Iemand ervaring met AI video?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Al een tijdje kijk ik zo nu en dan wat AI gegenereerde video's, sommige zijn prachtig en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider dus ik dacht dat het leuk zou zijn om zelf 'ns wat video's te genereren en daar dan zelf muziek onder te zetten.
Iets met science fiction, mystery, steampunk of Film Noir of zo lijkt me erg leuk om te doen.

Maar ik heb vandaag het een en ander bekeken en kwam al snel tot de conclusie dat dit voor hobbyisten wel een heel duur geintje is?
Met die free plans kan je hooguit een paar seconden video maken en als je echt bijv 2 video's per maand wil maken van een minuut of 4 dan loopt het al flink op, en dat heb je wel nodig want een track duurt zomaar wat minuutjes natuurlijk.

Zelfs de standard plans die gemiddeld 10 a 15 euro per maand kosten dan kom je van wat ik heb gezien hooguit aan een kort clipje van 3 minuutjes per maand of zoiets want je hebt met de prompts ook nog dat het een beetje hit en miss is dus dat het wel 2 of 3 keren een clip genereren wordt voor dat het naar je zin is en dan heb je clipjes van 5 a 10 seconden waarmee je een langere video maakt.
Voor 4 minuutjes heb je flink wat clipjes nodig, dan lopen de credits al snel op en dan zit je al gauw aan de advanced plans die een paar honderd of meer per jaar kosten.

Ik zat me af te vragen of er leden zijn die er iets mee doen in de hobbysfeer en zo ja, wat gebruik je voor software, hoe is een beetje je werkwijze en wat kost het je per maand of jaar?
Misschien dat ik via een van jullie een beetje op het goede spoor kom.

🎬 STAPPENPLAN: Gratis AI-video van 4+ minuten maken​

✅ STAP 1: Bedenk het concept

• Wat is het doel? (muziekvideo, droomsequentie, promotie, poëzie, trip, …)
  • Heb je al audio? (bv. jouw track of spoken word?)

✅ STAP 2: Genereer AI-beelden of -clips

🌀 Optie 1: Pika Labs (filmisch of trippy AI-video)

• Ga naar Pika.art en log in via Discord.
  • Geef tekstprompts zoals:
    "a futuristic city melting in the sun, cinematic, slow motion"
  • Exporteer de 4–10 sec clips (mp4)

🎞 Optie 2: RunwayML Gen-2

• RunwayML → Start een gratis account.
  • Kies “Gen-2” → “Text to Video”
  • Geef prompts en download clips van 4 sec.
  • Herhaal tot je genoeg materiaal hebt.

Tip: Gebruik variaties van je prompt voor visuele afwisseling.

✅ STAP 3: Monteer de clips in één lange video

🎥 Gebruik: CapCut (gratis)

• Download CapCut voor Windows/macOS of gebruik de online versie.
  • Importeer al je AI-clips.
  • Zet ze na elkaar op de tijdlijn.
  • Voeg overgangen toe (fade in/out, zoom, …)
  • Voeg je audio toe (bijv. je track, of gesproken tekst)
  • Voeg eventueel tekst of ondertitels toe.

📦 Alternatief: DaVinci Resolve (krachtiger, zwaarder voor je pc)

✅ STAP 4: Render de video

• In CapCut: klik op "Export", kies mp4 en exporteer in 1080p of 720p.
  • Je hebt nu een AI-video van 4+ minuten.

🎁 Optioneel: Voiceover of AI-stem toevoegen​

Gebruik ElevenLabs (gratis credits) om een tekst in te spreken met een realistische AI-stem en voeg die toe in CapCut als voiceover.

🎯 Resultaat​

Je hebt nu een volledig AI-gegenereerde video van 4+ minuten, gratis gemaakt, met visuele AI, eventueel muziek of voiceover, en zonder dure software.

Ik had een voorbeeld van verschillende minuten, maar omwille van het gebrek aan professionaliteit en grootte, heb ik die verwijderd.

