PC of Workstation?

Eben Em

Nieuwkomer
Wie kan mij de voordelen of nadelen vertellen van werken met een workstation (waar alles dus inzit) of werken met losse apparatuur, dus PC, synth etc.?

Wow, nieuw hier en gelijk niet beschroomd om pittige vragen te stellen die een lang antwoord verwachten. Welkom :).

PC:

- die heb je al
- je moet 'm hoogstwaarschijnlijk upgraden met een betere geluidskaart dan je nu hebt.
- je kunt met de muis niet 2 knopjes tegelijk verdraaien
- je hebt een controller (toetsenbord + knoppen) nodig, tenzij je masochistisch genoeg bent om gewoon je melodietjes in te klikken
- je hebt software nodig (een sequencer, sample-editor en een stel softsynths) en dat doe je natuurlijk netjes oplossen door die te kopen.
- je hebt een mooi groot scherm
- je kunt heel snel over dat scherm navigeren
- je wordt gek van de ventilator in 't ding als je 'm niet lekker stil maakt
- je hebt in feite oneindig veel effecten omdat je kunt bouncen
- je hebt genoeg opslag
- zo maar even spelen zit er niet in, het aanzetten duurt al een kleine minuut
- je moet 'm zodanig "tunen" (fijn afstellen) dat je optimaal muziek kunt maken, dus doe je internettoegang, MSN en gesurf maar op een andere PC

Workstation:
- alles in 1
- mist opslagruimte (vaak nog geen harddisk)
- mist sampler (da's echt iets van de latere tijd) op eerdere modellen
- mist alternatieve synthesisvormen (kost extra, zo'n plugin board en is niet op de Roland Fantom te krijgen)
- kleiner scherm
- minder gezeur om 'm mee te nemen (al wegen die krengen soms wel behoorlijk wat)
- geen spyware/e-mail/MSN ;)
- geen ventilator (uitzonderingen daargelaten)
- heeft meestal een hogere kwaliteit toetsenbord dan een (geluidsloze) controller
- is een beetje waardevaster dan een PC
- heeft interface die afgestemd is op het doel van het apparaat ipv dat je doel slechts 1 van de vele toepassingen is
- ziet er cooler uit dan slechts 1 ikoontje met "Reason" op je beeldscherm.
- start op binnen een paar seconden
- geen gezeik met opnemen, gewoon op "record" hengsten zonder eerst inputs/outputs/softsynths in te stellen; bij de latere modellen zelfs een continu meelopende sequencer.

Da's het ongeveer. Begin je net; doe dan eerst gebruiken wat je al hebt, want da's goedkoper als je uiteindelijk besluit dat je het toch niks vind. Trials zijn ook makkelijker te doen, je hoeft er de deur niet voor uit.

Bedankt Yoozer, het is namelijk zo dat ik begin jaren 90 gestopt ben met klooien op 'n PC. Hiervoor lang plezier gehad met mijn Atari ST (Ja...) JV1010, Korg WS, Yamaha DX7 etc. Mijn zin was over, alles verkocht. Nu ik weer wat meer tijd en zin heb moet ik me eerst verdiepen in wat het anbod is. Omdat ik dus veel problemen heb gehad met PC recording, maar dat was 10 jaar gelden, wil ik weten of dat deze nu de wereld uit zijn. \of toch gewoon een workstation aanschaffen met alles erop en eraan. \ik weet nu al wat meer.
en nog iets, weet je ook hoe ik zo'n plaatje onder vers lid krijg?

Back