Bestaan er recente MIDI controllers met een écht goed klavier?

lowieken

Stamgast
...die ook nog een goeie integratie met Ableton Live hebben.
Ik ben ze alleszins nog niet tegengekomen.
Novation launchkeys hebben een heel matig klavier alvast.
Die Native instruments Komplete controllers zouden een goed klavier hebben maar ik heb niks met NI plugins dus dan lijkt me dat ook geen goede investering.
De oudere Novation controllers hadden wél weer een goed klavier. Net als bv. de Roland Pro A Pro reeks.
Tegenwoordig moet het allemaal goedkoop en licht zijn precies.

Benieuwd naar jullie bevindingen.

Ik gebruik Komplete Kontrol S61 Mk3 en die heeft een poly aftertouch Fatar klavier dat echt heerlijk speelt. Er is ook integratie met Ableton Live in DAW mode dus je zit niet alleen aan de NI shizzle vast. Daarnaast zijn er ook best wat third party plugins die met NKS werken en je kunt je eigen MIDI mappings maken voor plugins of hardware. Moet wel zeggen dat ik de controller functies niet zo veel gebruik, het is voor mij vooral een master keyboard. Ik heb er nog een Push 3 naast staan als specifieke Live controller.

Laatst gewijzigd:
Ik had ooit een Nektar Panorama en heb ook een Novation SL MKIII, echt een wereld van verschil, Novation speelt vele malen lekkerder.

Volgens dit bericht zit er een verschil tussen de keybeds van de SL en de Launchkey. https://www.reddit.com/r/Novation/comments/mebhpa/launchkey_49_mk3_vs_sl_49_mk3_pros_cons/
Integratie met Ableton is beperkt tot 2 scenes via de pads maar je kan scrollen natuurlijk..

En alle knopjes doen het enzo natuurlijk..

Attachments

• 1000014957.jpg
    1000014957.jpg
    190 KB · Bekeken: 87
  • 1000014958.jpg
    1000014958.jpg
    114,9 KB · Bekeken: 78
Laatst gewijzigd:
Er is onlangs een flinke update geweest met o.a. de midi templates en nog wat functies. Dus een aantal klachten over 'onaffe' of ontbrekende features in veel van de reviews zijn inmiddels opgelost, en andere staan op de roadmap voor komend jaar. Mocht je daar tegenaan lopen. Er was na release behoorlijk wat haat omdat NI eigenlijk te vroeg was.

Wat mij wel tegenstaat aan die NI Komplete controllers is de sheer amount of wasted space. Zet daar dan toch wat extra knoppen, faders etc bij zeg.

Al jaren blij met mijn Arturia Keylab 88 MKII (https://www.arturia.com/products/hybrid-synths/keylab-88-mkii/overview )
Gewogen Fatar TP/100LR toetsen. Aftertouch op de toetsen (geen poly). Wel poly aftertouch op de drumpads.
Ik gebruik Cubase 14, geen Ableton, maar Arturia levert er Ableton live lite bij. In de specs staat wel aangegeven dat de Keylab compatible is met Ableton Live, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Heb eventueel een Arturia Keylab61 MKI voor jou. Een prima keyboard (met semi-gewogen toetsen) met nieuwe adapter en dito transparante stofkap. Ook een USB midi kabeltje erbij. Ik gebruik de Arturia niet meer. Heb nu een Yamaha Tyros 3 workstation (waar ik overigens ook vanaf wil).

Attachments

• Cover01.jpg
    Cover01.jpg
    196,9 KB · Bekeken: 95
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-12 om 16.01.37_d77ad917.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-12 om 16.01.37_d77ad917.jpg
    156,6 KB · Bekeken: 77
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-12 om 16.01.37_47fcad32.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-12 om 16.01.37_47fcad32.jpg
    140,8 KB · Bekeken: 92
  • Keylab 61.jpg
    Keylab 61.jpg
    190,5 KB · Bekeken: 87
Heb eventueel een Arturia Keylab61 MKI voor jou. Een prima keyboard (met semi-gewogen toetsen) met nieuwe adapter en dito transparante stofkap. Ook een USB midi kabeltje erbij. Ik gebruik de Arturia niet meer. Heb nu een Yamaha Tyros 3 workstation (waar ik overigens ook vanaf wil).
Zet maar op marktplaats :D

Ik heb nog een Novation SL61 MKII waarvan de pitch/mod control kuren heeft, lcd scherm is uitgevallen, maar ben zeer gewend en tevreden aan die semi weighted Fatar keybed. Het controller gedeelte heb ik niet echt nodig dus wanneer deze echt komt te overlijden komt er een StudioLogic SL73 Studio voor in de plaats. Weinig controllers in het middensegment met een goed keybed en de flagship midi controllers die het wel hebben zitten vol met midi control spul wat ik niet nodig heb (heb daarvoor een kleine Akai MPK mini ML3 voor me op het bureau staan).

Ben wel altijd zeer benieuwd geweest naar die Arturia keyboards.

Bus powered ook, of alleen met externe voeding?

Oh, ik zie dat Novation ook een nieuwe Launchkey uit heeft gebracht. De MK4. Wellicht is dat wat voor de OP?
Nou ik heb de Impulse die boven de Launchkey komt maar da's ook niet geweldig, ik heb nog een SL mk2 en da's wel goed.
Ik zou het gewoon bij of de SL mk3 houden of een goed alternatief zoeken of een goed midikeyboard zoals die Roland A Pro series of de Studiologic nemen en dan een Launchcontrol als Ableton controller erbij zetten, die vindt je tweedehands wel voor 100 euro of minder.

..of wachten op een Novation 61SL mk4. Joost weet wanneer die er mag aankomen natuurlijk en of ze het goeie klavier gaan behouden.

..of wachten op een Novation 61SL mk4. Joost weet wanneer die er mag aankomen natuurlijk en of ze het goeie klavier gaan behouden.
De mk3 is nu een jaar zes in de markt, ik denk dat het nog wel even gaat duren maar van een bedrijf als Novation met een goede reputatie mag je wel verwachten dat ze dan niet gaan bezuinigen op hun keybed.
Er staan nu een paar A500 te koop op marktplaats voor kleine bedragen zag ik, als je zou kijken naar de Launchcontrol die ik bedoelde dan moet je wel de XL hebben.

Back