Billen bloot: wie vindt patchen veel te ingewikkeld- hoge drempel?

Kan je een website oy yt kanaal aanbevelen, waarin helder wordt gemaakt hoe je je eurorack samples kan omzetten naar een kontakt lib?
Kan je geen yt kanaal aanbevelen -zal er vast zijn- maar een van de applicaties is bijv Samplerobot. Die automatiseert het proces, wat daaruit rolt kan je in bijv Kontakt openen.

Of, je doet het handmatig met je DAW:
- teken zelf de noten in een miditrack. Wil je hoge kwaliteit? Dan neem je de volledige toonladder op (chromatisch, over zoveel octaven als je nodig vindt). Of je doet het in kwarten (c,f,bes,es,..) en laar Kontakt de gaten vullen met kopien. Dit neem je dan op als 1 lange sample.

- Hak dat in stukjes -losse noten- met de FruityLoops Slicer, en sleep het resultaat in Kontakt.

- in Kontakt verdeeltie het netjes over hoe je het erin sleept. Voor dit deel zijn er wel veel YT tutorials te vinden. Je kan bijv Looping aanzetten op alle samples, om zo toch noten/akkoorden lang aan te kunnen houden.

Het lijkt veel werk, maar als je m eenmaal doorhebt gaat het steeds sneller

Ik ben momenteel alweer langere tijd bezig met modulair (klein overzichtelijk systeem). De mogelijkheden zijn vaak best wel verrassend. Als er wat leuks/interessants uit komt dan maak ik daar direct een clip/sample van in Bitbox (zit ook in het rack) voor eventueel later gebruik om daarna weer lekker verder te gaan met experimenteren. Mooie manier om even weg van de gebruikelijke manier van sounddesign met standaard synthesizers. Modules wissel ik best wel vaak uit met modules die op de plank liggen voor net weer andere klanken/mogelijkheden. Uitwisselbaarheid is naast het tactiele gevoel voor mij daarom een additionele meerwaarde van modulair. Aantrekkelijke Samples/clips gaan uiteindelijk naar een van mijn MPC's voor gerichter sounddesign en gebruik in projecten.

Jep, ikke..

Lijkt me wel leuk, maar geen tijd voor (over).
Tòch mee begonnen, maar nog steeds te weinig tijd ervoor tot nu toe..

Maakt het leren en onthouden niet per se handig.. 😅

Scherm­afbeelding 2025-10-28 om 22.09.29.png

ik vind het wel veel gedoe, veelal omdat het vaak rommel wordt, en ik altijd geewoon alles moet opnemen totdat ik een opname heb van n uur en dat moet ik dan samplen. maar de geluiden zijn wel dik altijd

Een handige kabelhanger en goeie flexibele kabels maken patchen leuk.

-Ik ben Pomona bananenkabels gewend.
Alle lengtes in alle kleuren zodat de baantjes makkelijker te volgen zijn in de spaghetti.

Omdat sommige Serge modules intern gepatcht kunnen worden heb ik een massa kabels van 5cm gemaakt.
Goedkope pluggen van Tayda kunnen smal gemonteerd worden zonder het plastiek deeltje.
Omdat ik ook weer allemaal andere kleuren nodig had ben ik bij de schroothandel kabeltjes gaan knippen.

Als kabelhanger heb ik met de CNC gaten in een lange plank geboord, zodat de kabels snel individueel beschikbaar zijn.

-Voor live heb ik de laatste jaren een minijack euro setup.
Enkel omdat compacter is onderweg en veel DIY pcb's enkel als eurorack uitkomen tegenwoordig.

Bepaalde verbindingen tussen modules in dit systeem heb ik permanent onder de frontplaatjes aan elkaar gesoldeerd om de bovenkant minder dens te maken.

Tendrills kabeltjes werken het beste.
Ook weer alle lengtes en kleuren, zodat ik per voice één kleur kan hebben, wat live het beste werkt.

Deze kabels hangen aan een microfoonstatief met kabelhouder die ik ooit in Melbourne Electronic Sound Studios kocht.
MESS Cable Holder 30 - MESS Ltd

Back