Moog Messenger

De Messenger levert een enorm geluid in een compact pakket en beschikt over twee oscillatoren met wavefolding-functionaliteit, een suboscillator met continu variabele golfvormen, dubbele looping ADSR-envelopes, 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch, en het legendarische Moog-ladderfilter, aangevuld met resonantiebascompensatie, meerdere filterhellingen en echte multimode-functionaliteit.

Volledige lijst met functies

• 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch voor een responsieve feel en dynamische controle
  • Twee continu variabele VCO's en unieke hybride wavefolders, sync- en FM-mogelijkheden
  • Sub-oscillator met continu variabele golfvorm voor extra basgewicht
  • White noise generator voor interessante textuur en diepte
  • Moog transistor ladderfilter met uniek pole-mixing ontwerp voor 4-polige low-pass, 2-polige low-pass, band-pass en high-pass responsen
  • Resonantiecontrole met resonantiebascompensatie (RES BASS) schakelaar om de lage tonen te behouden en te accentueren
  • Externe ingang voor filter, feedback en VCO FM van filter cutoff voor uitgebreide audioverwerking
  • Dubbele loopbare ADSR-envelopes met aanslaggevoeligheid en multi-trig
  • Variabele LFO (LFO 1) met sync, reset en onafhankelijke modulatiebus voor pulsbreedtemodulatie, dynamische wavefolding, filter FM en meer
  • Triangle-wave LFO (LFO 2) gekoppeld aan MOD-wiel en routeerbaar naar meerdere bestemmingen
  • Pitchwiel, octaaftransponering en variabele respons-gliding
  • 256 presetlocaties met 240 fabriekspresets, verdeeld over 16 gecategoriseerde banken, voor directe toegang tot professioneel ontworpen klanken en texturen (bassen, leads, pads, arps, percussie en meer)
  • Sla tot 256 sequenties op, elk met maximaal 64 stappen, en voeg probabilistisch generatief gedrag en parameterregistratie toe
  • Unieke configureerbare arpeggiator met meerdere patroonmodi en ritmische programmering
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Analoge klok-in/-uit, stuurspanning-in/-uit, gate-in/-uit via 6x 3,5mm-aansluitingen voor koppeling met analoge synthesizers en Eurorack
  • MIDI-IN/-UIT via 5-pins DIN of USB-C voor compatibiliteit met je favoriete DAW
  • Sustainpedaal- en expressiepedaalingangen via 2x 6,5mm-aansluitingen voor verdere controle over het geluid in performance-instellingen

moog-messenger-09.jpeg

Attachments

• moog-messenger-08.jpeg
    moog-messenger-08.jpeg
    77,7 KB · Bekeken: 236
  • moog-messenger-06.jpeg
    moog-messenger-06.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 167
  • moog-messenger-05.jpeg
    moog-messenger-05.jpeg
    71,7 KB · Bekeken: 162
  • moog-messenger-04.jpeg
    moog-messenger-04.jpeg
    117,4 KB · Bekeken: 166
  • moog-messenger-02.jpeg
    moog-messenger-02.jpeg
    115,2 KB · Bekeken: 163
  • moog-messenger-01.jpeg
    moog-messenger-01.jpeg
    112,3 KB · Bekeken: 176
  • moog-messenger-03.jpeg
    moog-messenger-03.jpeg
    283,4 KB · Bekeken: 177
  • moog-messenger-07.jpeg
    moog-messenger-07.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 244
Last edited by a moderator:
Ik vond alle Moog designs van de laatste jaren (vanaf Voyager en Little Phatty) altijd wel een lekker design hebben, dat het onderscheidde van synths met vergelijkbare specs. Deze Messenger ziet er zo enorm generiek uit, dat vind ik wel jammer. Ik zie veel vergelijkingen met de BS2, wat ik wel snap, maar er zijn nog veel meer synths met deze specs. Gelukkig wel met meer dan 25 keys / 2 octaven, ik vind dat altijd met te weinig, zelfs voor monosynths. De Moog sound blijft natuurlijk iets bijzonders en wat mij betreft een soort standaard voor hoe een monosynth moet klinken, maar is (in tegenstelling tot jaren geleden) goed uit veel apparaten te halen. Dus deze is waarschijnlijk niet voor mij.

Deze Messenger ziet er zo enorm generiek uit, dat vind ik wel jammer.

Dat ben ik wel met je eens.
De Sub Phatty was indertijd mijn eerste Moog en zag er naar mijn mening ook echt 'Moog' uit en dat voor een vergelijkbare prijs.
De Messenger biedt zo te zien wel meer en dan vind ik de looks ook weer niet een doorslaggevende, maar het had qua uiterlijk net zo goed een Korg of een Roland kunnen zijn.

