Audiophile? Hifi-liefhebber, goede oren of engelen pis kabels.

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Zijn hier hifi liefhebbers?

ik ben geen Audiophile want ik luister primair naar vinyl. Soms reel-to-reel, casette en flac.
Vinyl kan heel erg goed klinken maar heeft zijn beperkingen.

Ben ik echt geen audiofiel? hmm een Technics SL1200 mkII is ook niet audiofiel.
Ook niet als we er een vloeistof demper opzetten, zilverdraad monteren en met een MC element en een DIY jfet pre met 2 2 luhndal LL1941 a 270 euro per stuk gebruiken?

Nee... Ik ben een hifi liefhebber. Mijn set is goed, niet heel duur en heerlijk om uren naar te luisteren.
2 speakers van 150 euro voor de set. 2 dynaudio Image MKII's met de befaamde D28AF tweeters.
Als versterker een Harman Kardon PM665 waarvan de ruststroom ies te veel in de classe A is gedraaid.

Als je mijn systeem wil verbeteren dan word dat moeilijk.
In de zin dat dat heel veel poen zal kosten maar maar weinig op zal leveren,
Daar komt bij dat ik echt verknocht ben aan de D28AF tweeters.

Wat betekent dat voor je? Wat is je formaat waar je je muziek van luisterd?
Hoe denk je over audiofiel, hifi etc. wat is goed genoeg?

Mijn stiefdochter die naar haar telefoon luistert, dat is niet goed genoeg. Het is gewoon irritant. Net zoals mijn vrouw r sony bravia tv. Als er geen laag uit komt, jakkie
verder is er altijd beter en duurder, gewoon stoppen met vergelijken eens je gelukkig bent voorkomt dat je plots ongelukkig bent.
Ik heb A7X adams en NS10M's voor mijn neus, die yammies klinken zogezegd tering. Ik kan er gerust uren naar luisteren. De vraag is ook: hoe goed zijn je oren nog?
Mijn vrouw hoort amper nog boven 9Khz - ik nog tot pakweg 12 a 14K dacht ik.
Tja, zij leeft al veel langer met die lawaaimakers dan ik natuurlijk.

Ik speel veel spotify en speel als ik alleen thuis ben platen. Cd's komen nooit aan de beurt en ik heb er veel. Er is vast beter dan spotify, maar ik stream alles en zoveel data is t me niet waard. De lease auto speakers zijn ook maar wat ze zijn. De tijd dat ik met extra speakers in de koffer rondreed op n amp is al even geleden.
Uiteraard zijn al mijn versterkers van de 70's / 80's. Luxmann. Onkyo op 't werk in de kleedkamer. Kostte allemaal 2 keer niks 2ehands poos terug. Surround in de studio (lees= extra monitoring als ik rechtsta, op een setje b&w dm 303) is een recentere yamaha van begin 2000's, had ik nog liggen. DJ amp is n Rodec HDA 450 (had er ooit 3)die ik kocht toen ik 17 was. Blijft t prima doen allemaal.

Woonkamer is n setje KEF en n focal sub. Of KEF. In zoverre dat scheelt want ik heb in de kelder 2 (repair ruimte) een focal sub en die amp er achterop is net t zelfde qua looks als die in de living.
De sub 8 adam is trouwens fucked. Herstel kost 400 euro, laat m dan maar fucked, gek zeker :D print is deels verbrand, vast slecht design. Zoals ik al eerder schreef vandaag: niks is heilig, fuck adam sub 8
De aan uit knop op een set A7X is trouwens ook bagger, heb er 4 en heb er al een hersteld, pulp is het

Laatst gewijzigd:
1743172474546.png

Audiofilie ... Ik heb er erg weinig mee. Een wereldje met veel onzin, magisch denken en snake oil vol puristen, snoevers en blaaskaken die hun identiteit ontlenen aan (de prijs van) de spullen die ze hebben staan. 50+'ers die zichzelf een beter gehoor aanmeten dan een vleermuis maar in werkelijkheid bij iedere blinde test jammerlijk zouden falen, als ze mee zouden durven te doen in plaats van zich achter smoesjes te verschuilen. Voor mij is goed snel goed genoeg, ik geloof niet in peperdure kabels, kabelverhogers, audiokristallen of afluistering die duurder is dan de gear waar de beluisterde muziek mee gemaakt is. Ik wil gewoon kwalitatief goed materiaal, maar niks geen premium fairy dust onzin.

Deze video vat het voor mij wel mooi samen, "blind tests are an audiophile's Kryptonite".

