Oberheim TEO-5 Desktop Module

Oberheim heeft een desktop module van de TEO-5 aangekondigd:

"The TEO-5 desktop module delivers the same signature sounds and synthesis features as its acclaimed keyboard counterpart. With genuine analog oscillators, the Oberheim SEM™ filter, and an intuitive knob-based interface, it fits seamlessly into your setup, offering powerful, hands-on control in an even more compact size. Of course, when you cut down on size, you invariably lose some hands-on control. Thankfully, the TEO-5 Desktop Module manages to keep most everything intact – with the exception of the LFO section, which it combines into a single two-knob arrangement with a button to choose between mono and poly LFOs. It also loses the Low Split performance function, but that was tied to the keyboard anyway."
  • Five-voice polyphonic synthesizer
  • Two analog VCOs with linear through-zero FM
  • Classic SEM filter with selectable Band-Pass mode
  • State knob continuously morphs filter modes
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing
  • One Global LFO and one Per-Voice LFO
  • Effects include reverb, stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, high-pass filter and a dedicated distortion circuit
  • Arpeggiator and polyphonic step sequencer
De prijs zie ik nog nergens staan.

1751357501951.png
1751357510072.png

Hele mooie synth, zal wel een aardig prijsje hebben Oberheim kennende van vroegâh.

Hoop dat modules ook bij de grote fabrikanten weer een trend worden, een Fantom-M, Montage-xm....., net als vroeger...vroeger...:D

Behalve een extra Lfo, een hold op de EGs en één stem minder, zijn er nog andere verschillen tov de OB-6 ?

Veel meer modulatie opties. En hij klinkt minder goed, een stuk sterieler en vlakker dan de OB-6 of OB-X8. Strak en modern ipv 'vintage' achtig. Verwacht geen klassieke Oberheim sound, het is meer een Take 5 met een Oberheim smaakje.

Klopt @Nap en als ik me niet vergis zijn de effecten ook vernieuwd en zijn er een aantal toegevoegd zoals Lo-Fi. Through-Zero FM is volgens mij niet aanwezig op de OB-6. Verder zijn de envelopes volgens mij anders (nieuwer) en gemoddeld naar de OB-8.
Behalve een extra Lfo, een hold op de EGs en één stem minder, zijn er nog andere verschillen tov de OB-6 ?

Laatst gewijzigd:
Goh, dit is wel interessant want kwa specs zag ik hem wel zitten, maar geen zin een keys.. dus mmm hou ik in de gaten...

Verrassend veel dedicated FX/reverb-controls valt me op. Op de P6/OB-6/T6 zitten die allemaal in een flexibele vorm in een hoekje gepropt.

Verrassend veel dedicated FX/reverb-controls valt me op. Op de P6/OB-6/T6 zitten die allemaal in een flexibele vorm in een hoekje gepropt.
Klopt. Ik moet wel zeggen dat ik de Sequential/Oberheim FX over het algemeen niet over om naar huis te schrijven vind. Zeker voor op het podium is het leuk dat het erop zit maar ik heb toen de P6 en OB6 verwisselde voor Prophet-10 en OB-X8 de FX geen moment gemist.

Interessant. Ik vind dat (naar huidige maatstaven) behoorlijk strak geprijsd.
Dan zou hij een stuk goedkoper zijn dan de Peak.
Ik begrijp wat je zegt en puur naar het bedrag kijkende is dat wellicht zo maar je vergelijkt nu 5 en 8 voice synthesizers. Beide interessante synthesizers al is de Peak wat goedkoper per voice mocht de TEO-5 Desktop prijs rond die € 1000,- a € 1100,- worden.

En om het vanuit een andere invalshoek te bekijken: Een MiniFreak heeft 6 voices (of 12 parafoon) en kost iets van 550 euro.

Back