Word clock manipulatie

MstrFX

B T N!
Ik kwam dit apparaat tegen maar begrijp het nog niet helemaal aangezien ik nooit met Word Clock heb gewerkt. Weet iemand meer over dit design en hoe zelf zoiets te maken of experimenteren?

Ik vind de benaming "override" een beetje verwarrend. Want het apparaat heeft helemaal geen inkomende word clock, enkel een output. Wat het dus is, is een word clock generator met wat controls waarmee je realtime de frequentie kan aanpassen. Manueel, met LFO, met CV.

Om dat zelf te maken moet je dus een goede square wave oscillator maken die -wat dit design betreft- tot ver over de 100kHz stabiel is en een behoorlijk scherpe puls output geeft (TTL niveau). En die moet je dan pitch variabel kunnen maken. Je zou dit allemaal grotendeels in het digitale domein kunnen doen (met een Arduino bv denk ik, tenzij zijn DAC niet snel genoeg is voor scherpe pulsen aan die frequentie?), of juist helemaal analoog gaan (net zoals een analoge synth maar dan aan hogere frequentie).

Hij werkt natuurlijk enkel met apparaten die een word clock input hebben en die je dan op ext word clock instelt. Er lijkt mij een risico zijn op tikjes in je audio als je meerdere digitale apparaten in je digi chain hebt en de clock van 1 ervan met dit ding gaat manipuleren.

Laatst gewijzigd:
Dank, leuk voor t.z.t. ik heb niks met Word Clock dus dit hele intrigerende stukje komt voorlopig dus niet aan de orde :)

Het is een mooi Arduino projectje als het daarmee mogelijk zou zijn. Ik weet niet of er nog gevolgen op hardwareniveau zijn ivm het 75 ohm verhaal van Word Clock.

In het filmpje heeft ie het ook even over het simuleren met een make noise maths.. moet filmpje nog keer kijken.

lijkt mij nogal een nutteloos apparaat.
wat heb je er nu aan om je hele Daw te pitch woblen....

Dat kun je net zo makelijk met een vst en dan per kanaal.

Beter eerst een goedkoop apparaat vinden en die ltc .... osc voor de clock gebruiken.

Lees de comments van het filmpje.. geinig toch. Als je nog een mpc4000 hebt ofzo zou ik er wel mee experimenteren

Even snel door de bocht (my middle name) zou zoiets lukken met deze 2 modules?

IMG_6431.jpeg
IMG_6430.jpeg

Die BNC converter is triviaal. Of die A196 de beste keuze is weet ik niet. Haar VCO heeft de goede range. Als je enkel het bovenste VCO+CV in blokje gebruikt, werkt het mogelijk; ik weet niet of de duty cycly (zo te zien 50pct) goed is voor word clock. Ik weet ook niet of de vco output 0-5V is of rond 0 gecentered. Je zal ook moeten zien hoe die vco op cv input reageert voor de gewenste zwabber. Hij gaat in ieder geval heeeeel gevoelig zijn: 0-5V = 100Hz-100kHz. Dus je gaat een CV van bv 2.2V met een zwabber van minder dan 0.1V erover willen gebruiken voor enigszins subtiele effecten.

Ik zou het persoonlijk gewoon met een Arduino doen.

Back