Dozart - Dreamlike State

Dozart

Ouwe rot
Hallo allemaal!

De afgelopen 4 dagen weer wat nieuws gemaakt. Het productieproces liep lekker vlotjes, en daar hou ik natuurlijk van :D
Ook wel omdat ik eindelijk een voor mij goed werkende manier heb gevonden om snel en efficiënt nummers af te krijgen. Merk echt dat het z'n vruchten afwerpt.
Nieuwe Psytance dus. 145 BPM. Lekker ritmisch een beetje een tribal-achtige vibe.
Benieuwd wat jullie ervan vinden, en uiteraard of jullie nog coole tips of aanbevelingen hebben. :beard:

Dank u allen!

Heb er vanmiddag nog wel wat aan zitten sleutelen. De kick een tikkeltje subtiel veranderd waardoor m.i. mooie afgerond is.
Een paar toontjes veranderd in het goa melodietje zodat ie naar mijn gevoel meer 'klopt' (ben een mierenneuker met melodietjes).
En de bell-synth aan het einde was wat valsig en vond ik qua klank nog niet helemaal zoals die zijn moest. Ook beter nu denk ik.
Ook de bassline op een paar plekken nog wat verbeterd.

knalt er leker doorheen! lekkere sounds én imaging! produktie top! die gepitchte (schrijf je dat zo) stem, werkt erg goed.
Thnx man! Tja, zo simpel eigenlijk, die vocaltjes :D

Lekkere track.
Welke dingen heb je aangepast om tot een efficiënt proces te komen?
Door mezelf aan te leren meer methodisch te werk te gaan. En een goede setup te creëren waarbij meteen, zodra ik Ableton open, alles al klaar staat wat ik nodig heb om aan de slag te kunnen.
Ook wat goeie FX-racks e.d. aangeschaft waarmee je gelijk startklaar bent.
Ben ook veel meer kennis van alles gaan opdoen. En tegenwoordig kun je alles vragen natuurlijk aan chatGTP of Copilot of zo als je ergens tegenaan loopt. Je stelt een vraag en je krijgt meteen helder antwoord. Wat mij betreft een super uitvinding. Daardoor is bij mij in korte tijd m'n kennis en kunde enorm vooruit gegaan.
De Push 2 als midicontroller vind ik ook wel een geweldige aanwinst.

Maar vooral ook methodisch werken qua mindset. In de eerste fase gewoon eerst voldoende materiaal verzamelen en puur de creativiteit de vrije loop laten. In die fase vooral NIET al gaan lopen mixen en mezelf verliezen in pietluttige details. De perfecte kick en bass en weet ik het allemaal, komt allemaal later wel. Kon mezelf daar vroeger vaak zo in verliezen. Maar zo help je echt je creatieve flow om zeep en loop je ergens in het proces vast en ziet een track uiteindelijk nooit meer het daglicht. Dus die neiging echt zien te weerstaan en zodra je jezelf erop betrapt meteen loslaten. Zo snel mogelijk (zonder haast natuurlijk) zorgen dat je je materiaal bij elkaar verzamelt, de (grove) lijnen van de track uit zetten, en pas dan tijd voor het meer in detail gaan en alles soepel en netjes laten lopen.

In Ableton heb je session view en arrangement view. Vroeger zat ik altijd gelijk al in arrangement view te klooien, met muis en en toetsenbord en eigenlijk een beetje als een kip zonder kop. Liep vaak vast in het gebeuren, en eigenlijk had ik er ook niet eens echt plezier in. Meer een soort haat- en liefdeverhouding met muziek maken. Kreeg zo nu en dan eens een soort groove of nummer in m'n kop en dat moest er dan uit. Maar dat hele gedoe met het maken en het gekloot, ervaarde ik meer als een noodzakelijk kwaad. Natuurlijk ook wel leuk soms, maar in de praktijk vaak toch een hoop gekut. Ervaar ik nu echt anders gelukkig.

Dus: bespaar jezelf een hoop tijd en gedoe. Maak je DAW goed voorbereid voor een sessie zodat je meteen startklaar bent. Stel prioriteiten; first things first, de rest komt allemaal later wel. Dan wordt allemaal een stuk efficiënter en daardoor ook leuker. ;)

Door mezelf aan te leren meer methodisch te werk te gaan. En een goede setup te creëren waarbij meteen, zodra ik Ableton open, alles al klaar staat wat ik nodig heb om aan de slag te kunnen.
Ook wat goeie FX-racks e.d. aangeschaft waarmee je gelijk startklaar bent.
Ben ook veel meer kennis van alles gaan opdoen. En tegenwoordig kun je alles vragen natuurlijk aan chatGTP of Copilot of zo als je ergens tegenaan loopt. Je stelt een vraag en je krijgt meteen helder antwoord. Wat mij betreft een super uitvinding. Daardoor is bij mij in korte tijd m'n kennis en kunde enorm vooruit gegaan.
De Push 2 als midicontroller vind ik ook wel een geweldige aanwinst.