Kan je alvast zeggen dat AI telkens een andere avatar in beeld zet als je bvb een filmpje van jezelf wil maken. Oer-oud, die AI's :beard:

AI video generen is zeer energie/CPU/GPU intensief, dus vandaar dat je al snel in de buidel moet tasten als je op wat serieuzere schaal wat dingen wil genereren. Ik zou zelf graag Sora proberen, maar dat is in de EU nog niet beschikbaar (en ik heb geen zin in gedoe met VPNs). Ik heb wat geëxperimenteerd met of gekeken naar Runway, FireFly (Adobe) en Neural Frames, maar de knoop nog niet doorgehakt waarmee ik wil werken en wat ik ervoor wil betalen.

Het gaat er om waar het verhaal over gaat voor de tekst en beelden van de film.

Het ergste is nog dat er bakken tijd in gaan zitten. Tenminste bij mij. Omdat ik ook zoveel mogelijk andere dingen doe.
En men eigenlijk het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Terwijl ik meer iemand ben van : `ouwetroep` à een 13 jaar oude computer inmiddels. Gratis is in ieder geval Google Shetchup. Hier en hier wat ik er mee gemaakt heb.

Ben nu bezig met AI gegenereerde video te maken opgebouwd uit plaatjes van AI Met wat effecten er overheen van het bewerkingsprogramma Pinnacle Als tussenstap. Een punt is dat ik die oude programma`s heel goed in de hand heb en nooit hoef te zoeken naar hoe iets werkt.

De lowcost oplossing is wat AI afbeeldingen laten genereren en met pan & zoom creatief worden om er een video van te maken.
Ja, dan krijg je stills achter elkaar maar ik zoek iets met wat meer beweging.
Maar als het niet mogelijk is om een betaalbare oplossing te vinden dan kan dit uiteindelijk wel iets zijn.

🎬 STAPPENPLAN: Gratis AI-video van 4+ minuten maken​

✅ STAP 1: Bedenk het concept

• Wat is het doel? (muziekvideo, droomsequentie, promotie, poëzie, trip, …)
  • Heb je al audio? (bv. jouw track of spoken word?)

• Ga naar Pika.art en log in via Discord.
  • Geef tekstprompts zoals:
  • Exporteer de 4–10 sec clips (mp4)

🎞 Optie 2: RunwayML Gen-2

• RunwayML → Start een gratis account.
  • Kies “Gen-2” → “Text to Video”
  • Geef prompts en download clips van 4 sec.
  • Herhaal tot je genoeg materiaal hebt.

Tip: Gebruik variaties van je prompt voor visuele afwisseling.

✅ STAP 3: Monteer de clips in één lange video

🎥 Gebruik: CapCut (gratis)

• Download CapCut voor Windows/macOS of gebruik de online versie.
  • Importeer al je AI-clips.
  • Zet ze na elkaar op de tijdlijn.
  • Voeg overgangen toe (fade in/out, zoom, …)
  • Voeg je audio toe (bijv. je track, of gesproken tekst)
  • Voeg eventueel tekst of ondertitels toe.

📦 Alternatief: DaVinci Resolve (krachtiger, zwaarder voor je pc)

✅ STAP 4: Render de video

• In CapCut: klik op "Export", kies mp4 en exporteer in 1080p of 720p.
  • Je hebt nu een AI-video van 4+ minuten.

🎁 Optioneel: Voiceover of AI-stem toevoegen​

Gebruik ElevenLabs (gratis credits) om een tekst in te spreken met een realistische AI-stem en voeg die toe in CapCut als voiceover.

🎯 Resultaat​

Je hebt nu een volledig AI-gegenereerde video van 4+ minuten, gratis gemaakt, met visuele AI, eventueel muziek of voiceover, en zonder dure software.
Dank je.
Ik had Runway gezien maar met een free account kan je de watermarks niet wegkrijgen, CapCut is handig om die korte clips achter elkaar te monteren natuurlijk.
Pika lijkt me interessant want daar kan je ook tot 10 sec clips mee maken, da's wel tof natuurlijk, ik maak wel 'ns plaatjes in NightCafe en kan die plaatjes dan importeren en zo wat langere bewegende clips er van maken, ik ga er naar kijken.

