Blaastest (op een zwoele Bossanova)

MacGyverGear

midi-life crisis
Even een test met de sax op een muziekstuk. Ik ken het liedje al een tijdje maar heb nu een instrumentale versie en er een paar takes op gedaan. Waarschijnlijk kent niemand dit. Het heet "Estate", is Italiaans.

Voor de kritische luisteraar: Wat vind je van de kwaliteit van de muziek? Is er iets raars in te horen of klinkt het goed. Ik heb er iig echt van genoten, al moet het saxspel nog een beetje groeien.. maar voordat ik daar tijd in steek ben ik even benieuwd of de muziek in jullie oren goed klinkt. :engel:

Thanx voor het checken! :mega:

Wat een mooi nummer met van die heerlijk vloeiende overgangen in een andere toonsoort.
Ik vind het goed klinken en vindt het knap dat je zo lekker in dit toch niet zo simpele stukje meespeelt.
Als ik een opmerking mag maken over je bijdrage in deze track; vanaf 1.50 neemt de gitaar ruimte in en ik had het erg leuk gevonden als je vanaf daar ipv vooral meespelen wat meer call and respons had gedaan, dat je iets meer wat korte responses zou doen.
Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel maar nu we toch bij Bossa Nova zijn vind ik het wel handig om dat met een voorbeeld even aan te geven; hier hoor je Stan Getz/Charlie Bird in een bossa nova waarin Getz in het eerste deel de hoofdrol neemt en Bird hier en daar aan de eindjes wat toevoegt maar dan hoor je vanaf 1.10 dat Bird de hoofdrol pakt en Getz steeds een response doet.

ja lekker man! Ben je niet bang dat al je saxsound wordt weggeblazen door die ventilator? 🤘😂

Bij een blaastest moet ik altijd aan dit filmpje denken. Het lukt m’n brein niet om het los te laten ;)

Super, heerlijk relaxt!
Thanx!! :)

Wat een mooi nummer met van die heerlijk vloeiende overgangen in een andere toonsoort.
Ik vind het goed klinken en vindt het knap dat je zo lekker in dit toch niet zo simpele stukje meespeelt.
Als ik een opmerking mag maken over je bijdrage in deze track; vanaf 1.50 neemt de gitaar ruimte in en ik had het erg leuk gevonden als je vanaf daar ipv vooral meespelen wat meer call and respons had gedaan, dat je iets meer wat korte responses zou doen.
Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel maar nu we toch bij Bossa Nova zijn vind ik het wel handig om dat met een voorbeeld even aan te geven; hier hoor je Stan Getz/Charlie Bird in een bossa nova waarin Getz in het eerste deel de hoofdrol neemt en Bird hier en daar aan de eindjes wat toevoegt maar dan hoor je vanaf 1.10 dat Bird de hoofdrol pakt en Getz steeds een response doet.

Dank je Willem. Ja, een heel lekkere track. Ik heb heel lang moeten zoeken naar een versie om mee te spelen. Wat vond je van de kwaliteit?

Goed idee van die call en responce met de gitaar vanaf 1.50.. Lekker ook die track in jouw link met Stan Getz.. het was nu gewoon even doen wat in me opkwam. Het moet ook groeien zoiets.. maar ik zat dus een beetje met de kwaliteit van die opname.. als je goed luistert zit er wat raars in.. ;) maar als het niet opgevallen is? Beter!!

ja lekker man! Ben je niet bang dat al je saxsound wordt weggeblazen door die ventilator? 🤘😂

Bij een blaastest moet ik altijd aan dit filmpje denken. Het lukt m’n brein niet om het los te laten ;)

Whaha.. gewelding.. Het blaastestding voor platvink aanzien :halleluja:dubbel:

