Ik wil een ambient modular synth bouwen, waar begin ik?

jaimiepeeters

Ingeburgerd
Oh god, ik heb de interesse in modular ontdekt en nu wil ik een KLEINE set samen gaan stellen (voorlopig alleen) voor ambient muziek.

Denk aan continu evolving meditatie muziek.

Waar in hemelsnaam start ik?

In eerste instantie kan je wat onderzoek doen naar drones (1 lange noot waar je langzaam variatie insteekt)

Er is ook een ander concept in ambient waar je niet rond kunt en dat is de mutable instruments rings + cloud combinatie:

Monotrail Techtalk en The Unperson zijn ook heel toffe youtube kanalen om te volgen.

Wat versta je onder klein en wat is het budget waar je binnen wil blijven?

Ik zag youtubes van mensen die een unit hadden gebouwd ter grootte van een Microfreak bijv.
Mag wel iets groter maar geen 1 meter brede synth graag haha

budget, geen idee, vind ik iets minder belangrijk.

Wil je FX (reverb, delay) in je case hebben of gebruik je externe effecten?

Ik zou in ieder geval beginnen met niet te klein, 6U is toch wel een fijn minimaal formaat. Dus 2 rijen van 84 of 104 HP (Ik vind zelf 104 HP het fijnste).
Heb je bepaalde modules of merken die je al aanspreken?

Het gaat voor nu echt om meditatie/ambient muziek.

Wishlist: generative melody, FX, drones, dat soort
Als je het wat "lieflijker" wil hebben dan moet je in ieder geval de geluidsbronnen en filters die te noisy of te karaktervol zijn vermijden. Wat je in ieder geval nodig hebt zijn voornameljik modulatie bronnen; functiegenerators, switches, clocks. Om die dynamisch te maken heb je VCA's nodig. Qua functie generators moet je zeker in ogenschouw nemen dat ze ook traag moeten kunnen. Je wil rustige muziek maken, dus dan veranderen timbres en ritmes eerder langzaam en geleidelijk dan snel. Random generators zijn uiteraard ook belangrijk omdat je waarschijnlijk niet voor herhalende sequences zal gaan. Een quantizer kan je dan wel helpen om het in een bepaalde scale te houden. Dus dat zijn zoal wat type modules waar je naar zou kunnen kijken.

super, alleen nu nog eerst even goed leren begrijpen wat ze doen/zijn. haha
Je hebt misschien wel al eens van 1 van de bekendere modular patches gehoord, de zgn Krell patch? Dat is een mooi voorbeeld van een ambient patch die steeds weer veranderd. Schematisch ziet (de versie van Todd Barton) er dan zo ongeveer uit (even gepikt uit de Modwiggler thread over Krell):

1740484391008.png

Je ziet daar dat je voor deze patch bv minimaal 2 functiegenerators nodig hebt waarvan Attack (Rise) en Decay (Fall) gemoduleerd moeten kunnen worden. 1 ervan geeft ook een signaal aan het einde van de cyle (End of Cycle, EOC). Dat signaal wordt weer gebruikt om de Stored random Voltage (SRV) te triggeren. Er zijn ook 2 Fluctuating Random Voltage (FRV) modules die op verschillende (trage) frequenties ingesteld staan. Die beinvloeden weer de functie modules en FRV's. Daarnaast nog twee oscillatoren (1 LFO en 1 VCO), een VCA en een Bandpass filter om het af te maken. Qua filter is het sowieso goed om een flexibele te hebben, niet allleen maar een LPF.

Overigens vind ik het ook leuk om vanuit sample gebaseerde bronnen te werken. Dan krijg je net weer een andere insteek dan met "standaard" VCO's.

en hoe zou zo'n patch er concreet uitzien in hardware?
In de thread die ik gelinkt heb zie je veel voorbeelden die mensen gemaakt hebben. En anders kun je op YouTube waarschijnlik ook veel vinden als je op Krell in combinatie met modular zoekt.

Maar dit is die van Todd Barton:

Voor drones, FX en ambiënt is een Oneiroi van Befaco een fijne module, ik heb 'm een paar maanden terug gekocht.
Het is een module met een vco, een hele fx sectie en een sampler/looper en daarmee gaan pielen of bijv een joystick eraan koppelen.
Ik denk dat zoiets in combinatie met wat MI clones al een goed begin kan zijn.
Of je zet er een MN Maths bij, dan kan je al veel kanten op of (en hier maak ik geen vrienden mee op het forum) een Maths clone van Uli want die kost 77 euro ipv 4 x zo duur bij MN, is toch wel fijn aangezien Oneiroi al zo'n vijfhonderd kost en Pamela's NW is ook niet goedkoop, sowieso is modular een dure hobby natuurlijk.

Hier een paar clips waarin je ziet dat je behalve de oneiroi niet eens zoveel anders nodig hebt voor uren experimenteren en speelplezier met alleen nog Pamela's new workout en een simpele mixer/lineout.

Laatst gewijzigd:
Om wat feeling te krijgen wat je precies wilt, kan je altijd met VCV Rack experimenteren (modular in softwarevorm - de basisversie is gratis te gebruiken, voor integratie in je DAW betaal je dan weer de volledige versie).:

Bijv. mutable instruments clones kan je - gratis - vinden onder de naam van audible instruments, de Maths door Krautrock1958 vermeld kan je - opnieuw gratis - vervangen door een Befaco Rampage, de Befaco Oneroi is te koop voor 35 euro enz....

Back