Drumcomputer ontleden

MstrFX

B T N!
Ik heb de Korg Drumlogue eens uit elkaar gehaald maar ze hebben de componenten behoorlijk onleesbaar gemaakt.

Nu zoek ik de burr brown pcm 1754 2202rk op en die blijkt 24 bit te zijn. Terwijl ik dacht dat alles 32bit zou zijn..

image.jpg

intern 32 bit is natuurlijk wat anders dan de bits van de output dac.

intern 32 bit is natuurlijk wat anders dan de bits van de output dac.
Je hebt het artikel niet begrepen denk ik.. want wat er na je audio output naar je kabel toe gebeurt, eens. maar dank voor je reactie.
Ik ging er vanuit dat alles INTERN, net als de samples op 32bit 48khz rolllen..
Zal nog eens wat meer componenten proberen te herleiden.

Edit.. wat is het idee van 32bit samples inladen en dan een 24bit (stereo) chip vinden.. zou dit voor de fx of summing out out zijn?

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Korg Drumlogue eens uit elkaar gehaald maar ze hebben de componenten behoorlijk onleesbaar gemaakt.

Nu zoek ik de burr brown pcm 1754 2202rk op en die blijkt 24 bit te zijn. Terwijl ik dacht dat alles 32bit zou zijn..
Welkom in de wereld van commercieel bedrog.

De arm processor zal dan wel intern data verwerken aan 32bit?, hij schuift bewoon 24 bits serieel in pin 1,2 van de DA converter en genereerd audio met een resolutie van 24bits.

Mijn oren horen het verschil niet tussen 16bit en 24bit, laat staan 32bit. (bandreedte => 48khz)

Voor de muziekant is dit dus een 24bit 96khz toestel wat op zich helemaal TOP is
De rest is zever in zakjes :mega:

Jm2c

Ik heb niet alles uitgepluist hoor, weinig tijd voor, wel interesant wat je doet, Thnx :okdan:

Ik wilde eigenlijk weten hoe het signaal pad loopt en alsmede de seperate outs.

De drumlogue komt fabriek af niet goed afgesteld soundwise.. Maargoed als er bepaalde keuzes voor componenten zijn gemaakt.. ik ben daar nieuwsgierig naar.

Daarnaast was ik geïnspireerd door wat Maffez met de UNO heeft gedaan.

ik heb ooit wel de service manual van de Prologue gevonden. Daar staat een signal flow in.
Als je die van de drumlogue kan vinden zou wel tof zijn.
En de Service manual van de Maxim 2000 staubsauger van @rubbah :)

zo te zien is er een bypass mogelijkheid om droog (analoog) signaal naar de outs te sturen.
Ook de main out via switches \²

Kwa bits, ik weet er nog te weinig van maar ik heb wel verschil in converters gehoord,

Toen de Drumlogue uitkwam dacht ik wel, nou das mooi dat alles 32bit ruimte heeft.

Ik ging bijvoorbeeld zwaar overstuurde samples inladen en deze weer pitchen.

Al met al en dat is een vermoeden dat alles out of the box toch weer door een 24bit pad gaat. Ik vraag me wel af hoe goed de converters ansich zijn en het idee van @Vic om dat te omzeilen vind ik een interessant idee

Al met al en dat is een vermoeden dat alles out of the box toch weer door een 24bit pad gaat. Ik vraag me wel af hoe goed de converters ansich zijn en het idee van @Vic om dat te omzeilen vind ik een interessant idee
als je de fx uitzet heb je bij de 4 analoge voices 1x minder adc, dac conversie.

Dat is bij de prologue ook zo. de analoge voices die evt weer weer digitaal worden gemaakt voor de fx.

ik hoor ook het verschil niet bij 16bits 48 khz.
Dat dynamisch bereik zal alemaal wel maar als ik bv akkoestische gitaar opneem met 2 neumann pencils via een Presonus ADL600 high volt tube pre krijg ik prachtige transients.

wat noobs vaak niet snappen is dat de nummers minder belangrijk zijn dan het analoge circuit om de converters heen.

wat heb je aan 32bit opnames als al het signaal door een buffer gaat die zwaar kleurt en de clock en controlle signalen van de pre ook in het eind signaal terecht komen?
Dat is vaak het geval bij die all in one converters.

om over clock nog maar te zwijgen.

Als je dat verschil niet waarneemt, moet je maar eens naar een oor-arst denk ik.
Jammer genoeg heb ik veel oorschade door beroepsongevallen, in het dagelijks leven moet ik oorapparaten gebruiken om normaal te functioneren.
In de studio staat het meestal loeihard ter compensatie en de hoge tonen eq wat boosten

Back