Qua dragers, sja, ik luister 99% van mijn muziek via Spotify of Youtube. :D

Ik heb wel eens zon test gedaan of ik het verschil tussen flac of (fatsoenlijke kwaliteit) mp3 kan horen... Nou ik niet hoor
Dus dan ga ik niet absurd veel geld uitgeven aan kabels e.d. (ik heb me in t verleden trouwens wel eens wat van die troep laten aansmeren door een ijverige verkoper hoor 😄)

Maar ik houd ook wel van mooie (soms dure) spulletjes
Dus gewoon een paar goede speakers in de kamer en een high end koptelefoon heb ik ook graag op... Maar ik ga niet net doen alsof ik daarmee de fijne nuances van blablabla technisch geleuter blablabla daarmee goed kan horen :)

In de huiskamer vind ik mooi surround voor games en films belangrijker dan ultra kwaliteit voor dat stukje vinyl wat ik twee keer per jaar aanzet... (Wat ik overigens momenteel niet echt heb, maar kijk wel een beetje rond)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik ben opgegroeid in de jaren 70 als tiener en dat ik ging werken dat was de tijd dat serieuze stereo z'n intrede deed, in de sixties zag je bij de meeste mensen nog zo'n meubel met radio en platenwisselaar staan wat de pest voor je platen was.
Ik kocht lp's vanaf ik denk 1972/1973 en dat werd serieus vanaf 74 toen ik ging werken en geld kon uitgeven, ik had daarvoor van een zaterdagbaantje al een draaitafel, receiver en simpele speakers gekocht maar m'n eerste echte hifi versterker was een Luxman SQ 700X met nog regelbare kantelfrequenties en een aparte bass en trebleregeling per kanaal, dat was wat toen.
In die tijd was het heel normaal dat tieners die graag lp's beluisterden ook een hifisetje hadden staan en je ging bij elkaar de nieuwste albums luisteren.

En na verloop van tijd ging het upwarts, verschillende sets en merken gehad, dat kostte meer geld natuurlijk met als toppunt wel de set die ik kocht toen ik bij defensie vertrok na een dienstverband van 5 jaar en je in die tijd een jaarsalaris meekreeg, dat was toen zo'n 25000 netto, ik gaf zo'n 10000 gulden uit, de set die ik kocht was een Phase Linear versterker, Mitchell draaitafel en een Nakamichi tapedeck alles van Pruijs in de utrechtsestraat toen nog, dé winkel voor hifi in Nederland indertijd en van een vriend kocht ik tweedehands Magnepan magnetostaten, enigzins vergelijkbaar met electrostaten, zo hoog als een deur en net zo breed en 6 cm diep.
Daar had ik geluk mee want die Magnepans waren toen in Nederland als set al gauw zo'n 10000 gulden maar ik kon ze overnemen van die jongen voor 1500 gulden, die had ze uit de States meegenomen.

Na verloop van tijd zijn de Magnepans en de andere onderdelen verkocht en tegenwoordig heb ik een bescheiden setje; een Dared buizenversterker, een dvd/cd speler/writer en 3 weg Magnat speakers, vooral die buizenversterker geeft een heel natuurlijke sound, denk aan de buizenradios van vroeger en dan in moderne techniek, ik wil niet meer anders al draai ik niet zoveel muziek meer ivm vroeger.
Tegenwoordig kan je voor een niet te groot bedrag al heel aardig luisteren terwijl in de seventies toen de techniek nog duur was dan kostte het serieus geld en elke upgrade was meteen weer 1000 a 2000 gulden er bovenop.

Platen klonken echt niet beter dan cd's, dat is geleuter, ik had goede sets maar bij sommige platen van bijv Joni Mitchell of Pink Floyd hoorde je dat ze gewoon niet zo goed klonken als cd's alhoewel cd's ook slecht kunnen klinken als ze indertijd niet goed waren gedigitaliseerd toen oude lp's nog opnieuw werden uitgebracht als cd.
Een lp kan als je hele goede persingen hebt wel erg mooi klinken maar analoog kan qua nauwkeurigheid van weergave niet op tegen cd's, frequentieberiek voor cd's en de spelers ook veel groter, het laag is meestal beter.

Nog even over die tijd van vroeger; als je bij Pruijs klant was dan kreeg je één keer per jaar een uitnodiging van ze, dan hadden ze een reference set staan met apparatuur die voor de meesten onbetaalbaar was.
Ik heb daar eind jaren tachtig een keer zitten luisteren naar een Goldmund draaitafel van 45000 gulden en een setje Apogee elektrostaten van 100000 gulden en een Macintosch versterker als ik me goed herinner, de prijs weet ik niet meer maar het was wel een geluidsbelevenis.
Ik ben 2 of 3 keer naar zo'n luisterdag gegaan en dan zag je elke keer dezelfde mensen zo ongeveer, een beetje van die corksniffers net als bij die whiskeyverzamelaars bijv, het was een wat elitair clubje maar ze hadden geld over voor een goed geluid.
Je had indertijd ook van die gasten die van den Hull bekabeling hadden of Monster cable van bijv 200 gulden per meter voor je speakers maar ik heb daar nooit in geloofd.

