Billen bloot: wie vindt patchen veel te ingewikkeld- hoge drempel?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Vraag me af wie weg blijft van eurorack, semi modulaire synths (zoals de korg ms 20 of de moog grandmother) of nooit de patchbay gebruikt.

Ik zie namelijk zo vaak studios waar geen kabels zitten in een ms20. En merk zelf dat ik veel minder patch dan mogelijk. Is het een drempel? Is het luiaardij? Onwetendheid?

Zelf heb ik de think like a synth cursus gekocht vorige week om m al gans de week niet te starten maar die brengt me hopelijk veel bij met de arp 2600 (clone)

Ik vind patchen op zich niet ingewikkeld of moeilijk, maar ik beleef weinig plezier aan dat gehannes met kabeltjes en vind het irritant dat je dan niets anders kunt doen zonder je patch kapot te maken ... oftewel, je (semi-)modular blijft in dezelfde stand tot je helemaal klaar bent, anders is het kwijt. Dat gedoe met 'happy accidents' heb ik ook niet zoveel mee, ik werk liever doelgericht als ik met sound design bezig ben. Heb een aantal keer met semi-modulair spul zitten klooien maar uiteindelijk ook altijd alles weer weggedaan. Het enige dat ik nu nog heb is een Pulsar-23 omdat 'ie bepaalde unieke sounds maakt die ik nergens anders uit krijg, maar die heb ik eerder ondanks het patchen dan vanwege het patchen...

Maak je geen zorgen, de meeste bezitters van eurorack of semi-modulars komen niet verder dan wat pling en plong geluiden die niet om aan te horen zijn, patchen of niet kunnen patchen maakt niet uit zolang jij maar denkt of vindt dat het goed klinkt.

Vraag me af wie weg blijft van eurorack, semi modulaire synths (zoals de korg ms 20 of de moog grandmother) of nooit de patchbay gebruikt.

Ik zie namelijk zo vaak studios waar geen kabels zitten in een ms20. En merk zelf dat ik veel minder patch dan mogelijk. Is het een drempel? Is het luiaardij? Onwetendheid?
Ben vanwege permanente GAS ooit helemaal gestopt met modulair. Alleen nog een discount MS20 en een Barp. Haal meestal de kabels eruit als ik er (wel) klaar mee ben. Deels neurose (ziet er gewoon slordig uit) deels stupiditeit, kan ik er iig niet achter blijven haken.

Ik freeze wel eens videos en zoom dan in op de knoppen en bedrading om op zoek te gaan naar die sound. En of ik die nu bereik of niet is niet zoo belangrijk leer ik soms onderweg. Het vervelende aan de videos zoomen is vaak dat alles niet scherp is of in beeld. (Zeker omdat ik 80’s videos kijk of 320p shit) En eigenlijk wil je dan n week gewoon enkel focus op de gear want tegen dat ik de volgende keer echt tijd heb ben ik het opgedane inzicht kwijt

Dit is wel een BAAS in patchen.

geen mening hierover.
ik doe waar ik zin in heb. modular is vrij moeilijk en daarom verre weg van intuïtief.
doe wat je leuk vind.

Sure, ik snap ook prima waarom mensen het tof vinden. Het feit dat je alles met alles kunt verbinden en de sky the limit is geeft ook veel ruimte en vrijheid om te experimenteren. Maar het past niet 'in mijn workflow' zoals de boomers zeggen.

Dit is wel een BAAS in patchen.
Ja, hij maakt er vaak goeie dingen mee, net als Red Means Recording

Voor mij is het leuk om te experimenteren of hooguit een beetje vage track mee te maken maar ik doe er vrij weinig mee, soms een beetje om te pielen envraag me ook wel 'ns af of het nou het geld waard was want goedkoop is het natuurlijk niet.
Maar als ik gerichter te werk wil gaan dan zijn toch vaak presets m'n beginpunt.

