same here en heel herkenbaar met dat kopen/verkopen. Was een hobby an sich geworden.Ik ben in de jaren 90 begonnen met muziek maken. Eerst lekker via Octamed en Fasttracker II boeren en scheten samplen en daarna overgestapt naar Cubase. In die tijd had ik veel gear gekocht en verkocht. Heel veel door mijn handen gehad, TR-909, JP-8000, Nordlead 2, Novation Nova, Jomox Airbase/Xbase 09, Roland Juno 2 met PG-300, een kledingkast vol met gitaarpedaaldistortions (ik maak hardcore) , Mackie mengtafels, Lexicon fx processors enz enz.
Een lange tijd heb ik hiermee zitten klooien. Soms was het leuk, vaker was het frustrerend. Zoals veel andere mensen viel ik in het gat van de koop- en verkoopdrang. Ik was meer bezig met het kopen en verkopen van gear, dan met muziek maken, want “met de volgende synth/drumcomputer die ik ging kopen kon ik VEEEL betere muziek maken…”.
Nu ben ik op een punt gekomen dat het kriebelt om iets aan te schaffen waar ik wat aan heb. Ik wil dit ook 2de hands aanschaffen om mijn mogelijkheden te vergroten, daar heb ik geen problemen mee. Mijn opties heb ik onderverdeeld in een aantal mogelijkheden, maar als anderen betere suggesties hebben, dan ben ik 1 en al oor.
Optie 1: Drumcomputer
Optie 2: Filter/overdrive/distortion
Optie 3: Studio Monitors
Optie 4: een Roland Cloud abonnement
Optie 5: Behringer clones
Optie 6: een combi
Ik denk dat je gewoon helemaal ITB moet gaan, heb ik ook gedaan. Ook rustig in je hoofd alsje weet dat je 100% ITB bent en dus niet meer hoefte GASsen voor nieuwe HW gear, gaat gewoon aan je voorbij incl alle koopwoede.
Lekker alles vanuit 1 centraal punt.
HW drumcomputers etc, leuk om mee te jammen. Proggen in een daw is functioneler. Anders krijg je ook weer: veel io nodig (dure geluidskaarten en convertors (nu heb ik een interface van 400 ipv een setup van 10K+ alleen voor IO), kabels, sync shit, midi jitter.
Zorg voor een goede midi keyboard met veel controls, minimaal 5 oct, DAW controller, minimaal met transport erop
Goede monitors + SUB inderdaad, hoeft niet hard maar wel stevig.
ITB disto zijn er best veel, van mackie 8bus emus tot vage moderne dingen zoals arturia coldfire. Je moet alleen effe zoeken.
optie 1 ITB: drumsamplers/seqs:TAL-DRUM/ADSR Drummachine/Atlas/Triaz, of Emu's: bijv Roland cloud drumcomputers/D16/AlyJameslab etc
optie 2 ITB: Softube amps/Audiority/Eventide/Arturia etc, Airwindows mackity of Shy Audio Shy 90schannels voor de mackiesound
optie 3 Altijd doen, goede monitors + sub. roomtreatment wordt belangrijker hoe harder je gaat, dan heb je ook meer reflecties etc. ik werk op een relatief normaal nivo, is het wat minder essentieel, maar als je het kan betalen, ook doen.
optie 4 Heb ik gehad, maar heb betere alts nu en die cloudframework eromheen is gaar en shit. Beter samples + TAL/Gforce/Arturia
optie 5 nee, ITB is alles instant recall, geen kabel midijitter sync geneuzel. Soundwise maakt het ook niet meer uit. Die tijden zijn voorbij.
optie 6 Allemaal persoonlijk en zal je zelf moeten doen. Maar ik voel me echt vrij nu helemaal itb, geen 5 lagen over elkaar heen qua tracks maken. Gewoon alle shit in de DAW, geen aaprt lopende HW seqs en spullen aan de andere kant van de tafel/kamer waardoor je het in feite niet gebruikt of statisch laat. Lekker editen en proggen in realtime terwijl alles loopt (of niet) gewoon vanuit de stoel.
Laatst gewijzigd:

en eindigde dat in terugsturen of weer doorverkopen.