Oberheim TEO-5 Desktop Module

Oberheim heeft een desktop module van de TEO-5 aangekondigd:

"The TEO-5 desktop module delivers the same signature sounds and synthesis features as its acclaimed keyboard counterpart. With genuine analog oscillators, the Oberheim SEM™ filter, and an intuitive knob-based interface, it fits seamlessly into your setup, offering powerful, hands-on control in an even more compact size. Of course, when you cut down on size, you invariably lose some hands-on control. Thankfully, the TEO-5 Desktop Module manages to keep most everything intact – with the exception of the LFO section, which it combines into a single two-knob arrangement with a button to choose between mono and poly LFOs. It also loses the Low Split performance function, but that was tied to the keyboard anyway."
  • Five-voice polyphonic synthesizer
  • Two analog VCOs with linear through-zero FM
  • Classic SEM filter with selectable Band-Pass mode
  • State knob continuously morphs filter modes
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing
  • One Global LFO and one Per-Voice LFO
  • Effects include reverb, stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, high-pass filter and a dedicated distortion circuit
  • Arpeggiator and polyphonic step sequencer
De prijs zie ik nog nergens staan.

1751357501951.png
1751357510072.png

Klopt. Ik moet wel zeggen dat ik de Sequential/Oberheim FX over het algemeen niet over om naar huis te schrijven vind. Zeker voor op het podium is het leuk dat het erop zit maar ik heb toen de P6 en OB6 verwisselde voor Prophet-10 en OB-X8 de FX geen moment gemist.
Ja, ik gebruik ze ook zelden. Op de Trigon-6 is de FX-interface wel flink verbeterd, maar de kwaliteit hetzelfde.

De 'pan spread' knop gebruik ik daarentegen wel vaak, en die lijkt niet op de TEO-5 te zitten?

De onofficiële verkoopprijs van dit moois zou op dit moment € 1399 zijn.
(prijs aangepast van €1599 naar €1399)

Bron.

Laatst gewijzigd:
Ja, ik gebruik ze ook zelden. Op de Trigon-6 is de FX-interface wel flink verbeterd, maar de kwaliteit hetzelfde.

De 'pan spread' knop gebruik ik daarentegen wel vaak, en die lijkt niet op de TEO-5 te zitten?
Volgens mij zit de optie er wel op, maar in een menu. Ik herinner me vaag dat ik vorig jaar op SuperBooth tegen hetzelfde aanliep maar er is dus wel een workaround voor.

-edit- PAN is een modulation destination zie ik in de manual.

Laatst gewijzigd:
De onofficiële verkoopprijs van dit moois zou op dit moment € 1599 zijn.

Bron.
Oberheim TEO-5 desktop module is available now, with a US MAP price of $1,399

Staat onderaan.. Wel duurder dan ik het verwacht had.

Heeft geen audio in.. mmm dan koop ik wel weer een module. Jammer

Oberheim is tegenwoordig helemaal Sequential op de naam na en Sequential is duur. Ik heb dat merk nooit nieuw gekocht, op de Prophet 12 na, want toen kon ik de btw nog aftrekken. Als ik kan kiezen neem ik altijd een toetsenversie want dan heb ik het idee een echt instrument onder handen te hebben, maar voor degenen met ruimtegebrek of een weerzin tegen het te kleine klavier die een Oberheim willen is deze bureauversie een uitkomst.

Oberheim TEO-5 desktop module is available now, with a US MAP price of $1,399

Staat onderaan.. Wel duurder dan ik het verwacht had.

vrees dat 1399 dollar niet noodzakelijkerwijs ook 1399 euro is. Dollarprijs is sowiso al zonder btw. Kom omgerekend op 1436 euro. Geen usb vind ik wel een dealbreker.

Ik begrijp wat je zegt en puur naar het bedrag kijkende is dat wellicht zo maar je vergelijkt nu 5 en 8 voice synthesizers. Beide interessante synthesizers al is de Peak wat goedkoper per voice mocht de TEO-5 Desktop prijs rond die € 1000,- a € 1100,- worden.

En om het vanuit een andere invalshoek te bekijken: Een MiniFreak heeft 6 voices (of 12 parafoon) en kost iets van 550 euro.
Ja, ik kijk niet echt ‘per voice’ omdat ze beide een vergelijkbare rol zouden hebben voor mij. Dus ze kunnen elkaar vervangen zeg maar. (In mijn setup) De Minifreak is inderdaad een goed budget alternatief.

Oberheim is tegenwoordig helemaal Sequential op de naam na en Sequential is duur. Ik heb dat merk nooit nieuw gekocht, op de Prophet 12 na, want toen kon ik de btw nog aftrekken. Als ik kan kiezen neem ik altijd een toetsenversie want dan heb ik het idee een echt instrument onder handen te hebben, maar voor degenen met ruimtegebrek of een weerzin tegen het te kleine klavier die een Oberheim willen is deze bureauversie een uitkomst.
Duur, zeker. De TAKE-5 begon met straat prijs +- € 1249,-
Ik zag ze zelfs lager in verschillende shops.

Nu zit diezelfde synthesizer al op 1499,-

Bij de P6/OB6/Trigon6 is dit ook het geval. Één geluk wellicht, de dollar zakt al een tijdje in t.o.v. de euro.

Ik begrijp wat je zegt en puur naar het bedrag kijkende is dat wellicht zo maar je vergelijkt nu 5 en 8 voice synthesizers. Beide interessante synthesizers al is de Peak wat goedkoper per voice mocht de TEO-5 Desktop prijs rond die € 1000,- a € 1100,- worden.

En om het vanuit een andere invalshoek te bekijken: Een MiniFreak heeft 6 voices (of 12 parafoon) en kost iets van 550 euro.
Als er van die minifreak een desktop of rack uitvoering zou zijn, zou er volgens mij een grote markt voor bestaan, maar misschien is het beter dat ik geen marketingadviezen geef, want heb er nooit voor doorgeleerd.

De MiniFreak heeft digitale oscillators, dus dat is compleet anders dan (duurdere) analoge DCOs of de (nog duurdere) VCOs van deze TEO-5.

De MiniFreak heeft digitale oscillators, dus dat is compleet anders dan (duurdere) analoge DCOs of de (nog duurdere) VCOs van deze TEO-5.
Klopt en de Peak heeft zelfs NCO's. Dus de vergelijking gaat sowieso mank, maar dat wist ik.

Zelf vind ik de VCO's van synths zoals de Perfourmer en de P6/OB6/Trigon6 een stuk beter klinken t.o.v. TEO-5/TAKE-5, die mij wat steriel klinken in de basis.

En digitaal of niet, de MiniFreak is veel een enorm goede sound design machine met zelfs een audio-in en een bak aan oscillator types waar je u tegen zegt.

Oh absoluut, en met digitale oscillators heb je al snel meer sound design mogelijkheden dan met analoge. Dan heb je het wel over compleet andere synths, dus het is maar wat je zoekt.

Duur, zeker. De TAKE-5 begon met straat prijs +- € 1249,-
Ik zag ze zelfs lager in verschillende shops.

Nu zit diezelfde synthesizer al op 1499,-

Bij de P6/OB6/Trigon6 is dit ook het geval. Één geluk wellicht, de dollar zakt al een tijdje in t.o.v. de euro.
Ik vind het qua prijs/pret verhouding niet duur.

Back