Roland V-STAGE series

Nieuwe concurrent voor de Nord Stage van Roland, gebaseerd op de ZEN-Core en SuperNATURAL engines:

Prijs: € 3.444 (V-STAGE 76) / € 3.999 (V-STAGE 88)

V-STAGE is hét ultieme instrument voor spelers, en tilt het alles-in-één gigging keyboard naar een nieuwe dimensie vol creatieve controle. Door de hoogwaardige geluidstechnologieën van Roland te combineren met een vloeiende, speciaal gebouwde workflow, levert hij de veelzijdigheid en reactiesnelheid die professionele muzikanten eisen. Ervaar een ongeëvenaarde geluidsexpressie met vier geavanceerde sound engines, elegante intuïtieve interfaces en een uitzonderlijke speelbaarheid voor de beste performances, elke keer weer.
  • Premium keyboards ontworpen voor professionele podiumperformers
  • Vier onafhankelijke sound engines, aangedreven door de meest geavanceerde modeling- en geluidstechnologieën van Roland
  • Akoestische Piano-engine ontwikkeld met V-Piano-technologie; bevat twee concertvleugels, een buffetpiano, een vilten piano en Piano Designer-tools om het geluid diepgaand aan te passen
  • Nieuw ontwikkelde Electric Piano-engine met de nieuwste SuperNATURAL-ontwikkelingen; bevat Tine-, Riet-, Digitale- en Clavinet-types met aanpasbare sound-parameters, instelbare toetsaanslag en speciale EP-effecten.
  • Orgel-engine met een drielaags console model aangedreven door Virtual Tone Wheel-technologie, twee vintage transistortypes, een pijporgeltype en nieuwe overdrive- en roterende speakereffecten
  • ZEN-Core synthesizer-engine met meer dan 400 ingebouwde tonen en ondersteuning voor SDZ Sound Packs en Model Expansions via Roland Cloud (JUPITER-8, JUNO-106, JX-8P, en SH-101Model Expansion-titels zijn gratis te downloaden voor geregistreerde V-STAGE-eigenaars)
  • Intuïtieve paneelindeling met afzonderlijke secties en hands-on bediening voor de sound engines en effecten
  • Bewaar en roep volledige keyboard set-ups terug op met 512 Scenes
  • Beheer eenvoudig complexe set-lists met 128 Scene Chains
  • Acht speciale EX Scenes met auto-save voor het bouwen van set-ups op het moment zelf
  • Total Effects-sectie met onafhankelijke delay en reverb plus legendarische Roland multi-effecten
  • Mastergedeelte met compressor en EQ voor het vormgeven van de sound output voor verschillende locaties
  • Uitgebreide audio-connectiviteit met gebalanceerde XLR en 1/4-inch stereo-uitgangen en twee gebalanceerde sub-ouputs
  • XLR-microfooningang met volumeregeling op het paneel
  • Stereo lijningangen voor externe bronnen
  • Klasse-conforme USB-C audio/MIDI-interface voor het werken met muzieksoftware op computers en mobiele apparaten
  • USB-geheugenpoort voor gegevensimport en back-up
  • Twee USB-apparaatpoorten voor het aansluiten van MIDI-controllers zoals de Roland A-49 of A-PRO-serie
  • MIDI I/O en vier aansluitingen voor hold/demper-pedalen, voetschakelaars en expressiepedalen
  • Twee modellen: V-STAGE 88 met 88 gewogen hamertoetsen en V-STAGE 76 met 76 halfgewogen toetsen en waterval-feel orgelstijl.

1737465786342.png

Ondertussen blijf ik geduldig wachten op een rack-based opvolger van de INTEGRA-7, op basis van de FANTOM EX. Maar Roland wil mij waarschijnlijk gewoon richting de cloud duwen daarvoor.

De NordLand stage.
Met een bijpassend prijskaartje.
Ik ben benieuwd of ze in de buurt kunnen komen van de Nord Stage sound.
Natuurlijk is smaak persoonlijk, maar ik vind de NS de beste 'all rounder' die je momenteel kunt krijgen.
Ik hoor zelden iets wat me niet bevalt uit de NS in de oefenruimte.
(helaas was het budget niet toereikend, dus voor mij werd het een YC61, ook niet verkeerd)

De sounds zijn op het eerste gehoor zeker niet slecht.

Ik vind de Roland piano’s en e-piano’s tot de beste behoren die er zijn. Orgel is ook goed, maar zit niet op het niveau van Hammond, Crumar, etc. en lijkt niet geüpgraded. Prijskaartje is te hoog vind ik. Prijs gaat richting Nord, wat IMO overigens zwaar overschatte instrumenten zijn - er was een tijd dat Nord meer aandacht besteedde aan goede Rhodes- en Hammondsounds dan de concurrentie, maar inmiddels zijn ze in niks meer de beste vind ik. Toch een goede keuze als je nog geen stage piano hebt denk ik, Roland is superbetrouwbaar, heeft goede hamerklavieren, etc.

