Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Ik volgde hem al jaren op yt voor hij commodore kocht, hij was altijd met oude pc's en cinsoles bezig waaronder veel c64 upgrades.

Commodore and Amiga belong together in spirit, and we hope to make that true in practice as well.

Das leuk en aardig, maar de rechten van het OS (og) liggen niet bij Amiga inc en kunnen dus ook niet bij commodore belanden. De rechten van het nieuwe OS (v4+) zijn dan van weer van iemand anders.

Das leuk en aardig.....

Kijk, ik ken alle ins en outs niet en die interesseren mij ook bitter weinig eerlijk gezegd.
Ik meldde alleen dat er plannen waren voor een heruitgave van de Amiga en daar is geen woord aan gelogen.
Over de betrouwbaarheid van de bron en de levensvatbaarheid van de plannen kan ik niet oordelen.

Overigens was de Amiga de computer die ik indertijd niet kon betalen, dus een nieuwe versie zou verleidelijk kunnen zijn voor me.

edit: never mind, verkeerd begrepen.

Ondertussen zit ik hier te shinen met mijn OG Amiga 500 geupgrade naar 8MB RAM + 1MB FastRAM + nieuwe voeding + Gotek + optische muis. En al dat geweld gewoon om Lemmings te spelen. :D

Mijn Amiga is al lang geleden vertrokken, maar heel soms doe ik nog eens een rondje met de emulator voor wat Amiga classics. De Amiga heeft volgens mij de beste versie van Wings of Fury en nog wel een aantal hits uit die tijd (Lemmings ook trouwens, volgens mij was de Amiga de enige computer die destijds zoveel geanimeerde karakters op het scherm kon laten zien en waren hier bij andere versies vaak concessies op gedaan. Rick Dangerous ook leuk maar afschuwelijk moeilijk. S.W.I.V. ... kan nog wel even doorgaan :D

PC versie van LEmmings was ook OK. De 8 bit sega master system versie eigenlijk ook zeer indrukwekkend voor zo'n lichte console, alleen werd die gefnuikt door controller ipv muis. ONgelooflijk hoe ver we nog geraakt zijn met de controller.

All in all is de Amiga versie de beste Lemmings.

Dat zal moeten blijken. Commodore heeft inmiddels al meerdere wederopstandingen doorgemaakt die verzandden in zinloze gadgets om vervolgens weer ter ziele te gaan tot een nieuwe avonturier de oude glorie nieuw leven in wil blazen. Die C-64 reissue was een toffe zet, maar dit soort dingen mja.
Ja dat is wel zo. Dat doet ook weer afbreuk aan het merk. Blijkbaar is het succes maar het hoofd is gestegen.

Burger time, boulderdash, heel dag programmeren voor 1 ballon die de lucht in ging en dat allemaal op die stomme cassette bandjes 🤣

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Och, als tweede computer na een ZX81 vond ik de Commodore 64 best wel een verbetering. :)

Ik heb niet de hele thread gelezen en misschien al eerder genoemd, maar deze komt er ook aan: THEA1200

Ziet er leuk uit! Die spelletjes interesseren me niet, en daarom heb ik er toentertijd ook niet mee gewerkt. Maar ik ben wel geïnteresseerd in de audio en muziek programma's die er toen gebruikt werden. Zitten die er ook bij?

Ziet er leuk uit! Die spelletjes interesseren me niet, en daarom heb ik er toentertijd ook niet mee gewerkt. Maar ik ben wel geïnteresseerd in de audio en muziek programma's die er toen gebruikt werden. Zitten die er ook bij?
"Get the full Amiga experience with the included workbench installation, allowing the use of the full range of Amiga software, and compatibility with 1000’s of classic Amiga games and demos."

Ze zullen niet inbegrepen zijn, maar zal zeker te downloaden zijn. Met een beetje zoeken vind je bakken met software voor de Amiga. Zo ongeveer alle games zijn namelijk ook gewoon te downloaden.

Ik heb in m'n tienerjaren alleen maar games gespeeld op de Amiga. Muziek maken ben ik later gaan doen met een ST.

Ik gebruik zelf quasi nooit Workbench op mijn Amiga, omdat ik de games rechtstreeks kan starten. Ik heb Workbench enkel gebruikt om enkele utilities programma's te draaien zoals CRT calibratie software en Deluxe paint ook wel eens.

Enig idee wat voor emulatie in The A1200 zit, FPGA?

Ik heb werkelijk geen idee en ben verder ook niet echt thuis in de wereld van de emulatoren. Ik wacht de reviews af zodra de A1200 uit is en besluit daarna of ik hem ga kopen.

FPGA is ook niet echt emulatie, in die zin dat het echt hardware is. Een beetje zoals je met een modular een Minimoog audioflow kan patchen, da's ook niet emuleren. Dus ik ben benieuwd wat de A1200 onder de motorkap gaat hebben, software of FPGA.

Oké, bedankt voor de uitleg. Als ik het aan ChatGPT vraag dan zou het bij de A1200 om software based emulatie gaan en geen FPGA. De A500 Mini van Retro Games was ook software based, maar daar kon je alleen games op spelen. Zou voor mij op zich ook wel voldoende zijn om weer eens wat oude games te spelen. Ik ga uiteindelijk toch niet aan de slag met trackers, samplers, Dynamic Drums en weet ik veel wat voor programma's er nog meer zijn.

PC versie van LEmmings was ook OK. De 8 bit sega master system versie eigenlijk ook zeer indrukwekkend voor zo'n lichte console, alleen werd die gefnuikt door controller ipv muis. ONgelooflijk hoe ver we nog geraakt zijn met de controller.

All in all is de Amiga versie de beste Lemmings.
Nou, mijn atari 1040STE deed anders ook prima lemmings spelen, heur :beard:
Eigenlijk bijna alle amiga games gingen prima op de atari 1040 st, van lotus esprit turbo challenge, international karate plus tot de microprose fighter jet flight simulators (F117 / F15).

Nou, mijn atari 1040STE deed anders ook prima lemmings spelen, heur :beard:
Eigenlijk bijna alle amiga games gingen prima op de atari 1040 st, van lotus esprit turbo challenge, international karate plus tot de microprose fighter jet flight simulators (F117 / F15).
Op wat voor monitor speelde je die games? Er ging voor mij destijds een wereld voor me open met al die kleuren op de Amiga.

Ik heb overigens helemaal nooit naar de game mogelijkheden van de Atari ST gegekeken, want toen ik met de ST begon was vooral midi sequencing het ding waar het voor mij om ging. Het spelen van games lag toen al een paar jaartjes achter me.

Back