Maar vooral ook methodisch werken qua mindset. In de eerste fase gewoon eerst voldoende materiaal verzamelen en puur de creativiteit de vrije loop laten. In die fase vooral NIET al gaan lopen mixen en mezelf verliezen in pietluttige details. De perfecte kick en bass en weet ik het allemaal, komt allemaal later wel. Kon mezelf daar vroeger vaak zo in verliezen. Maar zo help je echt je creatieve flow om zeep en loop je ergens in het proces vast en ziet een track uiteindelijk nooit meer het daglicht. Dus die neiging echt zien te weerstaan en zodra je jezelf erop betrapt meteen loslaten. Zo snel mogelijk (zonder haast natuurlijk) zorgen dat je je materiaal bij elkaar verzamelt, de (grove) lijnen van de track uit zetten, en pas dan tijd voor het meer in detail gaan en alles soepel en netjes laten lopen.

In Ableton heb je session view en arrangement view. Vroeger zat ik altijd gelijk al in arrangement view te klooien, met muis en en toetsenbord en eigenlijk een beetje als een kip zonder kop. Liep vaak vast in het gebeuren, en eigenlijk had ik er ook niet eens echt plezier in. Meer een soort haat- en liefdeverhouding met muziek maken. Kreeg zo nu en dan eens een soort groove of nummer in m'n kop en dat moest er dan uit. Maar dat hele gedoe met het maken en het gekloot, ervaarde ik meer als een noodzakelijk kwaad. Natuurlijk ook wel leuk soms, maar in de praktijk vaak toch een hoop gekut. Ervaar ik nu echt anders gelukkig.

Dus: bespaar jezelf een hoop tijd en gedoe. Maak je DAW goed voorbereid voor een sessie zodat je meteen startklaar bent. Stel prioriteiten; first things first, de rest komt allemaal later wel. Dan wordt allemaal een stuk efficiënter en daardoor ook leuker. ;)
Thnx.
Dat is eigenlijk precies wat ik met m'n DAWLess setup heb gedaan.
Alleen eindigt dat in jams, niet in tracks.
Maar wel veel sneller dan vroeger.
En idd, die session view was waarom ik voor Live ben gegaan.
Ik krijg er nog geen DAWLess gevoel van, maar het is iig een stuk meer organisch allemaal.

Thnx.
Dat is eigenlijk precies wat ik met m'n DAWLess setup heb gedaan.
Alleen eindigt dat in jams, niet in tracks.
Maar wel veel sneller dan vroeger.
En idd, die session view was waarom ik voor Live ben gegaan.
Ik krijg er nog geen DAWLess gevoel van, maar het is iig een stuk meer organisch allemaal.
Als je dat kan, zo lekker jammen, is dat volgens mij nog het allerleukste ☺️
Mijn muziek leent zich daar alleen minder voor, omdat het natuurlijk allemaal met heavely processed sounds werkt en edits en zo.
Krijg wel binnenkort een Quneo. Dan hoop ik al meer 'on the fly' met effecten te kunnen spelen...

De volgende is alweer in de maak (oldschool India goa vibes!). Zal niet lang duren voor ie af is waarschijnlijk. Moet oppassen dat ik geen lopende band producer word :D

De volgende is alweer in de maak (oldschool India goa vibes!). Zal niet lang duren voor ie af is waarschijnlijk. Moet oppassen dat ik geen lopende band producer word :D
Daar heb ik geen last van :dubbel:

Daar heb ik geen last van :dubbel:

Ja vast ;) :P

Ik ben dat echt nooit geweest. Maar wilde wel altijd dat ik veel meer tracks uit de grond kon stampen dan ik deed. Dus ik lijk de goede richting op te gaan haha
Binnen 1 á 2 dagen valt de nieuwe track wel te verwachten hier 8) (#is denk ik bij nader inzien toch zelfoverschatting)
Je moet er ff in komen met Psytrance. Maar eens je het door hebt, en het ligt je, is het een geweldig coole stijl om te maken.

Laatst gewijzigd:

Zo hoop ik deze te gaan releasen.
Binnenkort gaat ie op 'private'.

Back