Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Gelijk maar 1 besteld..... zit zo diep de C64:)....heb er op leren porgrammeren en heeel veeel op gegamed !

Gelijk maar 1 besteld..... zit zo diep de C64:)....heb er op leren porgrammeren en heeel veeel op gegamed !

Heeft die v3 commodore software ook een browser die goed werkt dat je weet?

Het maakt licht hebberig, de C64 was mijn eerste eigen computer en ik heb daar inderdaad ook de Engelse taal, programmeren en ook wat muziekdingen op geleerd. Maar ik zou eigenlijk niet weten wat ik er nu nog mee moet dus ik ga me beheersen.

enige wat ik er op zou doen is gamen en tekst laten zeggen met SAM & reciter. Dus laat t maar zo :D

Er zit ook een behoorlijk Nederlands tintje aan de nieuwe commodore 64. De moederborden zijn namelijk ontworpen door Gideon Schweitzer. Hij maakt al jaren het Ultimate 64 bord dat via FPGA een commodore 64 bord maakt. Het bord is zo succesvol dat het hem een beetje boven het hoofd begon te groeien. Zelf heb ik ook twee van zijn borden in mijn commodore's zitten en ze zijn geweldig. Er kunnen eventueel zelfs twee chte sid chips op geprikt worden. Maar omdat het hem een beetje boven het hoofd begon te groeien werkt hij nu samen met de nieuwe eigenaar van Commodore en komen zijn borden dus straks in de nieuwe commodore. Dus helemaal nieuw is die nieuwe commodore eigenlijk niet. Het bord is al een aantal jaren op de markt. Het voordeel is alleen dat je nu niet zelf mee rop zoek hoeft naar een toetsenbord en een behuizing voor het bord. Dat wordt straks dus allemaal in 1 kant en klare machine geleverd.

Stop m snel weg Nap. Ik wil t vergeten… met zoiets kom ik nog minder aan muziek toe

Heb dat ding al een paar weken in een mandje. Misschien eerst 2 Arcade joysticks kopen..dan moet ik wel.
Hero.paradroid.bubble bobble..archon

Met mijn all-time favorite game....H.E.R.O.!!!

De verleiding is er......
Ik vind het eigenlijk onzin om er één aan te schaffen, maar het zijn vooral de onzindingen in het leven die ik leuk vind.
Die Miyoos kosten maar een paar tientjes bij de Chinees. Wel leuk spul hoor, zeker als je niet bang bent zelf een beetje te hacken en tweaken om het zo te krijgen als je wil. Er zijn alternatieven ook, ik heb de Miyoo Mini Plus een paar jaar geleden gekocht omdat het toen de beste was voor wat ik zocht en wat ik ervoor wilde betalen (ik hoef niet zo nodig alle modernere consoles erop, het gaat mij vooral om de classics - deze kan tot Playstation 1 (niet alle PS1 titels werken geloof ik) aan ongeveer).

Laatst gewijzigd:
Die.moeilijke C64 Games zijn echt niet te spelen zonder goede Microswitch joystick als een suzo arcade ofzo..die kun je op deze ook aansluiten
Ik heb hier een alternatief zonder microswitches voor ontwikkeld. Maar ik wil daar ooit nog een hyperviral youtube video van maken, dus voorlopig taboo.

Mijn pa had 2 arcade joysticks gebouwd. Het hardcore spul zoals in de spelautomaten hal. We kenden iemand die zulke zaken onderhield professioneel dus onderdelen was makkelijk krijgen. Inderdaad, zonder die joystick was spelen n hele opgave. Ik heb er veel gemold, van die kant en klaar joysticks. Zeker bij spelen zoals wintergames enz.

Een vd joysticks die pa maakte werd uitgeleend om nooit meer terug te komen. Nr 2 stuurde ik op naar een autistisch ik ben de 80’s guru die er n video over ging maken maar dat nooit deed.

Ik merk in ieder geval aan mijn high scores het verschil tussen versleten rubber domes en goede contacten. :)

Back