Ik start meestal met een initpatch. 1 zaagtand en dan maar bouwen :D

Ik probeer zowat beiden te bewandelen: modular als flow ding, instrument - patch opmaken, wat oefenen, opnemen en wat variaties erbij opnemen, eventueel documenteren als het echt cool was en dan naar de volgende. Ik merk als rap dat als ik modular als een echte synth benader, dat de frustraties zich beginnen opstapelen. Modular zie ik niet meer als een manier om een ideale synthpatch te bouwen, maar eerder hoe ik zo veel mogelijk (geluid) met zo weinig mogelijk (modules) kan maken. En dan kijken waar er nog een verbinding gelegd kan worden...Kleine aparte cases die iets specifieks doen hebben de voorkeur boven een monstercase.

Voor de rest van de aparaten verkies ik (eventueel zelfgemaakte) presets, liefst presets die al heel wat modulatie hebben via expression pedals en andere controllers, altijd tof om iets ineens te kunnen oproepen en even te gaan.

Het staat iets te ver van wat ik leuk vind. Wel geprobeerd maar de dingen die ik had zijn deels ook weer weg. Enige wat ik nog wel handig vind is een expert sleepers module waarmee ik vanuit Bitwig synths met alleen maar CV kan aansturen.

Als ik een leuk geluid heb gemaakt, wil ik op Save of Write kunnen drukken, om dan vervolgens bijna net zoveel plezier te hebben aan het verzinnen van een naam; zoiets als SmackMyPitchUp, en Minilogue-patch van vorige week.

Tijdje terug was ik trouwens aan het patchen bij een vriend met een muur vol modular. Draai ik me even weg om een nieuw kabeltje te pakken, kan ik vervolgens het gaatje niet meer vinden waar ik 'm in wilde steken.

Als een "vaste" synth een aardige modulatie matrix heeft kun je ook ver komen

Als een "vaste" synth een aardige modulatie matrix heeft kun je ook ver komen
Ja, en dat is ook wel een ding met modulair; in mijn eigen patchervaingen kom ik vaak uit op het soort geluiden dat ik op zich ook makkelijk met een 'gewone' synth kan maken. Een modulair nodigt natuurlijk juist uit om nieuwe dingen te proberen en buiten de lijntjes te kleuren, maar om nu te zeggen dat daar de sweet spot qua fijne sounds zit .... meestal is het maar een hoop bliepbloep of scheurellende.

Zelf heb ik de think like a synth cursus gekocht vorige week om m al gans de week niet te starten maar die brengt me hopelijk veel bij met de arp 2600 (clone)
Wat wel leuk is dat redelijk veel wat uitkomt nu ook weer cv/gate heeft.. je kunt dan wel bijvoorbeeld een euromodule krent uit de pap kiezen en in een klein 4ms bakkie 1 of 2 bijzondere modules gebruiken als hardware plugin. Dan is het ook niet zo complex en gewoon fun.

P.s. je had toch laatst een uno synth pro x gekocht? je zou een drumbak eens door de input kunnen gooien van de x. Klinkt bruut hoor.. ps de modulatie matrix in de x is ook een goede my first modular zonder kabels trouwens.

Laatst gewijzigd:
Nog iets anders waar ik nu aan denk is dat ik het gemakkelijker vind om te werken met pitch en gate (en andere) als (twee) aparte signalen dan bijv MIDI dat alles aan elkaar koppelt.

Ik ben bij (semi-)modulaire synths weggebleven, omdat ik graag mijn patches wil kunnen opslaan. Als hobby sounddesigner is dat modulaire aantrekkelijk, maar als je je patches niet kan opslaan...Heb weleens gedacht om eurorack te kopen en dan met samplerobot mijn favoriete patches te samplen, maar het is er nooit van gekomen.

P.s. je had toch laatst een uno synth
ja wat me daar bezielde, hij slaapt in zijn doos en ik heb niet echt n reden om die open te doen, mijn hoofd en gepieker zit weer helemaal eind 70's begin 80's :D

Back