Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Ik heb alleen een tijdje Snake gespeeld op de Atari STfm 1040. Toen was ik voorgoed klaar met ALLE computerspelletjes en ben ik alleen doorgegaan met Steinberg Pro 12/24 en een Cubase 2.0 crack. Ook een flinke buzz kill, als ik zo terugkijk, vergeleken met de output die ik had met alleen de Tascam 244. Ik kreeg het nooit lekker aan de gang met de Fostex R8/MTC. Pas toen ik een Apple G4-400 met ProTools LE had had het zin om een computerd te betrekken bij het muziekmaken.

Op wat voor monitor speelde je die games? Er ging voor mij destijds een wereld voor me open met al die kleuren op de Amiga.
Gewoon op de TV via de scart converter kabel

Ik heb alleen een tijdje Snake gespeeld op de Atari STfm 1040. Toen was ik voorgoed klaar met ALLE computerspelletjes en ben ik alleen doorgegaan met Steinberg Pro 12/24 en een Cubase 2.0 crack. Ook een flinke buzz kill, als ik zo terugkijk, vergeleken met de output die ik had met alleen de Tascam 244. Ik kreeg het nooit lekker aan de gang met de Fostex R8/MTC. Pas toen ik een Apple G4-400 met ProTools LE had had het zin om een computerd te betrekken bij het muziekmaken.
Ik heb mijn Fostex D2424LV lekker aan de praat mijn mijn ST.

Hola.
Gevonden al.
Nee, de Commodore 64 is totaal ongeschikt voor Cubase 15. Cubase vereist moderne, krachtige systemen (zoals 64-bits Windows 10/11 of macOS), terwijl de C64 een 8-bits computer is uit 1982 met slechts 64 kilobyte RAM. [1, 2]

Ik had bij mijn eerste C64 (al lang het pand verlaten, C128-D masterrace) een pianoklaviertje dat over het qwerty klavier ging, en een synthesizer programma waarmee je de SID kon programmeren. Niks recent, de software was zo oud als de breadbin C64 zelf. Het werkte, dat wel. Maar echt vlot was het allemaal niet en ik herinner me flinke latency.

Back