Audiophile? Hifi-liefhebber, goede oren of engelen pis kabels.

idd Kind of Blue hier op vinyl is echt een goede opname.
maar het gaat erom dat er dus maar weinig van die kwalitatief hoge standaard zijn.
op vinyl is er bv ook verschil tussen de persingen. in in het algemeen hangt ook veel van de mastering af.
En de hoeveelste lp uit een mal. Een kennis heeft een heel vroeg exemplaar van exact dezelfde persing als ik en anderen, en die van hem klinkt gewoon beter. Minder slijtage aan de mal. (We veronderstellen even dat de lp's allen goed en weinig gespeeld zijn.) Een goede perserij en een label met een goed budget gaan mallen natuurlijk niet al te lang gebruiken, maar dan nog zijn ze op het einde niet meer als het begin.

Een beetje audiofiel snijdt natuurlijk gewoon zelf zijn master. :D

Wat mij betreft kan je ook audiofiel zijn zonder esoterische high end installatie. De mannen met gouden kabel , gevlochten door elfjes bij volle maan, dat is de doorgeslagen kant. Het is een spectrum.

Een vriend van me is al jaren audiofiel en daar heb ik wel geleerd wat mooie speakers kunnen doen. En dan maakt het opeens wel uit of je een MP3 luistert of een CD/Wav.
En dan hoor je wel dat de Yoco CD speler anders klinkt dan een hifi speler met goeie DAC.

Pas sinds een paar jaar vind ik het de moeite waard om meer uit te geven aan beter geluid. Vroeger boeide me alleen wat ik luisterde. Nu geniet ik er ook van om meer details te horen.

Paar jaar geleden een Marantz CD speler gekocht. Aangestoken door vrienden die nog altijd CDs en Vinyl draaien. Wat een upgrade.Ik had al jaren niks meer om CDs te spelen.
Ik hoor details in mijn favoriete albums die ik nooit gehoord had.

Maar ik houd ook nog steeds van de sound een doffe cassettes met vervaagde hihats. Het geluid van. mijn jeugd. (en 20s en 30s)

Wat mij betreft kan je ook audiofiel zijn zonder esoterische high end installatie. De mannen met gouden kabel , gevlochten door elfjes bij volle maan, dat is de doorgeslagen kant. Het is een spectrum.

Een vriend van me is al jaren audiofiel en daar heb ik wel geleerd wat mooie speakers kunnen doen. En dan maakt het opeens wel uit of je een MP3 luistert of een CD/Wav.
En dan hoor je wel dat de Yoco CD speler anders klinkt dan een hifi speler met goeie DAC.

Pas sinds een paar jaar vind ik het de moeite waard om meer uit te geven aan beter geluid. Vroeger boeide me alleen wat ik luisterde. Nu geniet ik er ook van om meer details te horen.

Paar jaar geleden een Marantz CD speler gekocht. Aangestoken door vrienden die nog altijd CDs en Vinyl draaien. Wat een upgrade.Ik had al jaren niks meer om CDs te spelen.
Ik hoor details in mijn favoriete albums die ik nooit gehoord had.
Ja, goed geluid kost je de kop niet maar je moet wel iets uit willen geven.
Nou noem je Marantz maar die brachten indertijd ook goede tuner/versterkers en draaitafels uit, mooi merk en ik las een tijd geleden dat bijv Thorens ook nog steeds draaitafels uitbrengt, dan koop je er een mooi Ortofon of bijv Grado element bij en je hebt voor jaren draaiplezier.

Over persingen nog even; verder kan je googelen natuurlijk, volgens mij is er bijv van Dark Side Of The Moon ook een hele goede versie uitgebracht en zo zijn er wel meer.
Blue Note staat bekend om z'n goede opnames en het ECM label is er om geroemd, da's een label voor vooral jazz en contemporary music.
Ik heb zelf vroeger wel wat van oa Keith Jarret en Chick Corea van dat label gehoord en idd klinkt het als een klok, ik kan ECM voor liefhebbers van goed geluid echt aanbevelen, kijk naar wat albums en stream 'ns wat op hoge kwaliteit om te proberen, dan heb je een indruk.
ECM heeft op youtube een site en kan je wat dingen beluisteren, luister deze even, zelfs via yt klinkt het al erg goed vind ik;

Wil me zelf ook wel enigszins Audiofiel noemen. In afgelopen 30 jaar toch wel erg op zoek geweest naar het beste geluid. (en dat is natuurlijk zeer persoonlijk)
In de uitgaans tijd was ik erg gesteld op SA apparatuur met de Ribbon tweeters ....HIFI op 130 dB zegmaar .... heerlijk. (heb nog een setje te huur !)

Je begint met Dynaudio BM6.... dan sparen sparen en telkens een stapje hoger.
Sinds kort heb ik in de studio een Masterclock van Grimm aangesloten op mijn Motu AVB device.... en dat is echt een ervaring.
Geloofde dat soort 'dure' oplossing nooit echt maar ik had niet verwacht dat (een beetje onhoorbare) Jitter en het gebrek daarvan het geluid echt helderder laat zijn!
Ik hoor nu allemaal details, ook van oude opnames die ik voorheen niet hoorde.