Je maakt een geintje over de fan.. maar idd.. :D Als ik ervoor speel wordt het geluid soortvan weerkaatst en hoor ik een vibey bijgeluid, in de frequentie waarin de fanbladen passeren.. de refecties hoor ik dan ofzo... Maar zolang de toeter voor mijn mic hang is het gelukkig niet te horen denk ik.. Ik moet helaas de deur dichthouden wegens de herrie die het ding maakt.. zonder fan was het niet te doen.. en het is ook mijn enige fan trouwens.. ik hou d'r van.. :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Wat vond je van de kwaliteit?
Ik heb nog een keer geluisterd en twee dingen wil ik je nog meegeven zoals ik het hoor; de eerste is dat de balans tussen jou en de rest wat mij betreft niet goed is, het is nu vooral Patrick op de voorgrond en de rest is wat meer background dus pas je volume in de automation aan zou ik zeggen zodat je soms meer meedraait en soms even gaat shinen met iets meer volume als je de solo speelt.
Dan komen we meteen bij het volgende punt zoals ik er tegenaan kijk; pak je momenten, het is nu teveel meespelen en doorblazen vind ik maar als je een solo doet dan zet je jezelf op de voorgrond en op andere momenten het volume iets terug zodat de rest ruimte krijgt en probeer ook 'ns een paar takes met call en respons en plak de beste stukjes bij elkaar en speel een keertje wat korte phrases bijv in de call en response zodat je echt het gevoel hebt dat jij antwoord op de gitaar, kijk 'ns hoe dat bevalt?
Je bent zo goed in arrangementen maken dus ik neem aan dat als ik het over balans heb dat je zelf precies weet wat ik bedoel.

Ik heb nog een keer geluisterd en twee dingen wil ik je nog meegeven zoals ik het hoor; de eerste is dat de balans tussen jou en de rest wat mij betreft niet goed is, het is nu vooral Patrick op de voorgrond en de rest is wat meer background dus pas je volume in de automation aan zou ik zeggen zodat je soms meer meedraait en soms even gaat shinen met iets meer volume als je de solo speelt.
Dan komen we meteen bij het volgende punt zoals ik er tegenaan kijk; pak je momenten, het is nu teveel meespelen en doorblazen vind ik maar als je een solo doet dan zet je jezelf op de voorgrond en op andere momenten het volume iets terug zodat de rest ruimte krijgt en probeer ook 'ns een paar takes met call en respons en plak de beste stukjes bij elkaar en speel een keertje wat korte phrases bijv in de call en response zodat je echt het gevoel hebt dat jij antwoord op de gitaar, kijk 'ns hoe dat bevalt?
Je bent zo goed in arrangementen maken dus ik neem aan dat als ik het over balans heb dat je zelf precies weet wat ik bedoel.
Mee eens.. en idd iets subtieler invullen, Call en responce..

Ik zal een geheimpje verklappen over de opname. Heb de zang weggefiltert met UVR5. Zolang ik maar meespeel, daar waar zang zit, valt het eigenlijk niet op. Maar zitten nog wel wat rare randjes hier en daar waar uithaaltjes, addlibs werden gedaan.. Ik weet het dan.. maar als het jou niet opvalt?? Ik ben overtuigd dat ik met deze audio voor de dag kan komen.. ik ga ermee door. :mega:

Ik heb trouwens ook andere tracks die ik gebruik en zo heb verkregen.. van Alcia Keys ook 1.. zang weggefiltert.. en je hoort wel wat, maar zolang ik het vol blaas, valt het niet op. :D
Sommige tracks zijn de originele opnames zo geweldig van.. en als je dan de zanglijn kan invullen met een soloinstrument is het origineel zó ontzettend genieten... 8)

