je bent de baas van de research afdeling van Korg. wat nu?

Propellorheads rebirth in hardware vorm met midi, mulitiple outs en de buizenoutputstage van de Electribe lijkt me wel leuk voor vakanties

chat zit volgens mij aan de drugs:

Awesome — let's sketch out a vibe profile for the Korg Nexus sound engine.

🎧 Korg Nexus Sound Engine Vibe Profile

🔊 Core Tonal Character:

• Analog Engine:
    • Warm, lush, and punchy — think MS-20 meets Minilogue XD.
    • Fat saws, rubbery basses, and gritty resonance with drive.
    • Cross-mod, sync, and ring mod for vintage-futuristic textures.
  • Digital Multi-Engine:
    • Three slots:
      • Wavetable (with morphing + custom imports)
      • Physical Modeling (plucks, reeds, strings)
      • Granular & Spectral Synthesis (ambience and dreamscapes)
    • AI morphing between waveforms and partials: “from cello to glass bell.”
  • Noise + FX Layer:
    • Dedicated noise synth with selectable textures (vinyl crackle, tape hiss, modular bleeps).
    • Analog distortion, tape delay, shimmer reverb, resonator bank.

🎹 Performance Vibe Modes (Inspired by Sound Colors):

1. Nebula Drift
    Ambient pads, granular clouds, reversed textures. Eno meets Blade Runner.
    • Engine: Granular + Analog PWM + Slow LFOs
    • FX: Diffusion reverb + stereo pitch delay
    • AI Suggestion: Layer in detuned wavetables or LFO-synced filters
  2. Circuit Ritual
    Dark techno, glitch, and IDM. Think Aphex Twin meets modular mayhem.
    • Engine: Digital FM + Ring-mod analog bass
    • FX: Bitcrusher, comb filter, modular loop glitcher
    • Sequencer: Euclidean rhythm + probability jumps
  3. Solar Soul
    Retro-future synth funk. Sweet leads and synth bass with MPE slides.
    • Engine: Analog lead + Physical modeling for plucks
    • FX: Chorus + tape delay
    • Touchpad Control: Filter, vibrato, and delay feedback on the fly
  4. Cinematic Pulse
    Dystopian soundtrack pulses and risers. Zimmer-core.
    • Engine: Layered analog + wavetable + noise
    • Sequencer: Step morphing, evolving patterns
    • FX: Shimmer, mod delay, pitch automation

🤖 AI Sound Assistant Prompt Examples:​

• “Give me a pluck that sounds like a harpsichord underwater.”
  • “Make a pad that evolves over 2 minutes from sad to hopeful.”
  • “Remix this synth lead in the style of Stranger Things.”

If you’d like, I can mock up a few imaginary patch names and their descriptions — like what you’d see in the synth’s browser. Want me to?
Iig wel cool dat chat ook opensource gaat.

We nemen de Korg Volca Modular en maken er een grotere, uitgebreidere modulaire synth van.
Ja daar hebben we een prototype van die is 4x zo krachtig en heeft midi i/o.

1745652967833.png

Ik ben door de Volca Modular en de Arturia Easel V verknocht geraakt en heb een echte Easel 208c gekocht. Moet zeggen dat de Volca Modular nog steeds baas is. De Easel heeft wellicht meer ballen maar naast de vormfactor, prijs is de vmodular net zo tof.

iig eens een ander formfactor dan de modwavestationprologuemultipoli met die klotetoetsen en een Pi in het vooronder.

Laat de jeugd het maar bedenken, ik ben 50+ - ik wil cv gate midi en nul menu's en liefst geen displays. Geen usb. Ik ben vast de enige in een kamer vol 15 - 29 jarigen die dat wil :D
Korg kennende is voor hen 't meest succesvol om een relatief klein bakje te bouwen met cheap plastic matrix spul en amper knoppen. Microkorg, volca achtig spul. Beste verkopende synth zou de M1 zijn, ik raak dat ding hier al jaren niet aan haha. Er komt vast wel weer wat kleins met de traveler filter of de ms20 filter
nou ja voor mij alle lof voor de volca range.
Daarmee is wel de analoge revival begonnen.

Als we het even puur zakelijk bekijken.. Uit de cijfers van Roland blijkt dat de electronische producer producten maar een zeer klein gedeelte van de omzet is. Dus als het echt om het geld gaat dan zou ik denken aan een pro workstation ding.

Maar laten we het dan wel beperken tot de synth vind ik dat ze op zich goed bezig waren met de wavestate en opsix. Ik zou niet oude successen weer gaan doen (Uli immers) maar dan toch iets nieuws doen. Misschien de Korg M2, of MS40 (digitaal/analoog hybride MS20).

hybride is al gedaan met de minilogue xd en Prologue.
De drive in de Prologue lijkt op de ms20.
ik kan er bijna dezelde sounds uitkrijgen.
tenzij je met feedback ed nog smeriger met de ms20 gaat.

Als ik aan het Korg-roer stond: een Maxilogue, met alle features van de Minilogue (dus niet de XD) maar dan:
- acht stemmen of meer
- meer routingopties dmv één of twee extra LFO's; waarvan er één in stand 'fast' kan (zoals op de Monologue) en één als 'single shot' kan worden gebruikt, dus als extra envelope (idem)
- vanzelfsprekend: grote toetsen mét bloody aftertouch
- naast een LPF tevens een BPF en/of HPF, met elk geval de keuze tussen een 12 of 24dB slope op het LPF (hierom verkoos ik de Mini boven de Mini XD, tot tweemaal toe)
- en dus zónder de digitale Osc van de Pro en XD, want je kunt zóveel met de Shape-functie op de analoge VCO's, vooral in combi met Sync, Cross- en Ringmod.
Verder ben ik niet veeleisend hoor.

iig eens een ander formfactor dan de modwavestationprologuemultipoli met die klotetoetsen en een Pi in het vooronder.
Wat maakt het uit dat er een Pi in draait. Dat maakt het alleen maar meer reparabel in de toekomst.

Ik zeg: meer sinds zoals de orig Kingkorg, die wat beperktere features hebben maar helemaal op gebruiksgemak gericht zijn en goed klinken.

- Korg berlin opdoeken.
- Prologue 16 terugbrengen.
waarom?

de Prologue komt regelmatig voor goede prijzen voorbij.
blijft een highly underrated synth die enorm veel kan en lekker in de mix ligt.
never judge a book .. on youtube :)

Een samenwerking met Elektron en Sinevibes aangaan en de dikste performance mixer maken. Een mix van high end moduleerbare fx (open source), te bespelen met een octatrack-esque fader en sequencer, die gekruist is met en kaoss pad en synthesized risers/fillers, icm 4 loopers en minimaal 6 stereo inputs met analoge clipping en de mogelijkheid om external fx in te mixen. Overal moet sidechaining/ducking toe te passen zijn en alles heeft volledige midi en cv integratie. Afgetopt met dikke filters en eq van A&H.

En dat voor een dubbeltje op de eerste rang…

Back