Het gaat er om waar het verhaal over gaat voor de tekst en beelden van de film.

Het ergste is nog dat er bakken tijd in gaan zitten. Tenminste bij mij. Omdat ik ook zoveel mogelijk andere dingen doe.
En men eigenlijk het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Terwijl ik meer iemand ben van : `ouwetroep` à een 13 jaar oude computer inmiddels. Gratis is in ieder geval Google Shetchup. Hier en hier wat ik er mee gemaakt heb.

Ben nu bezig met AI gegenereerde video te maken opgebouwd uit plaatjes van AI Met wat effecten er overheen van het bewerkingsprogramma Pinnacle Als tussenstap. Een punt is dat ik die oude programma`s heel goed in de hand heb en nooit hoef te zoeken naar hoe iets werkt.
Het kan maar hoeft niet eens een logisch verhaal te zijn want als je wat clips achter elkaar zet met wat surrealistische bewegende beelden kan dat heel mooi zijn denk ik.
Ik heb net een nieuwe pc aangeeschaft met oa dit idee wat in m'n hoofd zat dus nu wil ik er wat mee gaan doen.

Het kan maar hoeft niet eens een logisch verhaal te zijn want als je wat clips achter elkaar zet met wat surrealistische bewegende beelden kan dat heel mooi zijn denk ik.
Ik heb net een nieuwe pc aangeeschaft met oa dit idee wat in m'n hoofd zat dus nu wil ik er wat mee gaan doen.

dit is wat ik steeds bij die clips van @axa zie inderdaad

als je een extra shader/layer er over heen gebruikt zoals bijvoorbeeld ruis, of bijvoorbeeld een kleuren filter en dan fade in/out sluit het meteen veel meer op elkaar aan dan losse clipjes

dit is wat ik steeds bij die clips van @axa zie inderdaad
als je een extra shader/layer er over heen gebruikt zoals bijvoorbeeld ruis, of bijvoorbeeld een kleuren filter en dan fade in/out sluit het meteen veel meer op elkaar aan dan losse clipjes
Dat is een goed idee, dank je!

Jan, mocht jij of iemand anders Pika overwegen op korte termijn check het dan eerst goed want ik zag een review waardoor ik naar wat anders ga kijken, kan zijn dat bij een volgende update het beter is maar op dit moment gaat niet alles even goed;

Even een paar bevindingen na een week wat geprobeerd en bekeken te hebben; je merkt aan alles dat het een jonge tak van sport is want bij de models komen vrij snel nieuwe updates waardoor er weer meer mogelijkheden zijn al werkt niet alles even goed.

De prompts/beschrijvngen van de image of de video die je wilt genereren is een beetje hit and miss vind ik, ik wilde bijv een image van een oude man in een straat in New York en vier keer kreeg ik alleen de bovenste helft terwijl ik aangaf dat ik een full body shot wilde tot ik een andere aspect ratio aanvinkte, ik gaf 4:3 aan terwijl ik eerst met 16:9 (landschap formaat) bezig was en toen kreeg ik meteen een oude man van top tot teen.

Het is een vrij ondoorzichtige business als je online op een site een account wil aanmaken, je krijgt/koopt dan credits en ze hebben bijna allemaal een free plan maar dat is hooguit voor een paar seconden video per maand, wil je meer dan moet je betalen en de meesten hebben een soort van standard plan voor gemiddeld 10 a15 euro in de maand en een unlimited plan wat al gauw richting de 100 euro of meer per maand gaat.

Voor die 10 a 15 euro krijg je dan credits waarmee je 4 a 5 minuten hebt maar doordat het met die prompts een beetje hit en miss is kan het zijn dat je uiteindelijk misschien net 3 minuten video hebt omdat de rest niet goed gelukt is met datgene wat je wilde.

Het unlimited plan dan kan je je gang gaan maar voor een hobbyist is dat een prijzige business want al snel zo'n 1000 euro per jaar is och veel geld, zoiets is mooi als je bijv bij een bedrijf werkt als designer en je hebt al onbeperkt toegang tot zo'n plan, dan kan je in je vrije tijd lekker aan de gang.

