België... hoe of wat muziek delen/releasen?

techno

Stamgast
Als hobby maak ik met Ableton zo af en toe wat muziek, trance, deep house etc... zoals misschien vele onder ons... wat doe ik ermee wanneer toch iets mooi uitgewerkt is? Het gaat me niet om bekend te worden. Je hebt soundcloud... je kan je werk ( wat dan ook zelfs kunstwerken ) gratis registreren via Sabam... maar wat doe ik dan met een track? Vaak betaal je tientallen euro's om 0.05 cent terug te krijgen☺️

Check dit topic eens… 😉

Maak de balans op wat je er uit denkt te halen, tenzij je zelf geilt op releasen, is het sop de kool niet waard. Een track zonder social media strategie gaat niets brengen en social media is al een hobby / dagtaak op zich. Je kan je eigen label beginnen of bij een andere hobbyist tekenen, dan kan je zeggen dat je bij een label zit 😁

Prestige of geld hoef je het niet voor te doen.

Muziek uitbrengen stelt niets meer voor. Zoek een online distributeur, upload je muziek en artwork en je track(s) staan in no-time online.

Bij sommige distributeurs betaal je een abonnementsprijs. Dan zijn alle inkomsten voor jou. Maar stop je met betalen, dan halen ze je muziek (meestal) offline. Dat is dus een slim verdienmodel voor hen.

Ik zit bij een partij die een percentage van de winst inhoudt. Als tegenprestatie mag ik gratis releasen.

Voor de rest is 'bereik' het allerbelangrijkste. Teken je bij een label, dan lift je mee met hun volgers en luisteraars. En betaal je met een deel van de eventuele opbrengsten. Breng je het zelf uit? Dan zijn alle inkomsten voor jou, maar kent waarschijnlijk niemand je. Dus moet je zelf aan de slag met social media en promotie. Met AI, TikTok en online tools is dat wel een stuk makkelijker geworden, maar het kost nog steeds heel veel tijd én een lange adem.

Nog een interessant feitje. Tegenwoordig wordt per dag meer muziek uitgebracht dan in 1989 in een heel jaar! Dat hoorde ik van de week tijdens een podcast.

Laatst gewijzigd:
Een Bandcamp-pro abonnement aanschaffen. Dan kun je een paar euro vragen voor je release, maar je kunt ze ook gratis weggeven, en dan is er wel een fan die wat wil storten. Zo is er eergisteren nog 20€ gestort waarvan ik 15€ krijg, de rest is voor Bandcamp. Ik betaal terwijl een bijdrage aan Distrokid, maar die zeggen dat je niet via Bandcamp kunt verkopen. Maar als je daar't schijt aan hebt, is dat helemaal niet erg.

Kijk maar eens op mijn site:

Maak de balans op wat je er uit denkt te halen, tenzij je zelf geilt op releasen, is het sop de kool niet waard. Een track zonder social media strategie gaat niets brengen en social media is al een hobby / dagtaak op zich. Je kan je eigen label beginnen of bij een andere hobbyist tekenen, dan kan je zeggen dat je bij een label zit 😁

Prestige of geld hoef je het niet voor te doen.
Zover was ik ook al... wat doe ik dan best? Nogmaals zie het als hobby vrije tijd... gewoon soundcloud uploaden? En registreer ik dat dan ook gratis ( ik dacht voor 3 jaar) bij Sabam?

Tenzij je zelf geilt op releasen, is het sop de kool niet waard.

Dat vind ik een negatieve benadering. Ik breng muziek uit, zelf en via labels. Elke release is een feestje, nummers zijn gedraaid door bekende DJ's en ik heb muziekvrienden gemaakt. Noem dat maar niks 😊

Mijn advies is: doe wat je leuk vindt, en doe dat zo goed als je kan. Dan levert dat vanzelf kansen op. Je draait eens op een feestje, krijgt een leuke mail uit Mexico, mag een remix maken etc. Allemaal stimulansen om door te gaan.

Ik heb een account aangemaakt op soundcloud en paar nummers geupload... uiteraard gratis account... weet nu ook niet of da interessant is om te betalen op soundcloud.. goedkoop is dit ook niet echt

weet nu ook niet of da interessant is om te betalen op soundcloud.. goedkoop is dit ook niet echt

Je zult er wel bij varen! Doen, zou ik zeggen.

Gloomy :)

De muziekindustrie is totaal verrot en werpt met z'n verdienmodel/gladde tussenpersonen een schaduw op het mooie culturele aspect van muziek. Mijn muziek is daarom gratis, net als de zon. Het enige kanaal dat ik daarvoor gebruik is YouTube en dat levert allerlei leuke reacties op uit de hele wereld. Dat maakt me pas echt gelukkig en mocht ik komen te overlijden dan hebben mijn kinderen altijd nog iets tastbaars ter nagedachtenis. :beard:

Laatst gewijzigd:
Je zult er wel bij varen! Doen, zou ik zeggen.

Wat is het voordeel dan? Ik zie het niet helemaal, maar doe ook niet zoveel met Soundcloud.

De komende tijd ga ik flink inzetten op een mailinglijst. Als mensen je muziek leuk vinden en je hebt hun mailadres, kun je bij elke nieuwe release een mailtje sturen. Zo bouw je aan een fanbase.

