Zitten we in een koop dip?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Vriend van me zegt al enkele maanden dat t een kopers markt is. Waarmee hij bedoelt dat mensen niet kopen, prijzen dalen en t dus een kopersmarkt is en geen verkopersmarkt. Klopt dit naar jullie gevoel? Verkoopt gear moeilijker momenteel (de redenen laat ik in t midden, tariffs, politike, gaza, rusland, redenen genoeg)

Ik dacht : hup vakantiegeld, een tiende ervan uitgeven aan de studio doet geen pijn, de rest beleggen. Maar dat ben ik natuurlijk… en ja, ik ga vermoedelijk niet op reis dit jaar, en als ik wel ga, betaal ik dat niet met vakantiegeld, maar we wijken af.

Zitten we in n crisis? Zijn de mensen bang en spaarzaam?

denk het wel dat we in een dip zitten.
zelf al lang niets gekocht.
gewoon omdat ik alles al heb.

heb ook het idee dat er de afgelopen zo veel nieuwe gear is aangeboden dat veel mensen gewoon uitgekocht zijn.

Onlangs 15 tal hardware verkocht en 10 tal hardware gekocht. Allemaal 2dehands.
De verkoop prijzen zijn lager naar mijn gevoel maar de aankoop prijzen zijn ook lager.
90% verkoopt makkelijk (binnen paar weken).
Op de relatief vrije 2dehandsmarkt gaat het nog wel goed.

Mensen zijn zeker bang en spaarzaam. Dat wil de Roverheid ook. Stapt iedereen vrijwillig in de digitale gevangenis.

Het geld is ook wel een beetje op bij veel mensen. De boodschappen beginnen te bijten. Daarnaast er is best veel gekocht ook de afgelopen jaren. In mijn omgeving ook en nu komen mensen tot de realisatie dat je al die spullen ook nog moet leren gebruiken. En tijd is een factor.

Qua prijzen heb ik het idee dat die een jaar of twee geleden enorm omhoog gingen bij Korg, Roland, etc en dat ze sindsdien wel weer wat meer gelijkblijven. Ik zag vroeger ook veel meer koopjes dan de laatste tijd (b-stock achtige koopjes daargelaten).

De tweedehandsmarkt is voor mijn gevoel in diezelfde tijd ook veranderd. Vroeger werden producten vaak voor zo’n tweederde van de nieuwprijs verkocht. Op een gegeven moment zag ik veel worden aangeboden voor 90 procent van de nieuwprijs. Dan is mijn interesse weg.

De reden dat ik deze voorbeelden noem, is dat als prijzen wat beter zijn geworden, dit wellicht een reactie is op de eerdere hoge prijzen, zowel nieuw als tweedehands.

Het laatste jaar koop ik niet zoveel. Na een tijd lang muziek maken en spullen kopen krijg je wel een beeld van het type instrument dat je wel / niet gaat gebruiken. Geeft rust! ;)

Ik woon in een uithoek van Nederland en hoewel ik goede spullen voor een erg aantrekkelijke prijs aanbied zie ik niemand meer (dat was vroeger anders). Het aantal views op marktplaats is wel heel hoog. Misschien dat de benzineprijs/reisafstand daar debet aan is en er een verzadigde markt is voor hardware. Angst voor marktplaatsfraude zou een volgende rede kunnen zijn want kopersbescherming schijnt ook niet te werken (Radar). Ook is software de afgelopen jaren steeds beter geworden. Met een goedkoop keyboard en redelijk computer ben je er dan meestal al. Daarom besloten om gewoon alles maar te houden en niets meer te kopen. Heb daardoor nu wel een best wel grote stapel unieke spullen en ik moet zeggen dat dat ook niet echt slecht voelt 😊 .

Volgens mij maakt het niet zoveel uit en is dit een herhaling van deze draad van twee jaar geleden waar de conclusie ook min of meer was dat als je courante/gewilde producten tegen een normale prijs te koop zet, het gewoon verkocht wordt.

De exoten, meuk of te hoog geprijsde spullen blijf je langer mee zitten maar dat is ook vrij logisch. Ik geef zelf minder uit aan gear de laatste tijd maar dat is vooral omdat mijn hok vol staat en ik alles wat ik wil wel zo'n beetje heb inmiddels.

Laatst gewijzigd:
Gelukkig zit ik niet in de positie dat ik niks kopen kan, bij mij is het meer dat ik nu een soort verzadigings punt heb bereikt... ik weet gewoon niet wat ik nog moet toevoegen aan mijn studio. Ben er op dit moment erg tevreden mee.

Er is nog wel wat ea aan gear die ik aanschaf als het een leuke deal is, zowel klassiekers als nieuw, plaatsje vind ik dan wel of ik schuif het door naar iemand die er op zoek naar is.

Ik ben voor de muziek hobby ook wel klaar. Geen plek meer, en geen GAS (behalve dat ik nog steeds wacht op de GR mega die al een jaar in preorder is ;)).

Vst's heb ik ook zat... Af en toe bedenk ik wat leuks, maar doorgaans kan ik, wat ik wil kunnen met wat ik heb.

