Moog Messenger

De Messenger levert een enorm geluid in een compact pakket en beschikt over twee oscillatoren met wavefolding-functionaliteit, een suboscillator met continu variabele golfvormen, dubbele looping ADSR-envelopes, 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch, en het legendarische Moog-ladderfilter, aangevuld met resonantiebascompensatie, meerdere filterhellingen en echte multimode-functionaliteit.

Volledige lijst met functies

• 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch voor een responsieve feel en dynamische controle
  • Twee continu variabele VCO's en unieke hybride wavefolders, sync- en FM-mogelijkheden
  • Sub-oscillator met continu variabele golfvorm voor extra basgewicht
  • White noise generator voor interessante textuur en diepte
  • Moog transistor ladderfilter met uniek pole-mixing ontwerp voor 4-polige low-pass, 2-polige low-pass, band-pass en high-pass responsen
  • Resonantiecontrole met resonantiebascompensatie (RES BASS) schakelaar om de lage tonen te behouden en te accentueren
  • Externe ingang voor filter, feedback en VCO FM van filter cutoff voor uitgebreide audioverwerking
  • Dubbele loopbare ADSR-envelopes met aanslaggevoeligheid en multi-trig
  • Variabele LFO (LFO 1) met sync, reset en onafhankelijke modulatiebus voor pulsbreedtemodulatie, dynamische wavefolding, filter FM en meer
  • Triangle-wave LFO (LFO 2) gekoppeld aan MOD-wiel en routeerbaar naar meerdere bestemmingen
  • Pitchwiel, octaaftransponering en variabele respons-gliding
  • 256 presetlocaties met 240 fabriekspresets, verdeeld over 16 gecategoriseerde banken, voor directe toegang tot professioneel ontworpen klanken en texturen (bassen, leads, pads, arps, percussie en meer)
  • Sla tot 256 sequenties op, elk met maximaal 64 stappen, en voeg probabilistisch generatief gedrag en parameterregistratie toe
  • Unieke configureerbare arpeggiator met meerdere patroonmodi en ritmische programmering
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Analoge klok-in/-uit, stuurspanning-in/-uit, gate-in/-uit via 6x 3,5mm-aansluitingen voor koppeling met analoge synthesizers en Eurorack
  • MIDI-IN/-UIT via 5-pins DIN of USB-C voor compatibiliteit met je favoriete DAW
  • Sustainpedaal- en expressiepedaalingangen via 2x 6,5mm-aansluitingen voor verdere controle over het geluid in performance-instellingen

moog-messenger-09.jpeg

Attachments

• moog-messenger-08.jpeg
    moog-messenger-08.jpeg
    77,7 KB · Bekeken: 258
  • moog-messenger-06.jpeg
    moog-messenger-06.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 197
  • moog-messenger-05.jpeg
    moog-messenger-05.jpeg
    71,7 KB · Bekeken: 196
  • moog-messenger-04.jpeg
    moog-messenger-04.jpeg
    117,4 KB · Bekeken: 188
  • moog-messenger-02.jpeg
    moog-messenger-02.jpeg
    115,2 KB · Bekeken: 187
  • moog-messenger-01.jpeg
    moog-messenger-01.jpeg
    112,3 KB · Bekeken: 200
  • moog-messenger-03.jpeg
    moog-messenger-03.jpeg
    283,4 KB · Bekeken: 213
  • moog-messenger-07.jpeg
    moog-messenger-07.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 273
Last edited by a moderator:
Nou ja ik heb een Matrixbrute gehad en vind die erg cool.
Die is wel veel uitgebreider maar de Messenger klink een beetje hetzelfde.
Mooie lieve klanken of juist agressief.
De feedback hebben ze allebij maar de Brute heeft geen wavefolder maar waveshaper dacht ik.

Mis toch wel de distortion om hem met de Matrixbrute te kunnen vergelijken.. Begreep dat zelfs de mixer niet te oversturen is (wat toch vaak wel zo is bij Moog synths?)

En natuurlijk de dual parallel/serial filters..

Alleen de triangle wavefolder hebben ze gemeen?
Bij matriarch kan dat sowieso. Subseq heeft het volgens mij ook maar niet zo extreem als matriarch vind ik. Subseq heeft dan wel drive op de filter. Heb verder geen andere moog.

Wel zin in die nieuwe moog messenger, maar goed, ik heb inmiddels echt teveel mono-moogs maar dat is een ander verhaal.

Je hebt nooit genoeg mono-Moogs. Ik heb een 80’s Mini en een Voyager, vullen elkaar mooi aan. En ik heb ook verdriet van de verkoop van de Source en Multimoog. Wordt een beetje gecompenseerd door 4 van die Studiobakkies en de 6 van de Moogerfoogerserie. Wil ook een Matriarch!!!! (En dan daarna een zestienklepper One).

Kan je lang wachten want er bestaat geen rack versie
van de Moog Messenger.