Je hebt ook een paar programma's waarmee je op je eigen pc aan de gang kan maar dat kan qua GB aardig oplopen, zo installeerde ik het programma Comfyui met een aantal nodes die nodig zijn om bepaalde bewerkingen te kunnen doen en ik was na een paar uurtjes opeens 240 GB verder, dat werd me te gek.
Ik kwam uit bij het programma Pinokio wat geloof ik met een paar programma's zo'n 50 a 60 GB was en nu kan ik wel wat video dmv tekst of een plaatje renderen in 30 fps maar je hebt een stevige pc nodig, toch al gauw 16 GB aan geheugen of meer, men zegt dat 8 GB genoeg is maar dat werkt in de praktijk niet echt en je hebt een flinke videokaart nodig met minimaal 8GB vram of meer dus dan zit je toch al in de range van videokaarten die al gauw richting de 500 euro gaan of meer en dat is dan de ondergrens.

Mijn ervaring is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met muziekbewerking zo'n 20 jaar terug toen het allemaal nog een beetje nieuw was, je betaalde veel voor weinig en er waren al snel weer updates of andere programma's die nieuwe of betere bewerkingen konden.
Of neem een cd branden in het begin, dan kostte een brander de hoofdprijs en dan was je blij als je met 4 x de snelheid een cd kon branden waarbij het regelmatig ook nog mis ging.
Zo ongeveer is de situatie nu in videoland een beetje, het kost veel geld, vraagt veel van je pc of je moet op sites een account openen.

Een paar dingen die gratis zijn en goed werken voor plaatjes zijn Piclumen en NightCafe waarbij je bij de laatste als je elke dag even inlogt 5 credits krijgt, als je dat op de dagen doet dat je even niets ermee doet heb je al gauw een bulk van 100 credits of zo en dan kan je flink aan de gang, daar hoef je geen dure, zware pc voor te hebben.

Op je eigen pc behalve dat je dure hardware nodig hebt is Pinokio vind ik de enigste die werkt en gratis is, op dat programma heb je dan een aantal buttons en door een klik kan je dan het programma naar keuze downloaden, ik heb op die manier het programma Framepack geinstalleerd en daarmee kan je videos tot wel 2 minuten lang maken als je een tekstprompt invoert.
Comfyui was alleen al een kleine 250 GB aan instalatie en dan ie het een soort modulair programma, beetje vergelijkbaar met Reaktor eigenlijk en en meeste dingen staan als je alles hebt geinstalleerd wel goed maar dnannog vergt het enige studie voor je aan de gang kan, dan zijn die sites een stuk consumentvriendelijker.

Voor diegenen voor wie het nieuw is net als bij mij; vergis je niet want het renderen van 5 seconden video kan zomaar een half uurtje duren dus een lange clip trek daar maar wat uurtjes voor uit afhankelijk van je pc natuurlijk, wat dat betreft is het enigzins vergelijkbaar met het branden van cd's in de begintijd maar dan nog veel langer.
De komende dagen krijg ik 32 GB extra geheugen binnen dus als ik dan wat ben opgeschoten qua resultaten of ik heb nieuwe goede dingen ontdekt dan zal ik een update geven.

Als mensen die er in thuis zijn goede tips hebben of belangrijke aanvullingen post het dan, voor mij en voor anderen kan dat weer handig zijn.

Ik ben die ai videos op yt al kotsbeu 😁

Kunnen we niet terug aan de tekenfilm op grootmoeders wijze?

Ik gebruik voor mijn werk regelmatig Kling. Het is tof en geeft fantastische resultaten, maar je bent een paar tientjes per maand kwijt voor een stapeltje credits dat genadeloos hard op gaat. Dus "even een video genereren" kun je vergeten.

