vooral ook met het idee dat maar weinig muziek audiofiel is opgenomen.
Nu kan ik je even niet volgen want door goede studio's met goede mixers en engineers is er juist met heel veel zorg opnames gemaakt maar elke studio heeft zo z'n voorkeuren en het kan zijn dat bepaalde manieren van opnemen en mixen je niet aanstaan.
Je kent Kind of Blue van Miles wel, die opnames zijn al 60 jaar oud maar klinken perfect en bijv Rudy van Gelder in die tijd was een begrip in de jazz.
Quincy Jones is een begrip op zich en ik weet niet of je het album Aja van Steely dan wel 'ns beluisterd hebt maar da's echt een standard, zowel in die tijd als nu nog en zo zijn er nog vele natuurlijk.
Maar heel veel muziek is wel opgenomen met enorm veel aandacht voor een zo goed mogelijk geluid.
Ja precies, al kunnen sommige sounds van bepaalde studio's en/of engineers je niet aanstaan natuurlijk, da's een kwestie van smaak.
Ik hou bijv niet echt van de sound die nogal geliefd was in de eighties; Stock, Aitken en Waterman bijv, da's voor mij te ver weg van het analoge geluid en teveel kunstmatig.
dat gezegd zijnde, is het inderdaad zeer courant dat audiofielen dingen horen die gewoonweg niet in de opname zitten. Sommigen horen zogezegd de verticale positie van de 6 snaren van een elektrische gitaar. Alsof het opnameproces dergelijk onderscheid zou toelaten.
Ik had een keer een wake up call een jaar of zes geleden, ik deed een gehoortest en hoorde nog maar tot ergens tussen de 10 en 11000 hz, da's heel normaal voor mensen van rond de zestig maar dat viel me toch ff tegen.
perfect geluid nastreven is meer een soort neurotiek.
net zoals iemand die zijn huis altijd 100% schoon wil houden. dat kost tijd en energie
Dat is het ook, voor sommigen is het een obsessie en als iemand een paar ton per jaar verdient wat maakt het dan uit?
Dat gezegd hebbende vond ik een goed geluid wel belangrijk maar ik stelde wel grenzen want je kan wel bezig blijven natuurlijk en ik heb bijv hele goedkope JBL's 305 in m'n studiootje, ik ben tenslotte ook maar hobbyist en deze zijn voor mij okay.
Live moet voor mij wel live zijn. Goede klank, zeker! Maar geen autotune of veel backing track. Doe het maar een beetje anders, een beetje fout, maar helemaal echt. Veel leuker.
Zeker al ga ik nog maar heel weinig naar concerten.
Ik heb begin jaren 90 Stan Getz met z'n trio een keer in het concertgebouw gezien en een beetje in het midden van het concert vroeg ie of het PA uit kon en toen speelden ze 2 tracks geheel akoustisch, ik zat met een vriend midden op de eerste rij en dat klonk zo goed, geweldig was dat.
Backing tracks vind ik geen probleem als het de band op een goede manier aanvult, de muzikanten kunnen nou eenmaal niet alles live spelen.