AI en gebruik van loops, samples, enz

Grappig genoeg schrijft hij hier zelf over in zijn boek 'On Writing'. Hier merkt hij op dat in genres als horror, fantasy en science fiction misschien geen waargebeurde verhalen worden verteld, maar dat een goede schrijver er wel zoveel in stopt uit zijn eigen ervaring (gebeurtenissen, personen, gedachten, emoties) dat het daardoor gaat leven, waardoor het meer wordt dan een plot / beschrijving van gebeurtenissen maar echt een verhaal.
Ja en dat doen de meeste schrijvers van fictie om zo overtuigende personages met backstories en diepgang te creëren. Al je straks als Ai petabytes over human psychology, interpersonal relationships, psychology profiles etc heb je dat niet nodig die ‘eigen ervaring’. Want onze ‘eigen ervaring’ wordt uiteindelijk ook onze ‘reference database’ als we het zo koud, klinisch en analogish mogen omschrijven even als voorbeeld.

Nee, maar wat ieder mens dan weer uniek maakt, is de manier waarop hij naar de wereld kijkt, welke verbanden hij legt, wat hem opvalt, wat hij grappig vindt, etc. Dit leidt tot een unieke en herkenbare 'stem' of 'stijl'. Natuurlijk kun je zelfs dat met een LLM/AI model emuleren, maar ik denk dat het dan al een stuk lastiger wordt om een 'body of work' te maken waar over de jaren evolutie in zit maar ook gemene delers en waarbij je verschillende levensfases of gebeurtenissen terugziet in het werk. In de huidige stand van zaken is het in elk geval zo dat je meer de hand van het systeem (interpretatie, verwerking en trainingsdata) dan de hand van de prompter terugziet en -hoort in de werkjes. Oftewel, als alle gebruikers van ChatGPT of Midjourney dezelfde prompt gebruiken, zullen de uitkomsten meer op elkaar lijken dan van elkaar afwijken. Terwijl als je een opdracht ("prompt") aan 100 verschillende mensen geeft, er waarschijnlijk een veel gevarieerdere output uit zal komen.

Moest ook gelijk aan jou met je buren denken, op die manier is het wel praktisch natuurlijk.

Het is jammer dat sommige muziekinstrumenten zoveel geluid maken en voor huisgenoten en buren een behoorlijk obstakel kunnen vormen maar een muziekinstrument bespelen is voornamelijk leuk voor jezelf om te doen.. ook al bak je er in het begin niks van.. vooral doorgaan :D :okdan:

Maar zoals ik al zei, die AI ontwikkeling lijkt me extreem handig als je een instrument of zang in je productie wilt stoppen maar dat instrument niet hebt / kunt bespelen.

Voor digitale oplossingen op saxgebied (die geen of nauwelijks geluid maken) is er wel e.e.a. mogelijk maar totaal niet realistisch klinkend... en komt ook deels omdat een mondstuk en een riet als interface best wel complex is als mechanisme. In dat opzicht hoop ik dat AI wat wonderen gaat verrichten.. dan zou ik er zomaar een paar jaar voor willen sparen of zooi verkopen, als het net zoals een pro sax 5k kost. 8D

Laatst gewijzigd:
Voor digitale oplossingen op saxgebied (die geen of nauwelijks geluid maken) is er wel e.e.a. mogelijk maar totaal niet realistisch klinkend... en komt ook deels omdat een mondstuk en een riet als interface best wel complex is als mechanisme.
Wacht effe, vind jij die swam vst zo slecht klinken dan, ik vind 'm behoorlijk goed.

Je komt met het emuleren van akoestische instrumenten wel gauw in de 'uncanny valley' terecht, oftewel iets dat behoorlijk echt klinkt maar juist daardoor ook weer heel nep omdat het er nét niet is. Daarom hou ik over het algemeen ook van wat meer abstracte of lo-fi klanken uit synths dan pogingen hyperrealistisch te zijn. Ik heb het zelf gemerkt toen ik gitaar ging spelen. Sindsdien hoor ik bijna altijd wanneer er een nep-gitaar wordt gebruikt in tracks.

