DIY Eurorack Case: materialen

Stuur een mail en je krijgt een prijslijst. Vervolgens geef je per mail je bestelling door. Wat mij betreft prima spul voor een redelijke prijs. In het verleden regelmatig besteld.
Zo is het bij mij ook gegaan. Stefan runt de winkel volgens mij vooral voor de lol en om diy-ers op 1 plaats alle benodigdheden aan te kunnen bieden. Het is dus niet vergelijkbaar met een normale webshop van grotere muziek zaken.

Een optie is zelf te solderen.

Deze bv 2x voor 2x voor 12VDC +- 1.5A.

Heb je uberhaubt wel 5 volt nodig? Ik heb 1 module die 5v wil.
Nee op dit moment geen 5V nodig. Maar wel fijn om een beetje voorbereid te zijn op dat scenario. Meestal zit het er gewoon bij op zo lijkt het.

Knip alle stekkertjes af

van de 2 12volt voedingen knoop je de plus van de ene en de min van de andere aan elkaar
dat wordt dan de nul aan het busboard
de overblijvende plus is dan +12
de overblijvende min is dan -12

wil je ook 5volt dan de min van die 5volt voeding aan de nul van het busboard
de overblijvende pluspool is dan logischerwijs de +5volt die je ook weer aan het busboard knoopt
Omdat ik er niet zo in thuis ben heb ik ChatGPT gevraagd om advies:

Nadelen en risico's

1. Aarding en veiligheid:
    • Desktopvoedingen zijn meestal ontworpen om een enkele spanning te leveren. Door twee voedingen aan elkaar te koppelen, introduceer je potentiële problemen met aardlussen en elektrische isolatie.
    • Niet alle voedingen zijn geschikt om hun uitgangen op deze manier te koppelen, omdat ze mogelijk intern verbonden zijn met de netaarde (PE). Dit kan kortsluiting veroorzaken.
  2. Stabiliteit:
    • Deze oplossing is afhankelijk van het feit dat beide voedingen exact dezelfde spanning en stroomcapaciteit leveren. Als dit niet het geval is, kan de spanning op de nul verschuiven, wat storingen kan veroorzaken in je modules.
    • Modules die veel stroom vragen (bijvoorbeeld digitale modules), kunnen een asymmetrische belasting veroorzaken, waardoor de spanning uit balans raakt.
  3. Geen ingebouwde filtering:
    • Desktopvoedingen hebben meestal niet dezelfde filtering als Eurorack-specifieke voedingen. Dit kan leiden tot ruis, spanningstoringen, of hums in je audio.
  4. Complexiteit bij aansluiting:
    • Je moet zorgvuldig solderen en isoleren om fouten of kortsluiting te voorkomen. Een verkeerd aangesloten draad kan je modules beschadigen.
  5. Vermogen:
    • Zorg ervoor dat de stroomcapaciteit van beide voedingen voldoende is om alle aangesloten modules van stroom te voorzien. Dit geldt voor +12V, -12V, en eventueel +5V.

Ik heb te weinig kennis om hier een zinnig weerwoord op te bieden, maar als ik dit zo lees denk ik... misschien moet ik mezelf dit niet op de hals halen.

Op dit moment kom is steeds meer uit bij de Befaco Trolley Bus: Trolley Bus - Befaco Ik lees er eigenlijk alleen maar positieve dingen over. Hij wordt compleet met voeding geleverd waardoor hij prijstechnisch helemaal niet zo gek uitvalt. met 2 Mean Well voedingen+ busboards zit je ook bijna aan die prijs. Terwijl de Befaco bekend zou staan om zijn goede filtering en stabiliteit.

Je kunt simpelweg geen 2 voedingen parallel zetten.
Je kan wel meerdere voedingen naast elkaar zetten en deze apart toewijzen naar een bus bord. Die bus borden moet je niet allemaal aan elkaar koppelen. Je kan 1 voeding nemen en daar 1 bord aan hangen en nog een voeding en daar 2 borden aan hangen maar je moet ze niet onderling nog eens aan elkaar koppelen.

Ik heb een systeem met 3 voedingen, elke voeding pakt apart 2 bus borden. Werkt prima.

apart toewijzen naar een bus bord
Correct
    • verkeerd aangesloten draad kan je modules beschadigen.
Echt waar? En daar heb je dan een megawatt vretend, drinkwaterverziekend rekenmonster voor nodig.
Laten ze gewoon 42 berekenen en verder lekker een eind op%$&^(*&en
Desktopvoedingen zijn meestal ontworpen om een enkele spanning te leveren.
Precies, en door die op de juiste manier aan te sluiten heb je heel goedkoop de spanningen die je nodig hebt.
1 voeding, 1 spanning, dat maal 2 (of 3 bij 5v)
Het gelul over ruis enzo is apenkool, je moet uiteraard wel gestabiliseerde voedingen gebruiken.

AI: iets met klok en klepel enzo.

Laatst gewijzigd:
Als Ingenieur in de elektronica heb ik er heel iets meer kennis van dan een leuterend stukje google software.
Klein beetje maar, doe er gerust je voordeel mee.
En ik met LTS-Zwakstroom dus niet. Vandaar dat ik probeer zoveel mogelijk inzichten verzamel zodat ik vragen kan gaan stellen. Maar het begint langzaam te dagen welke kant het op moet...

