Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar

Ik ga op het moment door een vrij turbulente periode waardoor ik helaas weinig (lees:geen) tijd heb kunnen besteden aan de C64.
Daarbij bestelde ik op een moment dat ik de levering van de TR-1000 niet onmiddelijk verwachtte de MPC Sample en uiteindelijk kwamen beide apparaten zo'n beetje tegelijk aan. De schaarse vrije tijd die ik op het moment heb gaan voornamelijk hiernaartoe.

Ik heb ook geen haast.
De Commodore staat er, is beschikbaar en wanneer ik er aan toe kom zie ik wel.

Ik zag dat ze nu ook met een of andere vrij trieste Commodore branded dumbphone komen.

Toen ik de naar mijn mening nogal knullige mail gisteren ontving dacht ik in eerste instantie dat het een scam was.

Een telefoon waarmee je geen gearvideos kan kijken en geen eindeloze stroom tutorials. Zo saai dat je uit verveling muziek moet maken EN zelf mag ontdekken hoe het werkt.
Blijkbaar is er een markt voor.

Een telefoon waarmee je geen gearvideos kan kijken en geen eindeloze stroom tutorials. Zo saai dat je uit verveling muziek moet maken EN zelf mag ontdekken hoe het werkt.
Blijkbaar is er een markt voor.
Dat zal moeten blijken. Commodore heeft inmiddels al meerdere wederopstandingen doorgemaakt die verzandden in zinloze gadgets om vervolgens weer ter ziele te gaan tot een nieuwe avonturier de oude glorie nieuw leven in wil blazen. Die C-64 reissue was een toffe zet, maar dit soort dingen mja.

Er zijn ook plannen voor een Amiga begreep ik, maar als je het van dit soort grappen moet gaan hebben......tja.

De amiga staat (al jaren) los van commodore.

Van hun pagina;

Is Amiga part of Commodore?​

Not yet – though we’d love it to be. And we won’t repeat past mistakes related to that. We’re in open dialogue with the most relevant rights holder to explore a potential reunion, and techno-optimism is in the air. Commodore and Amiga belong together in spirit, and we hope to make that true in practice as well. We’re just waiting for them to give the green light so the fun can begin.

Bij die telefoon, los van het feit of je er iets aan hebt (voor die prijs) of niet, heb ik het gevoel dat het een project was dat al ontwikkeld was en op zoek was naar een producent/"uitgever". Gewoon buikgevoel, geen bewijs voor. Maar het lijkt me een iets te groot project om nu even van nul gemaakt te hebben. Eerder iemand die al op het project zat en dacht "hmmm dit kan eigenlijk wel Commodore branding gebruiken".

Sja, hier nog van dit soort faalprojecten van de afgelopen 20 jaar, voordat het merk weer naar een andere partij gaat.

Hmmm ik ben benieuwd hoe lang die commodore inc site nog online mag blijven nu de boel doorverkocht is?
Daar wordt schijnbaar nog over gebakkeleid

En een artikel van vorig jaar zomer

Laatst gewijzigd:
Nou ja....mijn buit is binnen en verder zoeken ze het maar uit. ;)

Het is een beetje triest om zo'n monoliet van een merk uit mijn jeugd te grabbel gegooid te zien worden door opportunisten die mee willen liften op de reputatie van het merk. De enige producten die ik kan waarderen zijn die reissues/console-achtige dingen omdat die tenminste nog het DNA van het originele product hebben en een vergelijkbare ervaring bieden als toen. De rest is gewoon troep met een Commodore logo erop geplakt door mensen die niets met het originele bedrijf te maken hebben en hopen op een snel succesje door consumenten te verleiden die een goed gevoel hebben bij de naam vanuit hun jonge jaren of de overleveringen.

Ik denk dat Perifractic de eerste in de trein van nieuwe Commodore eigenaars is die zelf op heden nog iets doet met C64. Het zou me niks verbazen als sommige vorige eigenaars nog nooit LOAD "*",8,1 getypt hebben.

Ja, hij gaf ook wel de indruk echt enthousiast te zijn over het merk en de oude producten, en ik vind die nieuwe C64 lijn echt tof. We zullen zien hoe het verder gaat.

Ik denk dat Perifractic de eerste in de trein van nieuwe Commodore eigenaars is die zelf op heden nog iets doet met C64.

a, hij gaf ook wel de indruk echt enthousiast te zijn over het merk en de oude producten

Die indruk had ik ook toen ik de aankondiging indertijd zat en ook op de FB groep krijg ik het gevoel van mensen die echt zich echt betrokken voelen bij het product.
Wat dat op termijn gaat betekenen moeten we inderdaad maar afwachten en een Commodore fliphone is niet iets waarop ik zit te wachten, maar tot nu toe lijken ze ook bereid met updates verbeteringen en functionaliteit te willen toevoegen.

Back