Aanschaf oscilloscoop voor audio

cream

Ouwe rot
Ik ben de laatste tijd bezig met het oplappen van defecte synths. Nu loop ik na drie projecten tegen wat aan waar ik een oscilloscoop voor nodig lijk te hebben. Ik had deze gezien maar ik vraag me af of dat geen overkill gaat zijn. Mijn insteek was altijd om eerst even te kijken waar ik tegenaan ga lopen en dan pas aanschaffen. Is een simpele handheld oscilloscoop ook afdoende? Het leek me dat die in ieder geval voor een beginner wat veiliger lijken. Twee kanalen lijken me voor nu voldoende.

Nee, dat is geen overkill. Rigol is prima keuze, ik gebruik deze ook al jaar en dag. (Ouder model)
Simpele handhelds raad ik af.

2 kanalen is idd voldoende.

'Vroeger' werd vaak nog wel een analoog model aangeraden, maar daar zou ik vandaag de dag niet meer mee beginnen. Rigol is zoals gezegd inderdaad dik in orde. Niet heel snel qua besturing maar goed mee te werken. Ik zou overigens wel voor 4 kanalen gaan. Ik heb zeer regelmatig L en R output van een apparaat op CH1 en CH2, en dan op een input 3 een losse probe zodat ik signalen goed kan vergelijken.

Je kan ook de EL cheapo weg bewandelen en eerst de oscilloscope downloaden van Cristian Zeitnitz, die heeft een programma ontwikkeld wat een twee kanaals scope maakt van je geluidskaart.

Oh, zijn site is under construction….

Ik werk als vrijwilliger bij de studie verzameling van de Universiteit Twente, en daar hebben we ook een marktplaats, misschien zit daar wat voor je bij?

D930C4F1-5301-4D28-9037-E34E9E89DC99.jpeg

Bedankt voor alle reacties. Ik werk het liefst niet met software en liefst nieuw ipv tweedehands. Ik neig dan toch naar die 2 kanaals rigol.

Het leuke van de rigol is dat er veel meer functionaliteit aan boord is als standaard bruikbaar is (lees: voor de duurdere versies) er zijn namelijk hele groepen van h@ckers die deze functionaliteit beschikbaar maken. Soms moet er gesoldeerd worden (als je bv de logic analyser functie beschikbaar wil hebben), maar vaak ook niet.

Back