Ik zal een geheimpje verklappen over de opname. Heb de zang weggefiltert met UVR5. Zolang ik maar meespeel, daar waar zang zit, valt het eigenlijk niet op. Maar zitten nog wel wat rare randjes hier en daar waar uithaaltjes, addlibs werden gedaan.. Ik weet het dan.. maar als het jou niet opvalt?? Ik ben overtuigd dat ik met deze audio voor de dag kan komen.. ik ga ermee door. :mega:
Nou begrijp ik waarom je harder blaast... :)
Als je weet dat de zang is weggepoetst dan zal het eerder opvallen denk ik?
Maar mocht je nog meer Bossa Nova zoeken maar dan zonder zang dan heb ik nog wel een paar tips voor je, ik was van kinds af aan altijd liefhebber van het genre, misschien is Nicola Conte wat voor je of old skool zoals A C Jobim

haha ;)

dank voor de links. Ik vind het opzich wel lekker klinken maar ben niet persé opzoek naar Bossanova's. Toen ik dit liedje voor het eerst hoorde, was het gewoon de sfeer en melodie wat me raakte. Er zijn meerdere uitvoeringen van.. Joan Gilberto heeft het ook uitgevoerd zelfs.. Ik zoek ook eerst altijd op eventuele Karaoke / instrumentale versies zoeken. Die waren er niet echt.. of gewoon niet goed genoeg. "The Girl from Ipenema" heb ik ooit een karaokeuitvoering van Frank Sinatra voor gekocht, lekker jazzy ook.. In mijn eerste poging ooit hierop klopte hier en daar van geen kant.. Heb er later werk van gemaakt, zanglijn bestudeerd en speel het nu, laten we zeggen, anders. :D Maar alles moet groeien.. Ook opnames blijven maken..

Ik moet nu nog op zoek naar een versie van Autumn leaves.. oftewel 'Les mortes feuilles', ook zo'n heerlijk stuk. Oh.. en Take Five.. werd ik laatst ook om gevraagd. Maar lastig te vinden..

Oh en de track hieronder heb ik onlangs een redelijke versie van kunnen kopen en kan ik eindelijk op los gaan.. :) Zang kan je redelijk wegfilteren maar er is helaas nog niets wat daarin slaagt met de saxofoon. Heb diverse (betaalde) tools geprobeerd..
Het enige wat overblijft is dan zelf inspelen.. daar heb je ook synths voor maar ik merk dat ik de laatste tijd wat lui aan het worden ben :D

"The Girl from Ipenema" heb ik ooit een karaokeuitvoering van Frank Sinatra voor gekocht, lekker jazzy ook.. In mijn eerste poging ooit hierop klopte hier en daar van geen kant.. Heb er later werk van gemaakt, zanglijn bestudeerd en speel het nu, laten we zeggen, anders. :D Maar alles moet groeien.. Ook opnames blijven maken..
The girl from Ipanema van Sinatra is een hele mooie versie als je die met Joao Gilberto bedoelt, dan hoor je 'm in het tweede refrein zo mooi jazzy fraseren, dan zingt ie Tall and tan zo lekker lazy
Ik moet nu nog op zoek naar een versie van Autumn leaves.. oftewel 'Les mortes feuilles', ook zo'n heerlijk stuk.
Autumn Leaves dat hebben zovelen gecovered, dat moet geen probleem zijn lijkt me, je hebt swingende en rustige uitvoeringen.

Ken je the Peacocks van Bill Evans hier samen met Stan Getz, er is ook een uitvoering zonder Getz, kan jij 'm inspelen, Nature Boy is ook een mooi nummer als je iets jazzy zoekt, ook door velen gecovered oa George Benson....

Oh.. en Take Five.. werd ik laatst ook om gevraagd. Maar lastig te vinden..
Hier Take Five als backing track, kan jij lekker op blazen en dan zeggen wij wel dat het waardeloos klinkt....;)

Oh en de track hieronder heb ik onlangs een redelijke versie van kunnen kopen en kan ik eindelijk op los gaan.. :) Zang kan je redelijk wegfilteren maar er is helaas nog niets wat daarin slaagt met de saxofoon. Heb diverse (betaalde) tools geprobeerd..
Earl Bostic, leuk, die kom je nooit meer tegen maar was volgens mij eind vijftig begin zestiger jaren een hele populaire artiest met die scheursound van 'm...

Ik heb wel aardig wat jazz gedraaid in m'n leven dus als je nog tips kan gebruiken op een gegeven moment moet je even een pb sturen en zeggen wat je zoekt

Back