Hoe werkt een synthesizermodule?

paultje

Nieuwkomer
Hee iedereen!

Ik had al een nieuwe thread geopend op Synth Hardware (''Synthesizer vs Digitale Piano'', 15 nov) ....ik zit te denken om een digitale piano te kopen, met los een synthesizermodule. Nu heb ik de ballen verstand van al deze prachtige apparaten...dat krijg je als analoge jazz-pianist ;-)
Kan iemand mij een kleine introductie geven hoe deze combinatie werkt?

1. Ik weet dat een synthesizer zelf geen samples (afgezien van de basis-samples) heeft...betekent dit dat ik de zelf gecreeerde synth-geluiden als samples moet opslaan op mn digitale piano? Of kan ik wel die samples opslaan op de synthesizermodule? Wat is de gangbare werkwijze?

2. Waar moet mijn -binnenkort aan te schaffen- digitale piano aan voldoen (behalve midi-uitgang) om al die zelfgemaakte samples te kunnen gebruiken? Moet hij aantal lege sample-ruimte's hebben waar ik zelf een sample kan instoppen? Of moet ik ook een klankmodule gaan kopen, waar ik alle zelfgemaakte samples heenstuur om op te slaan? Maw: hoe roep ik met mijn digitale piano de zelfgemaakte samples op als toetsgeluid?

3. Is deze combinatie af te raden/omslachtig als je er mee wilt gaan optreden (want dat is wel de bedoeling)?

Bedankt!!!!!!!!!!

Paul!

NB: als iemand vragen heeft over jazz-klanken en verwante onderwerpen...vraag raak! Kan ik iets terug doen!

Wat wil je er mee gaan doen?

Wil je echt zelf geluiden maken of gebruik maken van de bestaande geluiden uit de module?
Wil je voornamelijk piano spelen, want je wilt de geluiden van de module bespelen d.m.v.de piano?

Opslaan van geluiden gebeurt meestal in de module/op een CF-card/op de PC.
Je slaat doorgaans geen geluiden van een module op in een digitale piano :D

Ik zou ter orientatie eerst eens wat rondkijken op het forum of me laten informeren bij een muziekzaak.

Suc6

Oei... je zit er soms behoorlijk ver naast.

Niet om lullig te zijn, maar ken je soms iemand met een (kleine) MIDI setup?
Ik zou je namelijk willen aanbevelen: ga eens een keer kijken hoe dat werkt in de praktijk.
Het is namelijk enorm veel uitlegwerk, en ik neem aan dat je de bijbehorende terminologie ook niet paraat hebt. Eigenlijk zegt een voorbeeld meer dan 1000 woorden...

Even toch een kleine poging: iedere MIDI synthesizer (grofweg) heeft zijn eigen klanken in zich.
Alleen heeft een keys uitvoering er een keyboard aan vast geplakt zitten, en de module dus niet.
Die moet je op afstand bedienen, daarvoor heb je dus MIDI (dan kan je de toetsaanslagen van een ander MIDI keyboard gebruiken). Zolang je eigen MIDI keyboard (in jouw geval: digitale piano) een MIDI OUT heeft, kan je de synth module aansturen; deze sluit je dan aan op je versterker, òf als je zowel je piano als de module wil horen, via een mengpaneel.

precies....

En dus kan je digitale piano (mits deze midi out heeft) gebruiken om een synth-module aan te sturen of een sampler of zelfs een digitale synth/sampler/etc in de vorm van een virtueel instrument = VST(I).
Met de synths kan je je eigen geluid creeeren. Dit kan op allerlei manieren, welke allemaal veel zijn besproken op dit forum.
Deze geluiden sla je op, niet als sample, maar als patch; een combinatie van allerlei parameters die een basis golfvorm beinvloeden.
Volgens mij bedoel je dit zo'n beetje. Het is nogal basic en er steekt natuurlijk veel meer achter.
Begin desnoods eens met een gratis virtuele synth die je kunt uitproberen. HIER kun je er genoeg vinden.
Of probeer idd eens bij iemand die te gaan kijken die een midi-setup heeft staan.

In ieder geval:

Veel Suc7

(en welkom natuurlijk)

Re: Hoe werkt een synthesizermodule?

Even uitleggen waar je er naast zit:

Origineel geplaatst door paultje
Kan iemand mij een kleine introductie geven hoe deze combinatie werkt?
Plug de midikabel in de MIDI OUT van waar je op speelt en verbind 'm met de MIDI IN van de module.