Voordat je video's gaat maken zou ik eerst zorgen dat je het genereren van losse plaatjes goed in de vingers krijgt (bv. via MidJourney of één van de alternatieven). Die heb je sowieso nodig als start/eindpunt van een goede video. Goeie prompts schrijven is de nieuwe skill, en die kun je alleen schrijven als je kennis van zowel prompt-syntax als creatieve zaken hebt. Generieke prompts leiden tot generieke beelden en die sluiten vaak niet aan op wat je wilt, dus hoe specifieker hoe beter. De leertijd kost tijd, en dus credits en geld.

Voordat je video's gaat maken zou ik eerst zorgen dat je het genereren van losse plaatjes goed in de vingers krijgt (bv. via MidJourney of één van de alternatieven). Die heb je sowieso nodig als start/eindpunt van een goede video. Goeie prompts schrijven is de nieuwe skill, en die kun je alleen schrijven als je kennis van zowel prompt-syntax als creatieve zaken hebt. Generieke prompts leiden tot generieke beelden en die sluiten vaak niet aan op wat je wilt, dus hoe specifieker hoe beter. De leertijd kost tijd, en dus credits en geld.
Over die prompts maken; het viel me mee omdat ik niet iets wil dat volgens een bepaald design aan allerlei eisen moet voldoen, ik heb een zekere vrijheid voor de hobby als je maar zorgt dat datgene wat je wilt er wel bij staat natuurlijk en in de goede stijl, bijv standpunt van de kijker, haarkleur, haarlengte, blij of bedroefd, kledingbeschrijving, bewolkt of zonnig en als het regent dan erbij dat je de reflecties van de lichten in de plassen wil zien en dat soort dingen moet je dan in korte maar duidelijke kernwoorden er bij zetten, en dan ook nog of je anime, fotorealistisch of wat anders wilt bijv.
Chat GTP kan daarbij ook goed helpen als je even vastloopt of als je twijfelt dan vraag je even of je prompt goed genoeg is.

En dan heb je nu ook nog bij de uitgebreidere generators dat je in de directors seat zit zodat je ook cameratilting kan aangeven of vanuit een bepaalde hoek 180 graden draaien links- of rechtsom enz, je bent dan echt de regisseur in zulke gevallen, het is een cursus op zich wat dat betreft.

Zo kan een duidelijke prompt toch wel een aantal regels zijn en dan nog is het geen garantie dat je plaatje goed is maar images zijn zo ongeveer gratis dus dan is een paar keer proberen geen probleem maar met videos is dat weer anders natuurlijk, dan zit je niet te wachten op een paar missers, vooral ook omdat de eerste seconde beeld pas na 5 a 10 minuutje tevoorschijn komt en dan heb je nog geen idee of de video zo verloopt als je graag wilt.

Maar door AI ontwikkelt dit zich razendsnel dus ik verwacht dat er over een jaar bijv wel goede software is die jo op je pc kan uitvoeren en dat je ook geen top pc meer nodig hebt omdat de programma's efficiënter zijn, betere algoritmes enz en wat nu als videokaart echt heel duur is dat is over 2 jaar een stuk betaalbaarder, net als processoren bijv want als je dan eentje van 2 generaties terug koopt bijv een Intel 11 of 12000 serie dan kan je prima met muziek aan de gang, zelfs al met oudere processors en zo zal het ook met video gaan.
Maar het is te gek wat je ermee kan, de sky is de limit en het lijkt me fantastisch om leuke of mooie artyvideos te maken met m'n eigen muziek er onder.

Hier het eerste resultaat; ik heb WAN 2.1 videogenerator geïnstalleerd met Pinokio, het programma wat ik eerder benoemde en er zat al een prompt in dus die heb ik even gebruikt.
Vijf seconden video werd gegenereerd in 580 seconden op m'n pc met een Nvidea 4600 videokaart met 8 GB Vram en 16 gig aan ram,.
Hopelijk zal zodra ik de upgrade de komende dagen heb gedaan naar 48 gig ram het nog wat sneller gaan, het begin is gemaakt in ieder geval.
Ik heb nog wat images dus als ik nog een leuk clipje maak zal ik het posten.

Attachments

• Krab.mp4
    8,6 MB
Back