Laatst gewijzigd:
Opgegroeid in de 80s en 90s herken ik dat deels wel. Muziek was toen echt veel meer een ding dan nu (als ik naar mijn kinderen kijk, muziek is echt een 'commodity' geworden) en werken voor hifi setjes was zeker niet ongebruikelijk. Heb zelf ook wel een AM/FM Tuner en CD speler gekocht van mijn vakantiebaantjesopbrengst. Mijn ouders kochten wel regelmatig upgrades dus ik kreeg dan vaak hun afdankertjes, een deel heb ik nog steeds (90s Mission speakers die ik gebruik voor mijn PS5 surround setup). Maar bij ons gaat alle muziek in de huiskamer tegenwoordig via de soundbar die ook voor de TV etc. gebruikt wordt, en op hun kamer spelen ze muziek op hun computer of oortjes via telefoon. In mijn mancave gaat de muziek via mijn computer en studiomonitoren of -koptelefoon. Een stereotoren met speakers is hier in huis niet meer te vinden.

Ik heb eigenlijk nooit echt door gehad hoeveel luister apparaten een eigen EQ ingebouwd hebben zitten, wat best een vertekend beeld geeft waneer je een koptelefoon bijvoorbeeld in je versterker (met EQ) steekt. Zelfs mijn super oude Absolute Zero monitor speakers liegen keihard :)

Een vriend van mij heeft een Dolby Atmos (of iets dergelijks) omgeving gebouwd in zijn woonkamer, pas daar had ik door hoe warm diep geluid klinkt. Puur genieten, als of je er midden in zit.
Thuis in mijn zolder-studiootje probeer ik alles zo plat mogelijk te krijgen, compleet het tegenovergestelde 🙄

Maarja, dat zal niks te maken hebben met audiophile :D

Een paar jaar geleden was mijn stereoset aan vervanging toe en bleek ik hopeloos achter te lopen wat betreft de ontwikkelingen.
Mijn keuze viel uiteindelijk op een Onkyo receiver waar ik al mijn zooi (tv, mediabox, spelcomputer, ipod etc.) op kon aansluiten.
Dat zal vast niet het beste zijn dat er is, maar het doet wat het moet doen.

Prima voor films, ander entertainment en een muziekje op de achtergrond.
Als ik echt geconcentreerd muziek luister doe ik dat altijd met een koptelefoon evenals het werken in de studio.

Audiofilie is mij vreemd.
Mede door een vader die daar wel mee bezig was en die dan 'verschillende' zaken liet horen waarin ik geen significante verschillen onderscheidde.
Ik weet dat aan gebrek aan interesse, maar toen mijn vader zijn eerste surround set kocht en alles in surround ging afspelen kwam ik er achter dat het meer een vorm van snobisme was. Mijn vader vond alles in surround fantastisch, maar ik vond het zacht gezegd geen verbetering wat betreft muziek.
En zo waaide hij met alle hypes mee. Van gecoate kabeltjes en wat al niet meer.

Ik ben ook geen purist als het om de geluidsdragers gaat.
Ik vond de CD een verademing na de LP, alleen al in gebruik en nu heb ik al mijn cd's geript en in apparaten staan.
Ik hoor geen duidelijke verschillen behalve dan de tikjes en krasjes van vroeger en die mis ik niet.

Ik heb het idee dat er onder de audiofielen weinig producers en muziekanten bevinden en dat het een beetje de religieuze kant van audio is.
De eerlijke audiofiel kan ik wel begrijpen maar het lijkt of die mensen helemaal niet meer naar muziek luisteren en alleen met hun afluistering bezig zijn.
Beetje zoals de kunstenaars en kunst critici.

Ik heb het idee dat er onder de audiofielen weinig producers en muziekanten bevinden en dat het een beetje de religieuze kant van audio is.
De eerlijke audiofiel kan ik wel begrijpen maar het lijkt of die mensen helemaal niet meer naar muziek luisteren en alleen met hun afluistering bezig zijn.
Beetje zoals de kunstenaars en kunst critici.
Er zitten wel wat perfectionisten tussen ja voor wie de weergave van het geluid in ieder geval heel belangrijk is anders ben je geen audiofiel natuurlijk?
Misschien wel een beetje zoals sommigen hier naar een kloon luisteren en als ie dan voor 90% in de buurt komt dan heeft Behringer het niet goed gedaan. :D
Belangrijker is de lol die je ervan hebt en de muziek die je ermee maakt vind ik.
Maar in de seventies toen hifi nog echte stappen maakte was het verschil tussen een goedkope set en een serieuze set wel duidelijk hoorbaar waardoor je bij aankoop van een goede draaitafel of speakers opeens details hoorde die je nog niet eerder had gehoord en op die manier wel bijdroeg aan het luisterplezier.
Maar als je in de sixties een track van de Beatles of Stones bijv goed vond op je transistorradio dan had je daar ook plezier van ook al was het geluid niet geweldig.