Natuurlijk moet de hele keten dan wel mee in deze heldere weergave. nieuwe MOTU soundcard > MesaBoogie buizenamp > SA M44 monitors.....en vergeet de akoestisch behandelde ruimte niet! ik zit alleen nog maar te luisteren:)zo lekker. Als iemand wil luisteren be my gast.... ik ben namelijk ook benieuwd wat andere hiervan zeggen. Kan het nog beter ?

tuurlijk kan altijd beter.
Alleen kom ik op een punt dat ik zo goed kan horen hoe gaar de meeste opnames zijn.
Hoe weinig muziek er op hogo standaard is opgenomen en gemastered.

Daarom moet je op een bepaald punt ophouden met upgraden :-)

Ik denk dat de Dynaudio Focus 140 wel mijn speakers voor de komende 10 jaar zullen blijven.
Ik weet dat het beter kan.
Hoor dat ook graag. maar goed voor mij is goed genoeg.
Maar goed eerlijk toegegven ben ik natuurlijk wel een audiofiel. Ken iedere componentje, van naald, zilverdraad, fluid demper, DIY Luhdahl riaaa MC pre, voor/eindversterker tot aan het re-domen van mijn tweeters aan toe :-) ..... best wel een audio nerd dacht ik zo.

Had voor een paar jaar de KEF R5 Meta inclusief een sub, aangesloten op een veel te duren Denon. Komende van een setje van 400 (versterker + speakers), was dit een ware vooruitgang. Muziek klonk als nooit tevoren. Vooral toen ik de sub er aan toevoegde. Dat was echt genieten.

De boel moeten verkopen omdat ik besloot nomad te worden. Daardoor overgegaan op de DT770 Pro (80ohm). Dacht dat deze altijd goed waren. De gebruikers ervaring van andere waren namelijk lovend. Twee jaar terug toch wat verder wezen kijken en zit ik nu met de Focal Clear MG Pro, rechtstreeks aangesloten op de output van m’n Mac. Dat was wel even anders dan de DT. Hoorde in een keer zoveel meer en spat zuiver. Laag zoals een normale goede speaker plus de rest van het frequentie spectrum. Een koptelefoon versterker zou waarschijnlijk de hoofdtelefoon nog beter tot z’n recht laten komen. Maar als je uit een rugzak leeft heb je helaas beperkt ruimte.

Dat verdient wel een. betere dac amp combo. En zijn ook kleintje die toch goed schijnen te zijn.

Kan me wel voorstellen dat je voor 1500euro iets beter zit dan voor 150euro. Wel hoop geld voor een headphone

Als het je enigste vorm van afluistering is, en je houdt van kwaliteit, dan valt het wel mee. Merk ook dat het beter is voor m’n oren. Die DT770 zet ik steeds harder om dingen te horen die deze hoofdtelefoon niet echt laat horen. De Focal klinkt op laag volume ook nog steeds vol. Dat scheelt aanzienlijk merk ik in de piepjes en andere (h)oor problemen. Maar je hebt wel gelijk, een extra 0 achter het bedrag maakt het niet goedkoop.

Heb ooit een geconverteerd mp3-tje van youtube opgenomen op m´n Revox A77 en afgespeeld op een Studer A80 die ik wou kopen, via 6 McIntosh MC75 tube amps over 2 gigantische electrostaten van Martin Logan...
Niet te schatten...
Er is wel degelijk verschil maar de prijs die je er voor betaalt...
De A80 heb ik wel aangeschaft alhoewel dat de verkoper er niet zoveel zin meer in had 😄.

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb nog een Technics reel to reel gehad. Prachtig om te zien, maar ik had er geen toepassing voor.

Soms koop je iets voor veel geld omdat het je aan je zender uit je jeugd doet denken voor mij onbetaalbare tijd vandaar
Emotie is ongrijpbaar vlgns mij.
805.jpg

tuurlijk kan altijd beter.
Alleen kom ik op een punt dat ik zo goed kan horen hoe gaar de meeste opnames zijn.
Hoe weinig muziek er op hogo standaard is opgenomen en gemastered.

Daarom moet je op een bepaald punt ophouden met upgraden :-)

Ik denk dat de Dynaudio Focus 140 wel mijn speakers voor de komende 10 jaar zullen blijven.
Ik weet dat het beter kan.
Hoor dat ook graag. maar goed voor mij is goed genoeg.
Maar goed eerlijk toegegven ben ik natuurlijk wel een audiofiel. Ken iedere componentje, van naald, zilverdraad, fluid demper, DIY Luhdahl riaaa MC pre, voor/eindversterker tot aan het re-domen van mijn tweeters aan toe :-) ..... best wel een audio nerd dacht ik zo.
Weet niet of je ooit de philips MFB line hebt gehoord maar dat vond ik wel erg goed.

Ik heb onlangs een platenspeler gekocht om rare oude platen uit de kringloop te samplen, maar natuurlijk kan ik mij niet beheersen en heb ik inmiddels ook een hoop 'echte' muziek gekocht. En ja, ik merk toch wel dat het vaak beter klinkt dan CD en zeker streaming. Niet omdat het medium zelf per se beter is, maar omdat ik het idee heb dat de mixing/mastering voor vinyl vaak veel meer in balans is. Waar bij de digitale media vooral heel erg tegen 'zo hard mogelijk' wordt aangeduwd (bedankt loudness wars), waardoor alles helemaal dichtgesmeerd zit en er soms zelf lichte distortion te horen is, lijken de platen een stuk rustiger in dat opzicht waarbij alles gewoon de ruimte krijgt om te ademen.

Back