Het is niet mijn type instrument, maar klankmatig is het zo'n beetje een Fantom in een perfomers jasje.
Aangezien ik een zeer tevreden Fantom gebruiker ben zal deze ook niet teleurstellen en ik vind de verschillende secties met zijn eigen controllers wel aantrekkelijk.

Ik denk normaal gesproken niet zo in de hokjes waarin instrumenten worden geplaatst, maar in dit geval is hij mij toch teveel gericht op performers.
Het editen van complexe klanken zoals in ZenCore zie ik mezelf niet snel doen op het schermpje van de V-stage, maar snel wat zaken aanpassen lijkt niet moeilijk.
De Fantom past in alle opzichten dus veel beter bij mijn behoeften, maar voor live lijkt dit mij een prima ding.
De vergelijking met de Nord Stage ligt voor de hand, maar ik weet te weinig van de Nord om daar klankmatig iets over te kunnen zeggen.
Nu ben ik geen podiumperformer, maar was ik dat wel geweest dan zou mijn ervaring met o.a. de Fantom genoeg reden zijn om de V-stage aan te durven.

De NordLand stage.
Met een bijpassend prijskaartje.
Ik ben benieuwd of ze in de buurt kunnen komen van de Nord Stage sound.
Natuurlijk is smaak persoonlijk, maar ik vind de NS de beste 'all rounder' die je momenteel kunt krijgen.
Ik hoor zelden iets wat me niet bevalt uit de NS in de oefenruimte.
(helaas was het budget niet toereikend, dus voor mij werd het een YC61, ook niet verkeerd)
Ik mis soms wel de bread n butter geluiden op mn NS3, drums, orchestrals, etc.. dan heb je toch weer een module/andere synth nodig zoals een Integra7, of mss een Kurzweil PC2R.

Tuurlijk kan ik samples inladen op de NS3, maar dat ism voor mij niet.

Qua Rhodes op de NS3 valt me nu ik een echte Fender MK2 heb staan op, hoe dunnetjes en levenloos de Rhodes klinken.. ben beetje verziekt :D het ligt verder van elkaar af dan ik dacht, contrast is echt groot.. de Rhodes via DI, klinkt zoveel voller en levendiger.. ik denk dat ik zelf een Multi-Sample ga maken van de Rhodes, kijken wat ik ervan bak

• Duimpje
Duimpjes: pip
Een echte Rhodes is inderdaad iets bijzonders. Voor mij is het 60% de speelervaring - toetsen, fysieke instrument, etc - maar ook de sound blijft bijzonder. Ik vind zelf de gemodelleerde Rhodes beter in de buurt komen qua gevoel dan de samples van Nord. Pianoteq, Crumar, maar ook Roland heeft goede EPs vind ik.

Ik mis soms wel de bread n butter geluiden op mn NS3, drums, orchestrals, etc.. dan heb je toch weer een module/andere synth nodig zoals een Integra7, of mss een Kurzweil PC2R.

Tuurlijk kan ik samples inladen op de NS3, maar dat ism voor mij niet.

Qua Rhodes op de NS3 valt me nu ik een echte Fender MK2 heb staan op, hoe dunnetjes en levenloos de Rhodes klinken.. ben beetje verziekt :D het ligt verder van elkaar af dan ik dacht, contrast is echt groot.. de Rhodes via DI, klinkt zoveel voller en levendiger.. ik denk dat ik zelf een Multi-Sample ga maken van de Rhodes, kijken wat ik ervan bak
Ja, die gebruiken we weinig (niet daarom, maar gewoon omdat we ze weinig gebruiken).
Er zal ongetwijfeld genoeg 'minder' tussen zitten, maar ik heb gisteren weer 3 uur heerlijk genoten van een optreden met de NS4 op m'n in ears.
We gebruiken vooral de verschillende pianos met wat pads en de nieuwe FX sectie per layer voor variatie.
Ik vind hem nooit dun, maar goed, ik hoor hem vooral met een hele band natuurlijk, dus geen solo opname die je achteraf gaat beluisteren.

Mooi instrument, er zijn ondertussen echter verschillende die ongeveer hetzelfde doen van Yamaha, Nord en Hammond. Zelf heb ik voor de Hammond SK-PRO gekozen, die drawbars zijn nu eenmaal het beste en van Hammond zelf. Ook een prijs van 2080,- was minder dan deze, het verschil is wel erg veel en ik kan niet horen waarom deze zoveel beter is. Het klinkt net zo goed als mijn Fantom 8, helaas is die te zwaar om mee te nemen vaak. Ik hoop dat mensen de goede keus maken.

Inmiddels staan de extra's in Rolandcloud en kan Thomann de 88 uit voorraad leveren.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Back