Maar mn geld geef ik nog uit als water!

Alleen aan andere dingen... Net een switch2 binnen, en een maandje terug een nieuwe laptop...

Ik draag mn steentje zeker wel bij aan de economie :D

Ik herken het gevoel. Of het echt zo is, weet ik niet. Geen goed onderzoek naar gedaan.
Ik heb nog wel wat dingen op mijn lijstje, dus houd MP en 'onze' MP goed in de gaten.
Maar de gear die ik interessant vind staat langer te koop dan voorheen.

Maar mn geld geef ik nog uit als water!

Alleen aan andere dingen... Net een switch2 binnen, en een maandje terug een nieuwe laptop...

Ik draag mn steentje zeker wel bij aan de economie :D
Hier zelfde verhaal ... ook net een Switch 2 gekocht inderdaad (en heel blij mee, al die oude Switch spellen draaien nu zoveel beter), en een hele bak LPs :D Met de huidige inflatie kun je het maar beter zo snel mogelijk uitgeven nu het nog wat waard is ;)

Maar goed, ik merk dat ik de meeste dingen vrij vlot kwijt ben bij verkoop, sommige dingen duren iets langer. Het enige dat ik echt niet kwijt raak is een Soma Ornament-8 die ik nu al maanden te koop heb voor een, volgens mij, vrij redelijke prijs. Staat ook al op Reverb. Blijkbaar te niche, waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen want het is ook wel een heel apart ding (maar je zou denken dat daar ook genoeg liefhebbers voor zouden moeten zijn).

Ik herken het zelf niet.
Op muziekgebied doe ik steeds minder een grote aanschaf, maar dat is omdat ik wel zo'n beetje rond ben.
In de loop der jaren ben ik kritischer geworden, dus aankopen zijn weliswaar minder frequent maar, ook duurder.
Het geld dat ik uitspaar in muziek geef ik temeer uit aan boeken en materialen voor mijn creatieve projecten.

Ik merk zelf in dat opzicht ook niet heel veel van alle malaise en zie om me heen ook niet veel spaarzaamheid.
Ik hoor wel veel geklaag en naar complotten neigende verklaringen, maar ik zie dat niet zo terug in uitgaven.

Hier zelfde verhaal ... ook net een Switch 2 gekocht inderdaad (en heel blij mee, al die oude Switch spellen draaien nu zoveel beter)
Leuk, ik wil er ook 1 halen om met de kids op te spelen.

Anyhow er zal natuurlijk altijd gear gekocht worden maar hebben we niet net een 'post covid' piek ervaren?
Net zoals bv de fiets en hardloop industrie tijdens covid booming waren en nu bv de fiets industrie in elkaar zakt door te hoge prijzen en te veel oude stock?

Laatst gewijzigd:
Mijn GAS zit zelf momenteel ook wel op een dieptepunt. Er zijn nog wel zat leuke gear die uitkomt, maar bij alles vraag ik me af of het echt nog wel wat toevoegt. Ik zit ook steeds meer ITB te werken eigenlijk. VST's die ik ooit heb gekocht of op andere wijze heb liggen maar waar ik verder nooit wat mee heb gedaan. Eigenlijk heb ik met de hardware spullen ook wel het gevoel dat ik er nog veeel meer mee kan. Iets nieuws gaat dat alleen maar in de weg zitten.

Switch 2 kopen mensen, kopenkopenkopen! En dan die Switch1 massaal aan dumpprijzen wegdoen, uitstekende controllers idem. Kunnen mijn koters ook eens 1v1 gaan spelen.

Switch 2 kopen mensen, kopenkopenkopen! En dan die Switch1 massaal aan dumpprijzen wegdoen, uitstekende controllers idem. Kunnen mijn koters ook eens 1v1 gaan spelen.
Ik wil hem wel kopen, maar moet ie ook leverbaar zijn :D

Het GAS borrelt hier heftig in huize Machine... Vakantiegeld had ik al uitgegeven voordat het binnen was, vooral aan vintage synths.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Er is al heel veel in omloop en er komt alleen nog maar spul bij. Ik had een half jaar geleden ook sterk dit gevoel. Bleef lang zitten met spullen in de verkoop. Laatst echter wel een hele bups verkocht, zelfs de duurdere apparaten. Prijzen misschien iets lager moeten zetten, maar nog steeds prima betaald (zo rond de 70% van de nieuwwaarde). Het is natuurlijk wel zo dat als er geen nieuwe GAS-aholics bijkomen dat de markt uiteindelijk wel een keer verzadigd raakt. Gear raakt namelijk niet snel uit de mode. Sterker nog, een hoop spul wordt alleen maar begeerlijker met de tijd. Mijn indruk is dat het momenteel nog wel meevalt echter.

Ik wil hem wel kopen, maar moet ie ook leverbaar zijn :D
Hij was tot 2-3 dagen na release volop verkrijgbaar bij oa de Mediamarkt zonder reservering. Maar inmiddels zijn ze op inderdaad.

Back