1. Ik weet dat een synthesizer zelf geen samples (afgezien van de basis-samples) heeft...
Eerste misser: "Synthesizer" is een heel algemeen begrip. We onderscheiden (tegenwoordig) hierin VA's - virtueel analoge synthesizers en sample-based synths (ROMplers). De VA's maken geen gebruik van samples maar berekenen het geluid op het moment dat het nodig is. De ROMplers hebben samples opgeslagen in het geheugen, en bij een preset worden er 1 tot 4 opgeroepen en op elkaar gestapeld, waarna ze door hun eigen aparte filters worden gestuurd.
betekent dit dat ik de zelf gecreeerde synth-geluiden als samples moet opslaan op mn digitale piano?
Je kunt niks op je piano opslaan (nouja, niet wat jij bedoelt) ;).
Of kan ik wel die samples opslaan op de synthesizermodule? Wat is de gangbare werkwijze?
Je slaat geen samples op. ROM staat voor Read-Only-Memory; het enige wat je opslaat bij een preset zijn referenties; "gebruik golfvorm zoveelzoveel uit het geheugen".
2. Waar moet mijn -binnenkort aan te schaffen- digitale piano aan voldoen (behalve midi-uitgang) om al die zelfgemaakte samples te kunnen gebruiken?
Die moet alleen maar een MIDI uitgang hebben.
Moet hij aantal lege sample-ruimte's hebben waar ik zelf een sample kan instoppen?
Dat gaat een hele prijzige piano worden, dan ;) - de enige piano-toetsenborden met samplers erop zijn tegenwoordig de zogenaamde workstations. Nee, MIDI is het enige wat je nodig hebt.
Of moet ik ook een klankmodule gaan kopen, waar ik alle zelfgemaakte samples heenstuur om op te slaan? Maw: hoe roep ik met mijn digitale piano de zelfgemaakte samples op als toetsgeluid?
Dat doe je niet. Je kiest op de module zelf welk geluid je wilt, en je piano zegt alleen maar tegen die module "speel die noot af". Het kan die module namelijk niet schelen welk apparaat dat zegt. Je klankmodule heeft altijd geluiden erin. Als je de brood & boter geluidjes nodig hebt (strings, brass, het standaard realistisch instrumentariumspul) moet je dus een ROMpler hebben, wil je een echte synthesizer in de zin van iets Moogs-achtigs, dan heb je een VA nodig. Maar dat hebben ze je in de andere thread al gezegd.
3. Is deze combinatie af te raden/omslachtig als je er mee wilt gaan optreden (want dat is wel de bedoeling)?
Als je een kleine module hebt die je op een of andere manier vast kunt tapen aan 't ding zodat meenemen makkelijk is is er niks omslachtigs aan. Ook helpt het als je de geluiden in een zogenaamde user-bank (een stel vrije geheugenplaatsen waar je presets naar toe kan kopieren) zet. Zo hoef je maar de draaiknop 1 standje verder te draaien of op de +-knop te drukken ipv een lijst te maken van "voor deze track moet ik nummer C-59 hebben, dan nummer F-24, dan nummer... etc" waardoor je dus onnodig lang heen & weer blijft zappen. Dit kun je zonder dat er iets aan de module zit al doen; stekker erin en handleiding erbij.

Yoozer to the rescue, as always. :halleluja

Een paar kleine aanvullingen:
- sommige modules zijn moeilijk te editen via de module zelf (als je echt in de synthese wilt duiken). Dan zul je van de pc gebruik moeten maken, wederom met gebruikmaking van midi, vergelijkbaar met de manier waarop je je piano aan een module zou aansluiten;
- de zogeheten 'romplers' maken inderdaad gebruik van korte samples. Deze zijn in het geheugen opgeslagen, niet editbaar in de zin van verkorten of verlengen, maar wel door de synthese, dus door het volumeverloop te regelen, frequentie-afkapping, enz. (alles wat je met een synth zou moeten kunnen);
- veel van de nieuwere romplers (van de laatste paar jaar) hebben wel een sampler ingebouwd. Dan kun je zelf nieuwe geluiden inladen en door de synthesizer halen (variëren van geluidseffecten tot een pianosample). Deze optie zul je vak niet snel nodig hebben: in de nieuwe romplres zitten meestal zitten er al zoveel samples ingebouwd en gaat de synthese zo diep dat regelmatig beperkingen eerder bij de gebruiker dan bij de synth zullen zitten.

Misschien kun je iets beter specificeren wat je van je synth-gedeelte verwacht qua klank en opties, zodat we iets specifieker kunnen worden?

Over midi is trouwens al veel uitgelegd op het forum. Via de zoekfunctie kwam ik bijvoorbeeld hier, hier (veel leesvoer, maar ook veel goede elementaire dingen, denk ik) en hier.

Dan wil ik toch ook nog even wijzen op de thread waarin we alle MIDI tutorials verzamelen: hier!

Bedankt iedereen voor de reactie!

Met het MIDI-principe ben ik idd al bekend....ik stuur met mn digitale piano de synthesizermodule aan. Betekent dit dat de patches op de synthesizermodule zelf opgeslagen kunnen worden, zodat ik met mn digitale piano die patchgeluiden kan spelen, zonder iets op de ''harde schijf'' van mn digitale piano zelf op te slaan? Om dit voor mekaar te krijgen, heb ik alleen een midi-out nodig voor mn digitale piano? Of moet mn digitale piano nog aan andere features voldoen?

