidelijk.. maar wat je zegt.. de bouwkwaliteit..
Hoe is de bouwkwaliteit van de OP-1 Field?
Nadat mijn OP-1 zoek was geraakt in de repair te Duitsland, er geen nieuwe verkrijgbaar was wegens onderdelen te kort, kreeg ik van Bax als Compensatie dit B-stuk hieronder opgestuurd.. Ik had met de OP1 altijd wel het gevoel dat het een solide ding was.. maar dit viel me een beetje tegen..

OP1 losse knop.jpg

IMG_20180920_182330.jpg

Natuurlijk heb ik dit item meteen teruggestuurd.. misschien een fout bij Bax.. maar dat dit als B-stock rondgaat, ronduit slecht. Het beschermfolie deed vermoeden dat het nieuw was maar de gebruikerssporen waren bovengemiddeld voor zover ik bekend ben met de B-stock norm.. misschien teruggeplakt om bij elkaar te houden??

Dit was mijn reactie.. oh.. hij deed het ook niet trouwens.. :D
Vandaag heb ik onder bestelnummer 5803093, een vervangende OP1 ontvangen omdat mijn eerder gekochte defect was en na een aantal maanden wachten nog steeds niet terug was of niet meer te vinden was.
Deze OP1 werkte bij ontvangst ook niet, nu kan het zijn dat de batterij leeg is (komt sporadisch voor) maar erger is dat er na het verwijderen van het beschermfolie een knop los bleek te zitten. En daarbij zag ik dat er ook gebruikerssporen zijn.

Hoe is de bouwkwaliteit van de OP-1 Field?
Na een jaar in gebruik is deze nog tip top in orde. Nu nog effe afwachten hoe deze erbij hangt na 10 jaar ;), net zoals de OG. Maar de field voelt solide aan, denk dat deze wel wat kan hebben. Kan deze niet vergelijken met OG, aangezien ik deze nooit heb aangeraakt.

ja klopt. toen die net uit was was ik 1 van de haters. ( speelgoed, te duur, hoe durven ze ) jaren later nieuw gekocht voor 950 euro.

Ik geloof niet dat je een echte hater was of bent. Volgens mijn herinnering vind jij de Stimming IMC ook prima?

Valt een beetje in zelfde categorie.

Duur maar ja werkt wel goed.
Een hater is systematisch en niet van gedachten te veranderen denk ik.

Wou dat ik geld had om de OP-1 te kunnen kopen, die nieuwe vind ik wel heel erg prijzig.

Die OPs lijken me leuk als schetsboekje voor onderweg of op de bank, en daarvoor zijn ze mij gewoon te duur. Ik denk namelijk dat ik ze in de studio zelf niet veel zou gebruiken, want dan pak ik de DAW en de grote instrumenten. En om nou een unit van €2k+ vooral in de la te hebben liggen... Voor een derde tot de helft zou ik het nog wel overwegen.

Ik zie dat de SEQTRAK her en der al begint te dalen.. volgens mij wordt die zodadelijk nog goedkoper.. best een leuk dingetje..
Wat betreft Yamaha en buildquality.. ik heb zo'n Tenori-on Orange en die knoppies voelen ook nogal brakkig.. maar blijft het wel gewoon doen.. De RS7000 en RM1X waren wel stukken beter gebouwd.. maar dan nog moet je de tactile switches vervangen onder de steptoetsen omdat ze het naar verloop van tijd gewoon niet meer doen.. hmm...

Laatst gewijzigd:
Wou dat ik geld had om de OP-1 te kunnen kopen, die nieuwe vind ik wel heel erg prijzig.
Komt goed Pochos! TE werkt met Ikea samen. Waarschijnlijk zijn ze even in de war. Want puntje bij paaltje verkopen ze hele modulars voor 300,- maar ik denk wel dat ze er niet zoveel meer te koop hebben want elke 40+ Teenage influencer hebben ze er gratis 1 gestuurd. Ik heb al m’n cyberbegging accounts op patreon afgezegd dus ze zullen binnenkort wel op de tweedehands markt komen voor mensen die 1 enveloppe per drumkit wel fijn vinden.

Persoonlijk heb ik naast m’n sleutels een telefoon en labtop geen plek om portable shizzle mee te nemen. Krijg beetje stress van. Meestal luister ik onderweg naar muziek.

Antropologisch heel interessant project

GRAPJE 😂
Ps. 1999 en er was 0 discussie over geweest.

Laatst gewijzigd:
Ik vind die discussie over wat je allemaal wel niet kunt kopen voor de prijs van een OP-XY ergens ook wel komisch. Ik redeneer namelijk precies andersom: wat zou ik allemaal kunnen wegdoen om plaats te maken voor één apparaat dat al die functies overneemt? Met wat dat opbrengt heb ik zo een XY betaald.

Misschien moeten we deze ermee vergelijken in een ander topic. Op-xy ziet er wel strakker uit.

IMG_6064.png

Sorry dat ik het zeg maar dit hele topic is naar z’n naatje door dat off topic geneuzel over wat je van €2200,- wel niet allemaal in eurorack kan kopen.

Dan stel ik voor dat alle eurorack vergelijkingen weggehaald worden die ik geplaatst heb, wellicht idd goed idee.

Back