Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Op school gebruikten we BASIC-PLUS dat draaide op een main-frame computer die in een aparte ruimte stond. Daar mochten we dan op basis van time-sharing via aparte terminals gebruik van maken. Verder was er nog een kleine computer waarbij je je programma's in machine-taal via een rijtje schakelaartjes moest invoeren. :beard:

Het steeds maar weer nieuwe systemen introduceren met bijbehorende software en betaalde updates is natuurlijk het hele verdienmodel. Het hele idee is om de gebruikers zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen:)
Wat dat betreft is de overheid gewoon een veredelde drugshandelaar...
Wie herinnert niet het pc-prive project waarbij je belastingvrij een pc kon kopen en toen "iedereen" verslaafd was aan de huis computer werd de kraan dichtgedraaid en moest je maar zien hoe je aan je pc kwam....
Wat ik zei: pushers

Jezus, PC Privé. Tell me you're over 50 without telling me you're over 50.

Volgens mij kocht mijn pa in de jaren 90 nog zo'n zwaar overpricede Tulip pizzabox 386 PC met die regeling.

Laatst gewijzigd:
Mijn eerste computer was een MSX en daarna Atari ST520.. een commodore achtig ding met webbrowser en fax zou ik wel willen maar Keybed om goed en snel blind te typen is wel een must. Volgensmij typt zo’n commodore niet zo lekker..

Als je lekker wilt typen op je C64...

C128-D masterrace represent!

c128d-1.jpg

Maar als je nooit een C64 gebruikt hebt: het is heel primitief. Voor een beetje leuke media toepassingen moet je aan de Amiga. Voor een simpele PC ervaring Windows 3.1 of 98SE. Maar in al deze gevallen eigenlijk ook gewoon niet als je ze "voor nu" gebruikt. Want nu zijn we heel verwend. Gebruik ze voor de nostalgie, met alle voor- én nadelen ervan. Vroeger was alles ook leuk, daarom niet beter.

Voor mij is eventuele aanschaf pure nostalgie.
Ook weer niet helemaal, want in mijn creative projecten zie ik nog wel wat mogelijkheden, maar het is op geen enkele manier een vervanging/aanvullnig voor praktische zaken waar ik nu mijn mac voor gebruik.

Mijn eerste computer was een MSX en daarna Atari ST520.. een commodore achtig ding met webbrowser en fax zou ik wel willen maar Keybed om goed en snel blind te typen is wel een must. Volgensmij typt zo’n commodore niet zo lekker..
Een webbrowser op 320x200 resolutie en een vast pallet van 16 kleuren lijkt me wel uitdagend surfen.

Ik heb nog een fase gehad waarbij ik m’n 1040st van speciale adapter had voorzien en dat werkte op m’n 1080hd tv.

Persoonlijk vind ik veel websites veel te overdreven. Monochrome vind ik ook wel geinig

Ik heb nog een fase gehad waarbij ik m’n 1040st van speciale adapter had voorzien en dat werkte op m’n 1080hd tv.

Persoonlijk vind ik veel websites veel te overdreven. Monochrome vind ik ook wel geinig
maar dat het Synthforum logo dat bescheiden linksboven staat bijna beeldvullend zou zijn op je surfcommodore is wel een ander uiterste :D

In de hele vroege dagen van het WWW heb ik nog wel gesurfd met een text-based browser (Lynx) via Telnet. En dan via Zmodem files downloaden. Dat was nog eens lo-fi.

Voor een beetje leuke media toepassingen moet je aan de Amiga.
Ook de Amiga is naar hedendaagse standaarden wel heel primitief hoor, zeker de 'klassieke' modellen (1000, 500, 2000, 600). Lage resoluties, weinig kleuren, zeer beperkt geheugen/opslag en een relatief slappe processor zijn echt niet genoeg voor hedendaagse toepassingen als muziek / video streamen of een beetje fatsoenlijk browsen. Misschien dat er op de AGA modellen wel wat meer mogelijk is, zeker met CPU/FPU upgrades en grafische kaarten. Er zijn ook wel 'moderne' Amiga computers die dat allemaal kunnen, maar die hebben verder niet zo heel veel te maken met de originele modellen behalve de naam.

Het is wel leuk voor retro-toepassingen als tracker software (Soundtracker/Pro-Tracker/Octamed etc.) en pixel art (DeluxePaint)

Jezus, PC Privé. Tell me you're over 50 without telling me you're over 50.

Volgens mij kocht mijn pa in de jaren 90 nog zo'n zwaar overpricede Tulip pizzabox 386 PC met die regeling.
Dat mannetje in de klederdracht van de 50-er jaren ben ik 🤭

Ook de Amiga is naar hedendaagse standaarden wel heel primitief hoor, zeker de 'klassieke' modellen (1000, 500, 2000, 600). Lage resoluties, weinig kleuren, zeer beperkt geheugen/opslag en een relatief slappe processor zijn echt niet genoeg voor hedendaagse toepassingen als muziek / video streamen of een beetje fatsoenlijk browsen. Misschien dat er op de AGA modellen wel wat meer mogelijk is, zeker met CPU/FPU upgrades en grafische kaarten. Er zijn ook wel 'moderne' Amiga computers die dat allemaal kunnen, maar die hebben verder niet zo heel veel te maken met de originele modellen behalve de naam.

Het is wel leuk voor retro-toepassingen als tracker software (Soundtracker/Pro-Tracker/Octamed etc.) en pixel art (DeluxePaint)
Ik bedoelde media toepassingen uit die tijd. In vergelijking met de C64 was de Amiga een spektakel van beeld en geluid, met trackers, samplers, paint software etc. Maar als ik vandaag wil samplen zou ik toch iets moderns gebruiken, of een Akai, Ensonic of Emu ofzo. Ik heb al die oude computers staan, maar gebruik ze nooit ter vervanging van iets modern. Enkel voor retro games. Op die ST met Cubase na dan.

Er werden vroeger overigens wel opgevoerde vroege Amiga's (met Video Toasters) gebruikt voor videotoepassingen als titels maar ook effecten. De space station scenes van Babylon V en volgens mij ook een deel van de Robocop 2 CGI is met de Amiga gemaakt. De VPRO gebruikte vroeger ook de Amiga voor dingen als Purno de Purno en de Mannetje & Mannetje animatieseries.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen een 500 (zelfs mijn 1mb + 8mb modelletje) en een dikke 4000 ofzo. Alleen al een 68000 versus 68040 helpt als alle beetjes helpen.

Ik ben nooit verder gekomen dan een afgedankte Amiga 1200. Daarvoor jarenlang de 500 met 1MB en een extra floppy drive. En een Action Replay II cartridge. Living large.

Youtuber Perifractic is officieel eigenaar van Commodore nu financiering rond is.​

Ja leuk om te zien.!
hoop dat er wat nieuws komt zonder alle technische informatie doorspelende apps/software/windows/apple//alles eigenlijk...
We gaan het zien.

Back