(Setje is Voor Moog desktop synthesizers zoals Mother-32, DFAM, Subharmonicon en Labyrinth)

Laatst gewijzigd:
Ik zie dit wel zitten:

+ 2x rackmodule

+ Messenger beneden
LOL
Ik ben benieuwd of hij ook 'polyfoon' bespeeld kan worden zoals ze dat probeerden met de Phatty, Minitaur en Subsequent (helaas vol met bugs waardoor het niet werkte, kwam ik achter)
Dat je er drie op elkaar zet en aansluit en dan een 3 voice polyphonic Messenger hebt.
Het wordt iig (nog) niet genoemd in de handleiding.
Dan zou een rack versie wel handig zijn. 2x rack en één keer met toetsen ofzo.
(maar ook wel weer heel duur)

LOL
Ik ben benieuwd of hij ook 'polyfoon' bespeeld kan worden zoals ze dat probeerden met de Phatty, Minitaur en Subsequent (helaas vol met bugs waardoor het niet werkte, kwam ik achter)
Dat je er drie op elkaar zet en aansluit en dan een 3 voice polyphonic Messenger hebt.
Het wordt iig (nog) niet genoemd in de handleiding.
Dan zou een rack versie wel handig zijn. 2x rack en één keer met toetsen ofzo.
(maar ook wel weer heel duur)
wel benieuwt waarom werkte dit niet dan of wat was er buggy? met een MPE keyboard en dan ieder device een andere midi channel zou het moeten werken iig maar dan ben je weer nog duurder uit :D

wel benieuwt waarom werkte dit niet dan of wat was er buggy? met een MPE keyboard en dan ieder device een andere midi channel zou het moeten werken iig maar dan ben je weer nog duurder uit :D
Het werkte gewoon niet.
Dus het tweede instrument ging niet spelen terwijl dat wel moest of juist niet.
Ik heb het maar één keer kunnen testen, toen ik toevallig twee subsequents bij elkaar had.
Later nog een x gepoogd met de Minitaur. (dat kan ik wel reproduceren) omdat beide zo'n setting hebben, maar ook dat werkte niet goed.
Een MPE keyboard heeft hier niks mee te maken trouwens, dit is iets van Moog dat je meerdere instrumenten kunt koppelen en dan als één kunt bespelen en daarvoor moet hij dus 'round robin' werken, dat één altijd de eerste noot krijgt en de volgende noot naar het volgende instrument gaat. Volgens mij kan een keystep van Arturia dat, maar de oplossing van Moog zou als voordeel moeten hebben dat alles al pre mapped is, dus draai je bij het hoofd instrument aan een knop, dan gaat dat bij allemaal.
Vervolgens moest je ze via EXT IN aansluiten op elkaar, maar dat maakte hem weer soort van paraphonic omdat je dan alsnog door 1 'eindfilter' ging, dus ik heb dat via 2 inputs gedaan.

Het werkte gewoon niet.
Dus het tweede instrument ging niet spelen terwijl dat wel moest of juist niet.
Ik heb het maar één keer kunnen testen, toen ik toevallig twee subsequents bij elkaar had.
Later nog een x gepoogd met de Minitaur. (dat kan ik wel reproduceren) omdat beide zo'n setting hebben, maar ook dat werkte niet goed.
Een MPE keyboard heeft hier niks mee te maken trouwens, dit is iets van Moog dat je meerdere instrumenten kunt koppelen en dan als één kunt bespelen en daarvoor moet hij dus 'round robin' werken, dat één altijd de eerste noot krijgt en de volgende noot naar het volgende instrument gaat. Volgens mij kan een keystep van Arturia dat, maar de oplossing van Moog zou als voordeel moeten hebben dat alles al pre mapped is, dus draai je bij het hoofd instrument aan een knop, dan gaat dat bij allemaal.
Vervolgens moest je ze via EXT IN aansluiten op elkaar, maar dat maakte hem weer soort van paraphonic omdat je dan alsnog door 1 'eindfilter' ging, dus ik heb dat via 2 inputs gedaan.
snap dat mpe er niks mee te maken had, dat was meer als een alternatief bedoelt.

verder was ik gewoon wel benieuwt naar de functie want ik had er nog nooit van gehoord thanks voor de uitleg (leuk idee als het gewerkt had)

snap dat mpe er niks mee te maken had, dat was meer als een alternatief bedoelt.

verder was ik gewoon wel benieuwt naar de functie want ik had er nog nooit van gehoord thanks voor de uitleg (leuk idee als het gewerkt had)
Eén van de functies die nooit 'bugfree' zijn geworden helaas.
Moog had (heeft) een behoorlijke lijst van dingen die 'net niet af waren'.
Ik hoop maar dat InMusic dit beter gaat managen, want het zijn dan wel geen dealbreakers (voor mij), het geeft toch net wat minder vertrouwen in je apparaat.

G4M heeft zijn prijs verhoogd. Zal wel goed zitten met de pre-orders..

Scherm­afbeelding 2025-05-24 om 12.02.38.png

"Now shipping" volgens Moog en Thomann:

Back