Roger Linn aan het woord over Behringer kloon en software kloon Linn Drum en meer...

ja natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij doet.
ik speel liever met mijn treintjes :)

Het mooie aan de luma 1 is dat 't net zoals de dinsync kan dienen om de originele nieuw leven te geven. Bovendien zijn die met de hand gebouwd en is de markt uiteraard bijzonder klein, wetende dat er maar dik 500 originele gebouwd zijn. In de USA, dus die man heeft een loon waar hij mee kan leven. Tenminste dat hoop ik voor hem. Je kan m ook zelf bouwen trouwens, dan ben je +- 2k kwijt

Zit trouwens ook vol lof en knipogen.

Scherm­afbeelding 2025-01-08 om 12.20.21.png

IMG_2397.jpeg

Laatst gewijzigd:
De uitspraak can Linn dat een nieuwe bit net zo klinkt als een oude verbaasd me - zeker als het om zijn eigen Linndrum gaat. In de Linndrum is maar heel weinig nodig aan een iets andere chip in de verwerking van de bits om ze heel anders te laten kinken. Met name van de instrumeneten die niet te tunen zijn omdat ze gemultiplexed worden. De (de)multiplexfrequentie zorgt voor allerlei artefacten in de bits op weg naar een analoge output. Over de keuze van de output OpAmp van de demultiplexer nog maar te zwijgen. De nostalgie voor een originele Linndrum zit 'm niet enkel in de sample geluiden an sich en de workflow. De hele signaalverwerking van de samples kleuren de bits dusdanig dat daar ook de nostalgie naar uit gaat. Het klonen ervan met moderne componenten is niet makkelijk - zoniet onmogelijk.
Over het feit dat niet alles tunebaar is bij zijn Linndrum als zijnde een misser, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Zie linkje over mijn X9 pitch modificatie ;-)

Jammer dat meneer Linn het niet heeft over de clownworldprijzen (9000 dollar gemiddeld) die vandaag de dag gevraagd worden voor zijn Linndrums.
Klagen over Behringer prima en hij heeft op bepaalde zaken zeker wel een punt, maar hier hoor je meneer Linn dan niet over ..of hij kent Reverb niet. :D
Laat dit nou ook een reden zijn waarom Uli Behringer zijn Linndrum kloont.
Ik had hierover graag zijn mening willen lezen.

Jammer dat meneer Linn het niet heeft over de clownworldprijzen (9000 dollar gemiddeld) die vandaag de dag gevraagd worden voor zijn Linndrums.
Klagen over Behringer prima en hij heeft op bepaalde zaken zeker wel een punt, maar hier hoor je meneer Linn dan niet over ..of hij kent Reverb niet. :D
Waarom moet Roger Linn iets vinden van de huidige marktprijzen? De markt bepaalt die en hij verdient er zelf weinig aan lijkt me. Dat zijn apparaten nu zoveel waard zijn lijkt me slechts een mooi compliment voor zijn werk (en inderdaad een reden tot clonen), maar dat is geen reden dat hij zelf zijn eigen apparaten opnieuw moet gaan uitbrengen ofzo.

Hij wil gewoon vooruit kijken en blijven innoveren, zoals hij altijd heeft gedaan.

Roger heeft duidelijk nagedacht over zijn reactie en het slim gebracht. En vooral voorzichtig. Heel slim

Laat dit nou ook een reden zijn waarom Uli Behringer zijn Linndrum kloont.
Ik had hierover graag zijn mening willen lezen.
Hij bepaalt de tweedehands prijzen niet toch? En klagen valt ook wel mee, hij uit een aantal (terechte) bedenkingen over Behringers werkwijze en geeft daarbij aan dat hij geen enkele heil ziet in juridische stappen. Denk dat menigeen hier een stuk minder sportief zou reageren als zijn werk door een multinational zonder toestemming werd gekopieerd (zoals de originele samples in dit geval).

De uitspraak can Linn dat een nieuwe bit net zo klinkt als een oude verbaasd me - zeker als het om zijn eigen Linndrum gaat. In de Linndrum is maar heel weinig nodig aan een iets andere chip in de verwerking van de bits om ze heel anders te laten kinken. Met name van de instrumeneten die niet te tunen zijn omdat ze gemultiplexed worden. De (de)multiplexfrequentie zorgt voor allerlei artefacten in de bits op weg naar een analoge output. Over de keuze van de output OpAmp van de demultiplexer nog maar te zwijgen. De nostalgie voor een originele Linndrum zit 'm niet enkel in de sample geluiden an sich en de workflow. De hele signaalverwerking van de samples kleuren de bits dusdanig dat daar ook de nostalgie naar uit gaat. Het klonen ervan met moderne componenten is niet makkelijk - zoniet onmogelijk.
Over het feit dat niet alles tunebaar is bij zijn Linndrum als zijnde een misser, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Zie linkje over mijn X9 pitch modificatie ;-)

volgens mij heb jij teveel paddo's gegeten :D

Hij bepaalt de tweedehands prijzen niet toch?