Persoonlijk vond ik die sub/sequent reeks beetje overdreven kwa design. Zelf ben ik voorstander van knoppen gedeeltes die je eventueel in een hoek kunt plaatsen en weer plat zetten voor transport.

Ziet er zeker interessant uit. M.n. de wavefolding optie in de oscillator en de verschillende audio rate modulatie opties geven hem wel een lekkere rauwe sound, zelfs zonder distortion (wat wel het enige gemis is wat mij betreft).

Bij mij zou het niet veel toevoegen, maar als een "my first Moog" of compacte podium monosynth lijkt ie me zeer geslaagd.

effe meer geluisterd en klinkt toch wel fijn, beetje als de pioneer AS1 in een goede behuizing.

Was in het begin niet zo enthusiast maar nu wel.
Nog wel te duur maar met geduld verwacht ik wel dat de prijs naar beneden gaan.

De wavefolder is wel tof.
Maar wavefolding alleen heb je niet zoveel aan.
Gelukkig heeft de Messenger FM van VCO 1 -> 2 :-)
FM en wavefolding oooh wat cool.

So don't shoot the Messenger!

Bij mij zou het niet veel toevoegen, maar als een "my first Moog" of compacte podium monosynth lijkt ie me zeer geslaagd.
Je vergeet ook als workhorse.
In het schrijf process hoef je niet altijd een diep sounddesign beest te hebben maar een simpele synth die je goed kent doet het daarom beter.

Je vergeet ook als workhorse.
In het schrijf process hoef je niet altijd een diep sounddesign beest te hebben maar een simpele synth die je goed kent doet het daarom beter.
Dan pak ik toch liever een poly. Maar ik ben sowieso niet zo van de monosynths behalve 303-achtige sequencer bakjes.

effe meer geluisterd en klinkt toch wel fijn, beetje als de pioneer AS1 in een goede behuizing.

Was in het begin niet zo enthusiast maar nu wel.
Nog wel te duur maar met geduld verwacht ik wel dat de prijs naar beneden gaan.

De wavefolder is wel tof.
Maar wavefolding alleen heb je niet zoveel aan.
Gelukkig heeft de Messenger FM van VCO 1 -> 2 :-)
FM en wavefolding oooh wat cool.

So don't shoot the Messenger!

De feedback knop is ook wel nice

@Nap had toch gelijk dat hij ook gemarket is al "my first moog"
Toch trekt hij me wel aan.
Beetje de sounds en features ala matrix brute maar een stuk kleiner.
Een beetje een Sh101 maar beter...

Leuk dat er een betaalbare Moog op de markt is maar omdat ik al een MatrixBrute en een Bass Station 2 heb, ga ik deze niet kopen.

@Akikaze nou jij hebt ook mooi spul maar deze Moog mag ik wel, zelfs het het gebruik van sysex vind ik wel classic en tijdloos. Als dit het begin is van een meer open benadering en van wat ik begrepen heb dat engineers die 30 jaar aan R&D hebben gewerkt nu meer mogen ben ik benieuwd naar komende jaren.

De 'oude' Moogs (zoals de Subsequent 37) met presetgeheugen hadden ook al SysEx en de Moog Matriarch is geheel via MIDI te configuren. Uitzondering is de Moog One omdat die met een OS en filesysteem werkt, maar ook daar zijn de patches open omdat het gewoon tekstbestanden zijn die je in iedere teksteditor kunt bewerken en waar je zelfs batch bewerkingen op uit kunt voeren.

De exacte sysex-specs van diverse Moogs (bv Voyager) worden helaas wel angstvallig geheim gehouden door Moog, waardoor er in de praktijk heel lastig een volwaardige editor voor te bouwen is. Er wordt zelfs allerlei obscure bit-shifting op de sysex gedaan om te maskeren hoe het werkt. Sommige mensen zijn al jaren bezig om de sysex te reverse-engineeren.

OK, dat wist ik niet. Daarentegen is die Moog Matriarch web configurator wel door een amateur in elkaar gedraaid geloof ik. Maar misschien gebruikt die ander protocol ofzo.

@Nap
Beetje de sounds en features ala matrix brute maar een stuk kleiner.
Mis toch wel de distortion om hem met de Matrixbrute te kunnen vergelijken.. Begreep dat zelfs de mixer niet te oversturen is (wat toch vaak wel zo is bij Moog synths?)

En natuurlijk de dual parallel/serial filters..

Alleen de triangle wavefolder hebben ze gemeen?

Back