Heel wat bands spelen met goedkoop spul, nemen wat op. Uiteraard moet je dan thuis gouden kabels bebben zodat je alles hoort zoals de band t bedoelt heeft 😂. Doel. Doelt.

Moby zijn bio: had n album, kwam ermee naar de uitgever, die gooit zonder te luisteren t hoog en laag omhoog en laat t zo uitbrengen. Nu de audiofiel weer.

ja dan heb je ook wat ooit high-end was maar nu niet meer.
mijn element denon dl103 komt uit 1957. de technics sl1200 uit 1979 en Harman Kardon pm665 uit 1985.
Allemaal oude zooi :)

ja goed punt @klinkske voor veel muziek geld dat. maar voor klassiek, jazz ed zoekt de audiofiel naar de meest natuurlijke weergave. daar is dan wel wat van te zeggen.
dus het beste een vleugel kopen en een virtuoos inhuren die de stukken live voor je inspeelt.

Mijn grootmoeder heeft vele jaren naar een kutopname geluisterd van een klassiek stuk en vond t prima. Op een bepaald moment schonk ik haar een cd van hetzelfde stuk door n geweldig orkest. Daarna wou ze die oude opname niet meer. Het is maar wat je gewend bent. Toen ik kind was besteedde de brave huisvaders nog maandlonen aan hifi. Later werd dat maandlonen aan een PC. Ik heb geen idee maar vrees dat de brave huisvaders nu jaarlonen besteden aan n auto en zonnepanelen en batterijen thuis.

Als je mijn audioset in de woonkamer ziet, denk je "audiofiel!!". Maar dat valt wel weer mee. Qua kabels bv niks gek, qua stroomvoorziening ook niet. Wel goede apparaten. 15" Tannoys die de TV ertussen tot niets herleiden. Cassette (MC, geen zelf opgenomen spul), CD, vinyl. Mijn draaitafel is ook deels zelfbouw. Maar het gaat mij, op de draaitafel gekkigheidjes na, vooral om de muziek. De plaatsing van de speakers bv is ook een compromis voor de leefruimte, geen volledige focus op optimale audio ofzo.

In de werkplaats heb ik een mooie set voor FM radio (die in België een stuk neutraler dan in NL klinkt). Gaat daar natuurlijk ook om de muziek en niet de audiofiele beleving, maar het moet wel goed klinken.

In mijn bureau ben ik nog aan het bedenken wat ik kan doen om beter geluid te hebben dan rechtstreeks uit de laptop.

Een audiofiel ben ik niet. Maar in de woonkamer staat een versterker van nad met dali speakers en een Cambridge DAc al weer meer dan 10 jaar oud. Zal tegen 2000 euro hebben gekost. Leuke set om heel lang mee te gaan hopelijk nog heel lang!

Maar ik geloof er ook niet in dat muziek die is opgenomen met microfoons die een een veel lagere frequency response hebben bijvoorbeeld 1 van de meest gebruikte microfoons een sm57 40 hz t/m 15 kHz zelfs een neuman u87 20 hz t/m 20 khz dat je dus meer gaat horen op die audiofiele hifisets die tot 30 a 40 khz gaan. En daarbij heb ik een paar jaar geleden een test gedaan op een hele goede set in een studio van een muziekopleiding van de 8 man waren er maar 1 of 2 bij die meer dan 16 khz kon horen en die waren begin 20. Dus nee ik kan er niet veel mee. Goed is goed genoeg zeg ik dan maar.

Een audiofiel ben ik niet. Maar in de woonkamer staat een versterker van nad met dali speakers en een Cambridge DAc al weer meer dan 10 jaar oud. Zal tegen 2000 euro hebben gekost. Leuke set om heel lang mee te gaan hopelijk nog heel lang!

Maar ik geloof er ook niet in dat muziek die is opgenomen met microfoons die een een veel lagere frequency response hebben bijvoorbeeld 1 van de meest gebruikte microfoons een sm57 40 hz t/m 15 kHz zelfs een neuman u87 20 hz t/m 20 khz dat je dus meer gaat horen op die audiofiele hifisets die tot 30 a 40 khz gaan. En daarbij heb ik een paar jaar geleden een test gedaan op een hele goede set in een studio van een muziekopleiding van de 8 man waren er maar 1 of 2 bij die meer dan 16 khz kon horen en die waren begin 20. Dus nee ik kan er niet veel mee. Goed is goed genoeg zeg ik dan maar.
De kwaliteit van een audioset bestaat natuurlijk wel uit veel meer dan louter het frequentiebereik.

Back