Audiophile? Hifi-liefhebber, goede oren of engelen pis kabels.

Ik heb onlangs een platenspeler gekocht om rare oude platen uit de kringloop te samplen, maar natuurlijk kan ik mij niet beheersen en heb ik inmiddels ook een hoop 'echte' muziek gekocht. En ja, ik merk toch wel dat het vaak beter klinkt dan CD en zeker streaming. Niet omdat het medium zelf per se beter is, maar omdat ik het idee heb dat de mixing/mastering voor vinyl vaak veel meer in balans is. Waar bij de digitale media vooral heel erg tegen 'zo hard mogelijk' wordt aangeduwd (bedankt loudness wars), waardoor alles helemaal dichtgesmeerd zit en er soms zelf lichte distortion te horen is, lijken de platen een stuk rustiger in dat opzicht waarbij alles gewoon de ruimte krijgt om te ademen.
Ik zou zelf niet stellen dat het beter klinkt dan bv CD, maar wel dan streaming.
Het kan zijn dat de mastering op CD bv beter is gelukt en in een ander geval weer op vinyl.
Debk dat cd, flac etc superieur aan LP. beter dynamiek, noise etc.
Alleen luisterd veel vinyl gewoon lekkerder. ik luister verreweg 90% LP's.

Philips Bombardons :beard: wel eens gehoord in een goed stel kasten met nette bijhorende tweeter? Niet high end, wel heel aangenaam muzikaal op bepaalde muziek. Zeker geen straf om naar te luisteren aan een stel oude buizenampjes!

Ik zou er niet mee afmixen, dat dan weer niet.

Heb je een voorbeeld?

Tijdens de aanschaf van de headphone heb ik de Schiit Magni getest. Niet echt een hele dure, maar horde geen enkel verschil.
Ik moest aan deze post van Joe Farr denken, misschien heb je er wat aan

Ik heb onlangs een platenspeler gekocht om rare oude platen uit de kringloop te samplen, maar natuurlijk kan ik mij niet beheersen en heb ik inmiddels ook een hoop 'echte' muziek gekocht. En ja, ik merk toch wel dat het vaak beter klinkt dan CD en zeker streaming. Niet omdat het medium zelf per se beter is, maar omdat ik het idee heb dat de mixing/mastering voor vinyl vaak veel meer in balans is. Waar bij de digitale media vooral heel erg tegen 'zo hard mogelijk' wordt aangeduwd (bedankt loudness wars), waardoor alles helemaal dichtgesmeerd zit en er soms zelf lichte distortion te horen is, lijken de platen een stuk rustiger in dat opzicht waarbij alles gewoon de ruimte krijgt om te ademen.
Volgens mij ligt dat vooral aan de artiesten en/of het genre wat je koopt maar muziek moet vind ik vooral ruimte hebben om te ademen dus als je wat meer tijdloze muziek koopt van vroeger zoals bijv Pink floyd, Kate Bush of Steely Dan dan zal je geen last hebben van een loudness war, oudere muziek heeft daar geen last van en goede jazz ook niet, maar als je graag wat meer hitgevoelige muziek draait van de laatste decennia dan kan je er last van hebben en dat geeft al gauw luistermoeheid, ik kan er ook niet goed naar luisteren net als headphones en speakers die bekend staan om hun hoge boom gehalte, dat hoef ik niet.
Ik heb hierboven een aantal weken terug nog dat ECM label gepost wat geroemd is om z'n goede opnames, daar kom je geen loudness tegen dus je moet het een beetje uitzoeken denk ik.

Weet niet of je ooit de philips MFB line hebt gehoord maar dat vond ik wel erg goed.
toen ze net uitwaren heeft een oom van me ze gekocht en na een jaar of 10 later aan mij gegeven heb ze twee jaar geleden weggegeven na ik denk ze wel 35 jaar gehad te hebben nog even aangesloten wat al gezegd is super strak laag echt geweldig goede speakers

Idd ik heb twee keer een 3 weg set gehad zonder bass poort.. in mn betonnen "bunker" studio.. klonk kneiter.
Nu heb ik wel een sub maar die set was echt goed. Weet type nummer niet meer. (die ik had staan ook niet op mfbfreaks)
Er is trouwens een ontwerper die nu een "verbeterde" versie van een 3weg (zijn er meerdere) bouwt.. ook niet goedkoop trouwens.

Deze staat er wel op en ook gehad en gebruikt als pre amp na mod. Vet ding..
Scherm­afbeelding 2025-05-04 om 18.37.24.png

Laatst gewijzigd:
Volgens mij ligt dat vooral aan de artiesten en/of het genre wat je koopt maar muziek moet vind ik vooral ruimte hebben om te ademen dus als je wat meer tijdloze muziek koopt van vroeger zoals bijv Pink floyd, Kate Bush of Steely Dan dan zal je geen last hebben van een loudness war, oudere muziek heeft daar geen last van en goede jazz ook niet, maar als je graag wat meer hitgevoelige muziek draait van de laatste decennia dan kan je er last van hebben en dat geeft al gauw luistermoeheid, ik kan er ook niet goed naar luisteren net als headphones en speakers die bekend staan om hun hoge boom gehalte, dat hoef ik niet.
Ik heb hierboven een aantal weken terug nog dat ECM label gepost wat geroemd is om z'n goede opnames, daar kom je geen loudness tegen dus je moet het een beetje uitzoeken denk ik.
Ja het is ook vooral de “modernere” popmuziek (zeg de afgelopen 20 jaar ofzo) die vaak zo opgefokt gemixt is. Bij oudere albums lijkt dat minder inderdaad.

Deze staat er wel op en ook gehad en gebruikt als pre amp na mod. Vet ding..
Leuk, ja da's echt seventies spul.
Ik vond en vind ook vu meters leuker dan led indicators of zo, het heeft iets nostalgisch natuurlijk maar die verlichte vu meters dat mag wel blijven wat mij betreft.
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij de oude meters op het dashboard van Jaeger of andere merken uit die tijd, veel leuker dan die moderne digitale plaatjes in een auto, da's toch een beetje nep.

Back