Nee, maar wat ieder mens dan weer uniek maakt, is de manier waarop hij naar de wereld kijkt, welke verbanden hij legt, wat hem opvalt, wat hij grappig vindt, etc. Dit leidt tot een unieke en herkenbare 'stem' of 'stijl'. Natuurlijk kun je zelfs dat met een LLM/AI model emuleren, maar ik denk dat het dan al een stuk lastiger wordt om een 'body of work' te maken waar over de jaren evolutie in zit maar ook gemene delers en waarbij je verschillende levensfases of gebeurtenissen terugziet in het werk. In de huidige stand van zaken is het in elk geval zo dat je meer de hand van het systeem (interpretatie, verwerking en trainingsdata) dan de hand van de prompter terugziet en -hoort in de werkjes. Oftewel, als alle gebruikers van ChatGPT of Midjourney dezelfde prompt gebruiken, zullen de uitkomsten meer op elkaar lijken dan van elkaar afwijken. Terwijl als je een opdracht ("prompt") aan 100 verschillende mensen geeft, er waarschijnlijk een veel gevarieerdere output uit zal komen.
Mee eens grotendeels. En toch zien we in de samenleving zoveel van dezelfde expressies ondanks de grote innerlijke beleving variabiliteit. En ook; ondanks grote variatie van mogelijk innerlijke beleving van de wereld, in de expressie daarvan zijn we allemaal alsnog beperkt door de parameters van taal. Danwel de letterlijke taal als symboliek. Ik denk inderdaad dat nu, wat je zegt met:

"als alle gebruikers van ChatGPT of Midjourney dezelfde prompt gebruiken, zullen de uitkomsten meer op elkaar lijken dan van elkaar afwijken. Terwijl als je een opdracht ("prompt") aan 100 verschillende mensen geeft, er waarschijnlijk een veel gevarieerdere output uit zal komen."
Grotendeels het stadium is waarin we ons nu bevinden in de kinderschoenen met deze technologie. Zodra we een punt bereiken waarbij profiling (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen) goed genoeg is dan heb je een veelzijdigheid van variaties in output zoals dat nu bij mensen is. Dan kan je bijvoorbeeld heel specifiek een prompt laten uitvoeren voor wat dan ook.. zeg maar het schrijven van een liefdes short story drama, waarbij je een selectie kan maken uit een miljoenen zee van profiles die vrij uitgebreid zijn rekening houdend met afkomst, achtergrond, ervaringen, vaardigheden etc etc.

Not if... when.. het quantum computing probleem moet schaalbaar opgelost worden en we moeten de energie die voor dit alles nodig is kunnen leveren OF revoluties doormaken in energie efficiente technieken.

Wacht effe, vind jij die swam vst zo slecht klinken dan, ik vind 'm behoorlijk goed.
Ik weet niet of we nog wel op dezelfde pagina zitten.. :D ? Je haalt buren aan en hebt het over een praktische oplossing voor iets wat herrie maakt. Hoe Swam klinkt gaat het niet om. :)
Als je een instrument speelt wil je meters maken met het instrument en niet iets wat totaal anders reageert of bespeelt moet worden.

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet of we nog wel op dezelfde pagina zitten.. :D ? Je haalt buren aan en hebt het over een praktische oplossing voor iets wat herrie maakt. Hoe Swam klinkt gaat het niet om. :)
Als je een instrument speelt wil je meters maken met het instrument en niet iets wat totaal anders reageert of bespeelt moet worden.
Swammen we langs elkaar heen? :D
Je hebt in het verleden verteld dat sax spelen ivm de buren wel wat problematisch was dus dan leek mij een vst die goed klinkt een mooie oplossing maar misschien begrijp ik je verkeerd?

opzich wel een interesant rapport om te lezen van landr alhoewel het duidelijk opgezet is om AI positief er uit te laten zien door de negatieve nummers niet te tonen zoals in deze

1764173613278.png

anyway hier het volle rapport

Back