Ik werk in de online marketing en er is op dit moment heel veel gaande. Google stuurt steeds minder bezoekers door, AI is enorm in opkomst en Big Tech en Amerika is gewoon eng. Dan kun je het heft beter in eigen hand nemen door je eigen site te lanceren en een mailinglijst op te bouwen. Bij Mailerlite zijn de eerste 1000 abonnees gratis: Create Email Marketing Your Audience Will Love - MailerLite.

Mijn muziek is daarom gratis, net als de zon.

Mooi! Nog wel iets ter overweging: mensen vinden dingen mooier als ze er moeite voor moeten doen. Je zou exclusieve tracks kunnen aanbieden als ze zich inschrijven voor je mailinglijst of zich abonneren. Hebben ze meteen het gevoel dat ze bijzonder zijn. Het hoeft niet, maar het kan 😊

Wat is het voordeel dan?

Een SoundCloud Pro-account (nu “SoundCloud Next Pro” genoemd) biedt een aantal duidelijke voordelen voor artiesten, producers en labels die hun muziek professioneel willen beheren, promoten en verkopen. Hier zijn alle belangrijkste voordelen opgesomd:

🎧 1. Onbeperkte uploads

• Je kan zoveel tracks uploaden als je wil, zonder tijdslimiet.
  • De gratis versie heeft een limiet van 3 uur — met Pro valt die beperking volledig weg.

📈 2. Gedetailleerde statistieken

• Je krijgt diepgaande inzichten in wie je muziek luistert, waar vandaan, welke tracks populair zijn, wie ze downloadt, repost, of in afspeellijsten zet.
  • Statistieken per land, stad, track, tijdstip, enz.
  • Ook beschikbaar voor individuele privétracks.

🔒 3. Mogelijkheid om privé-downloads aan te bieden

• Je kunt downloadlinks delen met geselecteerde mensen, zonder dat je de track publiek hoeft te maken.
  • Ideaal voor promo's, radioshows, labels of pre-releases.

🛠️ 4. Trackvervanging zonder verlies van stats

• Je kunt een track vervangen door een nieuwe versie, terwijl alle likes, comments, plays en links behouden blijven.
  • Super handig voor kleine aanpassingen of remasters zonder je bereik kwijt te raken.

💸 5. Monetarisatie (SoundCloud for Artists)

• In bepaalde landen kun je je muziek laten gelden opleveren via plays (ad revenue en fan-support).
  • Je kunt ook rechtstreeks bijdragen ontvangen van fans (zoals fooien).

🎨 6. Geavanceerde profielcontrole

• Je kunt je profiel veel uitgebreider personaliseren, incl. een vastgepinde track of afspeellijst.
  • Je hebt meer ruimte voor branding, artwork en links.

🔁 7. Repostsysteem via Repost by SoundCloud

• Distributie naar Spotify, Apple Music, YouTube, etc. via Repost by SoundCloud is inbegrepen.
  • Ook tools voor content-ID (YouTube monetarisatie) en pitching naar playlists.

🔂 8. Geen afleidende advertenties (voor luisteraars van jouw tracks)

• Sommige advertenties worden niet weergegeven op je content, wat zorgt voor een schonere ervaring voor je fans.

💬 9. Betere zichtbaarheid

• SoundCloud ondersteunt Pro-artiesten met algoritmische boosts in hun eigen platform.
  • Je hebt meer kans om in SoundCloud-curated afspeellijsten of suggesties te komen.

💳 10. Directe support van SoundCloud

• Snellere hulp via support voor technische of accountvragen.

🧾 Prijs (vanaf mei 2025)

• Ongeveer €99 per jaar of €9 per maand (prijzen kunnen verschillen per regio).
  • De jaarformule is goedkoper dan maandelijks betalen.

🎁 Extra voordelen (niet altijd vermeld, maar handig)​

• Mogelijkheid tot custom links in je trackbeschrijvingen.
  • Stabielere geluidskwaliteit bij uploads en afspeeloptimalisatie.
  • Early access tot nieuwe functies.

Mooi! Nog wel iets ter overweging: mensen vinden dingen mooier als ze er moeite voor moeten doen. Je zou exclusieve tracks kunnen aanbieden als ze zich inschrijven voor je mailinglijst of zich abonneren. Hebben ze meteen het gevoel dat ze bijzonder zijn. Het hoeft niet, maar het kan 😊
Dank Bombario, ik weet dat het kan en zie het ook veel mensen doen, maar ik ga dit gewoon simpel en puur blijven houden zonder verdere poespas.

Een SoundCloud Pro-account (nu “SoundCloud Next Pro” genoemd) biedt een aantal duidelijke voordelen voor artiesten, producers en labels die hun muziek professioneel willen beheren, promoten en verkopen.

Dat lijkt me dan vooral interessant voor semi-professionele artiesten, toch? Als je muziek maakt voor de hobby is 100 euro per jaar best wel weer geld. Kun je ook een leuke nieuwe plugin van kopen 😊

.... maar ik ga dit gewoon simpel en puur blijven houden zonder verdere poespas.

Is ook helemaal valide, ik noem alleen het psychologische principe. Dat doen touroperators ook: "We zoeken nu de beste deal voor je." Bezoekers waarderen de aanbiedingen dan meer, want iemand heeft moeite voor ze gedaan. Ook al is het een trucje van een computer. Andersom kan het ook: "Vind jij mijn muziek waardevol? Steun me dan door je te abonneren." Dan krijg je een connectie en wederkerigheid. Ik vind dat mateloos interessant.

Dat lijkt me dan vooral interessant voor semi-professionele artiesten, toch?

Dan zou ik een BandCamp Pro account overwegen.

Back