Ik wil graag soort cross-over house met jazz muziek gaan maken, en wil lounge-achtige synthesizergeluiden kunnen gebruiken....denk jullie dat het hiervoor totaal niet nodig is zelf geluiden te moeten maken, en bieden bestaande klankmodules voldoende ruime keus in allerlei geluiden? Ik hoef voor mezelf niet zo nodig perse superspeciale verfijnde geluiden te kunnen produceren.
Ik neem wel aan dat jullie het met me eens zijn, dat een keyboard kopen (ivm de vele geluiden erop) geen goede optie is, omdat de piano-klank daarvan niet zo goed is...en omdat een digitale piano meestal niet veel geluiden heeft, lijkt me de combi van digitale piano met klank-/danwel synthesizermodule de beste optie, niet?
Ik ga zeker binnenkort een muziekzaak in, maar wil graag ook wat informatie inwinnen bij ''niet verkoper-bronnen''.....

Bedankt!!!!! :)

Origineel geplaatst door paultje
Bedankt iedereen voor de reactie!

Met het MIDI-principe ben ik idd al bekend....ik stuur met mn digitale piano de synthesizermodule aan. Betekent dit dat de patches op de synthesizermodule zelf opgeslagen kunnen worden, zodat ik met mn digitale piano die patchgeluiden kan spelen, zonder iets op de ''harde schijf'' van mn digitale piano zelf op te slaan?

Je digitale piano heeft geen harde schijf; hoogstens een 2-sporen sequencer met beperkt notengeheugen om quatre-mains te simuleren (1 partij speelt wat je hebt ingespeeld, en daar speel je dan zelf bij mee - iets dat niet op elke digipiano zit overigens).

Patches sla je -altijd- op de module zelf op - tenzij (en hier komt een hele grote harde tenzij) je ze als System Exclusive (Sysex Dump) naar een ander apparaat stuurt. Een sequencer (of dat nou op een computer is of gewoon hardware) kan deze ontvangen en terug afspelen zodat je een soort opslagsysteem hebt buiten het ding om.

Om dit voor mekaar te krijgen, heb ik alleen een midi-out nodig voor mn digitale piano? Of moet mn digitale piano nog aan andere features voldoen?
Alleen een MIDI OUT. Wat verwacht je eigenlijk dat je er dan nog meer voor nodig hebt? :)

Ik wil graag soort cross-over house met jazz muziek gaan maken, en wil lounge-achtige synthesizergeluiden kunnen gebruiken....denk jullie dat het hiervoor totaal niet nodig is zelf geluiden te moeten maken, en bieden bestaande klankmodules voldoende ruime keus in allerlei geluiden? Ik hoef voor mezelf niet zo nodig perse superspeciale verfijnde geluiden te kunnen produceren.
Heb je daar een mp3'tje van wat je ongeveer bedoelt? Een hoop spul kan alleen maar door een sampler worden opgeknapt; percussie bijvoorbeeld wordt in house vrij vaak gesampled. Niet dat de bestaande sounds niet zo goed zijn, maar met samples kun je alles helemaal zelf bepalen en van andere bronnen jatten ;).

Ik neem wel aan dat jullie het met me eens zijn, dat een keyboard kopen (ivm de vele geluiden erop) geen goede optie is, omdat de piano-klank daarvan niet zo goed is.
Even een paar dingetjes uit elkaar houden: een synthesizer (welke soort dan ook) stelt je in staat de geluiden zelf (vrijwel altijd) tot in detail te bewerken. Een (home- of arranger-)keyboard heeft zo iets meestal niet; en heeft als belangrijke extra voorgeprogrammeerde ritmes die op eenvoudige wijze aan te sturen zijn. Die komen overigens ook niet zo vaak in rackversies.

Pianogeluiden op een Yamaha PSR-540 (een home keyboard) zijn beter dan op een Kawai K1 (een sample-based synth) - maar dat heeft er meer mee te maken dat de laatste een heel aantal jaren ouder is en minder geheugen er voor heeft. Je digitale piano zou al hele mooie pianosounds moeten hebben; omdat 'ie geen manusje van alles hoeft te zijn kan er gefocust worden op het goed doen van pianosounds.

..en omdat een digitale piano meestal niet veel geluiden heeft, lijkt me de combi van digitale piano met klank-/danwel synthesizermodule de beste optie, niet?
Je breidt zo het aantal geluiden uit, je houdt een klavier dat voor jou het prettigst te bespelen is. Lijkt me geschikt genoeg, alleen zou je er misschien ook nog een sequencer aan willen knopen (desnoods met een computer en een MIDI-interface).

Is een Roland Fantom X8 of een Korg Triton met 88 toetsen, Yamaha Motif (ES) 8 o.i.d. geen passend alternatief voor deze jazz-muzikant?

Is erg overzichtelijk en alles voorhanden, lijkt me.

Toch? niet?

:biertje:

Origineel geplaatst door Bartology
Is een Roland Fantom X8 of een Korg Triton met 88 toetsen, Yamaha Motif (ES) 8 o.i.d. geen passend alternatief voor deze jazz-muzikant?

Is erg overzichtelijk en alles voorhanden, lijkt me.

Toch? niet?

:biertje:

De Motif is dan nog de beste keus, zeker als je piano gebruikt

Back