Tweede machine naast Roland Aira COmpact t8

broeder_alarm

Ingeburgerd
Ik ben eigenaar van een Roland Aira Compact T8 en heb er enorm veel plezier mee. Ik heb behoefte aan (of: ik zou heel graag) een tweede apparaat. Wat zou de beste keuze zijn: de P6 of de S1? Of alternatieven die ik niet ken? Ik vind de Compact Aira-serie prettig vanwege de prijs, draagbaarheid, accu(duur). Ik waardeer jullie hulp/advies.

Deze vraag ook op Reddit gesteld, ben heel benieuwd hoe de antwoorden hier zijn!

Moog One.

(Maar OT: ik zou voor de S-1 gaan tenzij je graag iets met samples wil doen. S-1 kan erg veel en klinkt goed. Belangrijkste is vooral - wat voor klanken wil je toevoegen?)

Laatst gewijzigd:
Ik wil naast de bassline van de T8 een synth die zowel drone-, error- en smooth geluiden kan maken. En verschillende lagen eroverheen. Ook voor live (keukentafel/koptelefoon/privé) jammen.

De korg nts-1 is nog een optie voor compactheid. Maar aangezien je de T-8 al hebt is de S-1 een meer logische keuze. Kan normale synth geluideden maken maar je kunt het geluid ook flink manipuleren en drone achtige dingen maken.

UPDATE:
Ik heb een tweede machine aangeschaft: Roland Aira Compact p-6. Een sampler. een paar dagen in huis nu. Erg leuk om snel samples te maken met de mic. Wel met de neus in de handleiding en de ogen gericht op youtube. Het apparaat heeft een nogal steile leercurve. En waarom vertelt iemand van te voren dat er stereo- en monosnoeren zijn, en TRS, en weet ik veel?!?! Koppelen met de T8 is dus nog niet (echt) gelukt.
Wat wel gelukt is: weirde, duistere, dronegeluiden met eigen en preset samples. Leuk speelgoed! Als het lukt om de p6 in Waveform op te nemen, gooi ik wat op soundcloud.

Ik weet wel iemand die je álles kan vertellen over het verschil tussen stereo en mono.

Sorry, forumgrapje.

TRS (tip ring sleeve) is hetzelfde als een stereo snoer, TS (tip sleeve) is hetzelfde als mono snoer. Bij de Aira Compacts gebruik je stereo 3.5mm (minijack) TRS kabels voor zowel midi link/sync als geluid als ik het goed heb.

1750770837118.png

Laatst gewijzigd:
Ik heb een paar mono snoertjes en die syncen wel, maar ik kreeg bij de audio-uit een mono geluid van de machine die gelust was. En wat het syncen betreft: Met TRS schijn je ook start en stop te kunnen triggeren. Met mono iig niet. Snoertjes besteld bij Thomann, komen morgen of overmorgen binnen

Ja, waarschijnlijk stuurt ie over TS alleen clock (CV), maar over TRS volledig MIDI zodat je idd ook start/stop etc. hebt. Misschien ook wel in te stellen via het menu, maar het is te lang geleden dat ik die Compacts had dus dat weet ik allemaal niet meer precies.

In de handleidingen is het volgende te vinden.

Voor sync i/o maak je gebruik van een TS kabel.
* Gebruik kabels met mono ministekkers om verbinding te maken met/van de SYNC IN/OUT aansluitingen.
Gebruik geen kabels met stereo ministekkers, aangezien deze kabels niet werken.

Voor de Midi i/o gebruik je TRS naar TRS kabel, of TRS naar 5pin din type B. (i.g.v oude meuk synths ook wel vintage synths genoemd)

Voor de audio kun je gebruik maken van TS, is mono (links)
Of TRS voor stereo.

In de handleidingen is het volgende te vinden.

Voor sync i/o maak je gebruik van een TS kabel.
* Gebruik kabels met mono ministekkers om verbinding te maken met/van de SYNC IN/OUT aansluitingen.
Gebruik geen kabels met stereo ministekkers, aangezien deze kabels niet werken.

Voor de Midi i/o gebruik je TRS naar TRS kabel, of TRS naar 5pin din type B. (i.g.v oude meuk synths ook wel vintage synths genoemd)

Voor de audio kun je gebruik maken van TS, is mono (links)
Of TRS voor stereo.
Ik gebruik nu TRS voor sync (via MIDI achterin) en voor mix-out (audio). Werkt als een malle! MIDI met TRS geeft start-stop signalen en als de P6 pauzeert dan geeft hij wel effecten door aan de T8. Erg blij met de set nu!

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back