Dat heb ik ook niet beweerd.
De lijn van het hele verhaal is ethiek. Zijn eigen woorden.
Als het niet ethisch is dat Behringer zijn Linndrum kloont (waarvoor zeker een en ander wat te zeggen valt), is het dan wel ethisch dat er voor zijn Linndrum 9000 dollar gemiddeld gevraagd wordt.
Bizarre prijzen die afgezien van de hype ook nergens toe in verhouding staan (mocht dat wel zo zijn dan ben ik ook daar erg benieuwd naar) en waardoor dus eigenlijk vrijwel niemand meer echt een Linndrum kan bezitten, mits je natuurlijk een heleboel geld hebt en bereid bent om daar zoveel geld voor neer te leggen. Met de Behringer kloon kan dat wel.
Ik ben dus heel benieuwd hoe ethisch meneer Linn dat vindt.

En klagen valt ook wel mee, hij uit een aantal (terechte) bedenkingen over Behringers werkwijze

En die zijn er zoals gezegd zeker.

en geeft daarbij aan dat hij geen enkele heil ziet in juridische stappen.

Dat zal ook weinig zin hebben, omdat de patenten allang verlopen zijn.
Een rechtszaak zou kansloos zijn en dat weet meneer Linn ook.

Denk dat menigeen hier een stuk minder sportief zou reageren als zijn werk door een multinational zonder toestemming werd gekopieerd (zoals de originele samples in dit geval).

Dat blijft gewoon hetzelfde.

Als het niet ethisch is dat Behringer zijn Linndrum kloont (waarvoor zeker een en ander wat te zeggen valt), is het dan wel ethisch dat er voor zijn Linndrum 9000 dollar gemiddeld gevraagd wordt.
Dat heeft niets met ethiek te maken toch? Dat is gewoon marktwerking en entitlement.

Ik dacht dat de kern van het verhaal was dat Roger Linn al die nostalgie niet begrijpt of misschien zelfs een beetje onzinnig vindt.
Ik snap het ook niet. Ik heb veel vintage gear gebruikt, maar het lijstje met gear dat er voor mij echt toe doet is erg kort. En er staat al helemaal geen 80’s drumcomputer op. Daarom heb ik ook niks met clones. En Roger Linn heeft 100% gelijk: Behringer is nou niet het school voorbeeld als het om ethiek gaat. Zie ook deze Behringer thread.

En Roger Linn heeft 100% gelijk: Behringer is nou niet het school voorbeeld als het om ethiek gaat.
tja, dat gezegd hebbende zegt meneer Linn ook: "...it’s not unusual for companies to borrow ideas ... ... which I’ve done in past."

tja, dat gezegd hebbende zegt meneer Linn ook: "...it’s not unusual for companies to borrow ideas ... ... which I’ve done in past."
Dat is ook waar. Maar ik vind dat ome Uli verder gaat dan dat. Heel innovatief vind ik Behringer niet als het om gear gaat. Ik zie hun verdienmodel als veel voor weinig….gear for the masses.

Inderdaad, ome Uli innoveert vooral qua productiefaciliteiten, kostenreductie en opschaling. En daarvoor gebruikt hij graag de populaire concepten van concurrenten en ‘de community’ als input, wat commercieel natuurlijk slim is.

Wat dat betreft is Behringer de IKEA van de muziekwereld.

Hij probeert ook zoveel mogelijk van de looks en zelfs logo's/namen te kopiëren. Dat is wel iets meer dan "ideeën lenen".

Als jij die circuit bend tune modificatie doet waarbij je die LS393's via externe timers gaat clocken zoals je omschrijft in deze post uit 2014 TuneMod dan komt het niet goed he. Dan ga je de adres inputs van de eproms asynchroon veranderen tov die vco master clock. Met als gevolg dat die S&h soms gewoon bagger data kunnen krijgen. Dat kan gewoon nooit goed werken. Klank zal er wel uitkomen maar die data gaat gewoon nooit doorkomen zoals oorspronkelijk bedoeld in het synchroon geclocked systeem...

Back