LTS-Zwakstroom
Das meer dan genoeg om dit te kunnen begrijpen.
We hebben het over kant en klaar voedinkjes, geen gefröbel met componenten en soldeerwerk waar helaas niet iedereen even goed in is.

kom op, 2 voedinkjes met plus en min aan elkaar dan heb je dus een symetrische 12volt
die kunnen elkaar niet beïnvloeden, zijn kortsluitvast en kosten weinig.
Keuze zat bij TME.

niet dezelfde filtering als Eurorack-specifieke voedingen.
Vertel, waar zit zit speciale filtering van je meneer AI?

3 trafootjus met ingebouwde gelijkrichter uit het land van Xi-Ping-Jing
2 stabilisatie transistoren of hybrides (waarschijnlijk een UA7805 en een UA7905)
2 tienslagpotmetertjes
5 kleine elkootjes
en nog wat weerstandjes en polymeer/ceramic condensatortjes.
Nog geen bufferelko kon er af.
Nix ruisonderdrukking, nix filtering.

foto is van een rackvoeding van Dieter Schuputz, ©Thomann.

En dat voor honderdvijfenvijftig Euro Dukaten
Screenshot 2024-12-10 at 17-44-30 Doepfer A-100PSU3 – Thomann Nederland.png

Laatst gewijzigd:
Das meer dan genoeg om dit te kunnen begrijpen.
We hebben het over kant en klaar voedinkjes, geen gefröbel met componenten en soldeerwerk waar helaas niet iedereen even goed in is.

kom op, 2 voedinkjes met plus en min aan elkaar dan heb je dus een symetrische 12volt
die kunnen elkaar niet beïnvloeden, zijn kortsluitvast en kosten weinig.
Keuze zat bij TME.
Goed het is me duidelijk dat je er veel vanaf weet en dat je graag je punt maakt. Je denigrerende opmerkingen dragen wat mij betreft niet bij aan een oplossing en mag je van mij achterwege laten. Bedankt voor je input verder.

Wat betreft de voeding voor mijn rack ben ik eruit, de befaco. Nu ben ik een mooi rack aan het tekenen: 104hp 10hp met frames voor zo min mogelijk schroefgaten aan de buitenkant. Hout moet ik nog een goed adresje voor vinden, denk dat ik de Arnhemse Fijnhouthandel eens binnenstap. Als dat niks wordt dan gebruik ik wel mooi multiplex van Okoumé ofzo. Iemand suggesties voor hout?

Nee op dit moment geen 5V nodig. Maar wel fijn om een beetje voorbereid te zijn op dat scenario. Meestal zit het er gewoon bij op zo lijkt het.
In 10+ jaar met Eurorack heb ik nog nooit de 5V aansluiting nodig gehad. Dat zag je meer bij pre-2014 modules. Is tegenwoordig vrijwel nooit meer nodig.

ja ik heb een doepfer a190 de eerste. die is van rond 2000.
5v word tegenwoordig met een regulator op de modules gedaan.

die bipolaire voedings pcb's zijn goed te bouwen. lm337 ... met 2 mooie ringkernen.

dan neem je er 2 die je over je busboards verdeelt.

Vertel, waar zit zit speciale filtering van je meneer AI?

3 trafootjus met ingebouwde gelijkrichter uit het land van Xi-Ping-Jing
2 stabilisatie transistoren of hybrides (waarschijnlijk een UA7805 en een UA7905)
2 tienslagpotmetertjes
5 kleine elkootjes
en nog wat weerstandjes en polymeer/ceramic condensatortjes.
Nog geen bufferelko kon er af.
Nix ruisonderdrukking, nix filtering.

foto is van een rackvoeding van Dieter Schuputz, ©Thomann.

En dat voor honderdvijfenvijftig Euro Dukaten
Bekijk bijlage 3855968
Die filtering zul je niet extern vinden, maar intern is er wel degelijk EMI en EMC filtering.
De drie MW modules zitten vol met filtering en voldoen daarom aan de EN 55103-1 norm.
En daardoor goed bruikbaar in Pro audio, video en media apparatuur.
Die buffer elco die je zo graag aan het eind van de voeding wilt zien is wat
mij betreft niet nodig. Bij ongestabiliseerde voeding daarentegen zou ik wel een flinke elco adviseren.

vind die voeding van @coinoperator wat aan de prijs.

hier een voeding met een pcb van ebay.
en ook wen klein busboard van ebay.

20241212_110459.jpg

20241212_110508.jpg

Hier de Doepfer PSU2. kun je evt checken bij doepfer of hij nog stock heeft.

20241212_110554.jpg

zijn prima lineare voedingen. je hoeft echt geen high end voeding voor pro audio te gebruiken.

Die Doepfer PSU2 was in 2015 EOL.
In dat zelfde jaar is de hierboven getoonde Doepfer A-100PSU3
met de drie MW voedingen als vervanger gekomen.
De kans dat er nog ergens een NOS Doepfer PSU2 ligt lijkt me klein.
Dus wees maar zuinig op je PSU2.

Back