GFI Systems Solis Ventus - Specular Tempus opvolger

1733526432459.png

1733526445101.png

De GFI System Solis Ventus tilt het originele Specular Tempus stereo delay- en reverb-pedaal naar nieuwe hoogten, met onder andere nieuwe algoritmes, flexibele routing en meer.

Synthesizerspelers zijn dol op effectpedalen. Vooral delay- en reverb-effecten zijn grote favorieten. In veel studio’s vind je een Eventide H9 of een H90. Gevolgd door de pedalen van Strymon of het GFI System Specular Tempus, dat uitstekende delay en reverb combineert in één compacte stompbox.

Dit laatste pedaal werd echter onlangs van de markt gehaald. Met de nieuwe Solis Ventus brengt GFI System het Specular Tempus terug, maar dan als een vernieuwd pedaal met meer kracht en extra algoritmes.
  • 9 reverbs: Aether Reverb, Plate Reverb, Marble Reverb, Echo Chamber, Spatium Reverb, Modulated Reverb, Spring Reverb, Shimmer Reverb and Tremble Reverb
  • 15 delays: lo-fi, analog, filter, android, dual digital pitch, modulated delay, tape echo, 3-heads delay, dual digital delay, diffuse delay, ambiental delay, digital delay, ping-pong delay, dual digital analog and reverse delay
Binnenkort te koop rond de €500-€600 ($499 ex VAT)

Ik heb de Specular Tempus gehad en vond de algoritmes erg mooi. Maar ik was niet erg te spreken over de bediening met de beperkte interface en noodzaak voor editor om dieper te graven. Vanwege overkill heb ik hem toen te koop gezet en het duurde nog goed lang voor ik er vanaf was. Maar precies op tijd zo te zien :D

Nice, ik heb nog steeds veel plezier mijn Specular Tempus maar ik kan me vinden in je kritiek. Zonder editor kun je niet veel parameters wijzigen wat toch wel bizar is voor een pedal wat per definitie eigenlijk los gebruikt wordt. Ook het patch select 'knopje' (die 2 kleine knopjes) voelt wat cheapo voor een toch wel premium georiënteerd pedaal.

Aan de andere kant zijn er genoeg patches waaruit je kan kiezen en zijn ze allemaal direct bruikbaar. De delays klinken lekker romig en voor de reverbs is (voor mij) de Tempus echt uniek in zijn transparantie. Als ik snel even een dikke reverb wil pak in natuurlijk ook Valhalla Vintageverb ofzo, en enkel solo klinkt dat prima, maar het gooit de mix al snel helemaal dicht. Met de tempus heb je dat niet (tenzij je dat wilt natuurlijk :D).

Voor 300 - 350 euro vind ik de originele Tempus het nog steeds waard t.o.v. de iets duurdere Strymons, maar voor 500 - 600 (nieuwprijs dat wel), is het wat lastiger kiezen met de H9, ook weinig controls, maar wel met ipad/iphone app wat meer flexibiliteit geeft.

De winkelprijs is blijkbaar 599 (Thomann, Pedaltown, etc.). Lijkt me toch aan de forse kant als je de alternatieven in die prijsklasse bekijkt. Dan was de Specular Tempus een stuk concurrerender geprijsd.

De winkelprijs is blijkbaar 599 (Thomann, Pedaltown, etc.). Lijkt me toch aan de forse kant als je de alternatieven in die prijsklasse bekijkt. Dan was de Specular Tempus een stuk concurrerender geprijsd.
Hij is wel een heel stuk krachtiger dan de eerste met dual engines, flexible routing en extra algoritmes en modes. €170 lijkt niet idioot veel extra voor wat je krijgt.

Zelfde ervaring hier als @Nap. Is deze dan wel beter te bedienen? Als ik in een editor moet gaan werken, dan doe ik het net zo lief gelijk in mijn daw. Dan zie ik geen enkel voordeel meer (voor studio werk).
Ik zag in de video wat meer instelmogelijkheden met een touchstrip maar ook weer de editor dus ik vermoed geen enorme verbetering.

Heb zelf kort de Synesthesia gehad, maar het effect was wat te steriel voor mij. Als ik dit zie gaat het echter toch wel weer kriebelen. Al ga ik voor deze prijs toch liever voor een Meris Mercury voor de verbs

Hij is wel een heel stuk krachtiger dan de eerste met dual engines, flexible routing en extra algoritmes en modes. €170 lijkt niet idioot veel extra voor wat je krijgt.

Ik zag in de video wat meer instelmogelijkheden met een touchstrip maar ook weer de editor dus ik vermoed geen enorme verbetering.
Aaah die dual engine had ik even gemist.....dat voegt wel fors waarde toe inderdaad. :)

Back