overtuigende lofi sound?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik zit in Ableton wat te pielen met Redux voor wat downsampling van een paar jazzy drumloops maar het overtuigt me nog niet voor zo'n lekkere lofi sound moet ik zeggen.
Welke werkwijze en/of welke software gebruiken jullie om een goede, overtuigende lofi sound te krijgen?

Probeer mijn audio rack en Redux presets eens.

Weet niet wat je bedoelt met "overtuigende lofi sound". Is natuurlijk je eigen smaak.

Naast bit reductie kun je ook een beetje distortion en compressie en evt noise toevoegen.

Ik zit in Ableton wat te pielen met Redux voor wat downsampling van een paar jazzy drumloops maar het overtuigt me nog niet voor zo'n lekkere lofi sound moet ik zeggen.
Welke werkwijze en/of welke software gebruiken jullie om een goede, overtuigende lofi sound te krijgen?
Plogue Chipcrusher!

* hele uitgebreide bit-crushing
* Cabinet sounds van hele ouwe/crappy speakers (van bijvooreeld ouwe game apparatuur, telefoons, of keyboardjes)
* SPC delay
* Noise samples van ouwe apparatuur (zoals amiga, vectrex,etc)

waanzinnige goede plugin die voor veel meer te porren is dan alleen die lo-fi sound.
Ik kan hem niet sterk genoeg aanraden :)
En als je scpetisch bent... er zit een "try" knop naast de buy-optie :D

EDIT:
In ableton roar zitten ook nog wat bitcrush effecten, ook een top plugin. maar ik raad nog steeds chipcrusher aan :D

Probeer mijn audio rack en Redux presets eens.

Weet niet wat je bedoelt met "overtuigende lofi sound". Is natuurlijk je eigen smaak.

Naast bit reductie kun je ook een beetje distortion en compressie en evt noise toevoegen.
Ah dank je, ik ga 't 'ns bekijken.
Het kwam eigenlijk door de clip gisteren van die Behringer lm toen die gast dat sampletje zo'n lekker lofi karakter gaf, dat bracht me er toe.

Ik heb klauwen met geld uitgegeven voor goede apparatuur, digitale IO's, kabels en afluistering. En dat alles om juist een HiFi sound te hebben. Wil je mijn ouwe zooi inclusief TDK cassette bandjes overnemen? 8o) Ruis wordt gratis meegeleverd.

Plogue Chipcrusher!

* hele uitgebreide bit-crushing
* Cabinet sounds van hele ouwe/crappy speakers (van bijvooreeld ouwe game apparatuur, telefoons, of keyboardjes)
* SPC delay
* Noise samples van ouwe apparatuur (zoals amiga, vectrex,etc)

waanzinnige goede plugin die voor veel meer te porren is dan alleen die lo-fi sound.
Ik kan hem niet sterk genoeg aanraden :)
En als je scpetisch bent... er zit een "try" knop naast de buy-optie :D
Ah mooi, ik ga 'm bekijken, dank je.
EDIT:
In ableton roar zitten ook nog wat bitcrush effecten, ook een top plugin. maar ik raad nog steeds chipcrusher aan :D
Ik zal ook 'ns wat dieper in Ableton duiken, het is voor mij een vrij nieuw onderwerp.

Ik heb klauwen met geld uitgegeven voor goede apparatuur, digitale IO's, kabels en afluistering. En dat alles om juist een HiFi sound te hebben. Wil je mijn ouwe zooi inclusief TDK cassette bandjes overnemen? 8o) Ruis wordt gratis meegeleverd.
:D
Haha, nee dank je, ik heb zelf nog een drie kops Pioneer deck in de doos staan en 2 jaar geleden al m'n cassettes op het forum verkocht.
Het gaat me meer om software en werkwijze of handige tips voor goede lofi.

Ik jaag zelf weleens wat door Sonic Charge Bitspeek (op de Texas Instruments Speak & Spell geïnspireerde plugin). Moet je maar net een paar tientjes voor over hebben. Er is een demo, maar ik zie in de antwoorden hierboven ook al goeie tips.

Mono ipv stereo.

Wat ruis/vinylgekraak bij cleane drum loops,

Decimort 2 bitcrusher (ongeveer 19 kHz, beetje input drive, approximation en imaging filters iets open om artifacts door te laten).

Transient designer voor wat extra punch.

Kleine EQ boosts rond 100 Hz en 2500 Hz.

Ik jaag zelf weleens wat door Sonic Charge Bitspeek (op de Texas Instruments Speak & Spell geïnspireerde plugin). Moet je maar net een paar tientjes voor over hebben. Er is een demo, maar ik zie in de antwoorden hierboven ook al goeie tips.
Ik vind deze erg tof klinken. En lekker simpel in gebruik. En gratis. Origin
Mono ipv stereo.

Wat ruis/vinylgekraak bij cleane drum loops,

Decimort 2 bitcrusher (ongeveer 19 kHz, beetje input drive, approximation en imaging filters iets open om artifacts door te laten).

Transient designer voor wat extra punch.

Kleine EQ boosts rond 100 Hz en 2500 Hz.
Dank voor jullie tips, ik ga ze bekijken.

Onder "lofi" wordt meestal een geluidskwaliteit/sfeer verstaan uit de tijd van tapes en vinyl. Bitcrushing is typisch digitaal. Inmiddels bestaat digitaal geluid ook lang genoeg om "oldskool" te klinken.. maar heb sterk het vermoeden dat je zoekt naar een tape-simulator. Die van Arturia destijds meegekregen, als freebie? Die is erg goed. Ben ook groot fan van Baby Audio's SuperVHS.

En loop voor gein ook es door de EQ-presets van Live heen, zag net bijv. "Radio 40's" of "Telephone Vocal". Kan tof zijn op losse sporen.

Onder "lofi" wordt meestal een geluidskwaliteit/sfeer verstaan uit de tijd van tapes en vinyl. Bitcrushing is typisch digitaal. Inmiddels bestaat digitaal geluid ook lang genoeg om "oldskool" te klinken.. maar heb sterk het vermoeden dat je zoekt naar een tape-simulator. Die van Arturia destijds meegekregen, als freebie? Die is erg goed. Ben ook groot fan van Baby Audio's SuperVHS.
Oh je bedoelt Tape Mellofi zeker, ja die heb ik ook en was ik eigenlijk wat vergeten, dank je!
Ik zoek idd die oude analoge sound en ben ook wel benieuwd naar de werkwijze van leden.
Ook bijv hoe Boards of Canada in Spectrum bijv die old school sound maakt, er zit een mellotron in dus da's al een goed begin maar ze doen nog meer natuurlijk, als je die drums hoort dan is daar ook downsampling, bitchrushing enz gebruikt.
En loop voor gein ook es door de EQ-presets van Live heen, zag net bijv. "Radio 40's" of "Telephone Vocal". Kan tof zijn op losse sporen.
Ja mooi, dank je

SuperVHS is ook geinig idd..
Ik moet bij Lofi zelf eigenlijk meteen aan een E-mu SP1200 of een oud mono transistor radiootje.

Back