Feest der herkenning: vintage software revival?

Octa( 8 )Med Pro soundstudio had gewoon 8 kanalen/sporen. Ik had er een aura 16 bit sampler via pcmcia aanzitten (a1200) op de a500 had ik een technosound sampler

Ik ben serieus begonnen met een crack van Cubase Audio XT. Die had volgens mij ook 4 sporen audio ofzo. De rest was midi. Kon je wel een drumloop in je nummer plakken. Later werd dat Cubase VST en kwamen de eerste plugins.

Daarvoor had ik nog wel een Amiga 500 met een tracker. Een buurjongen maakte daar hardcore mee 😊

Had vroeger een aantal Creamware scope kaarten. ( vandaar de username). Werkte vrij goed maar ik vond ze qua updates/bugfixing niet snel en daar liep ik op een gegeven moment zo tegenaan dat ik ermee ben gestopt. Zat net even op hun site te kijken en zie nog steeds dezelfde software..

ik heb een hele stapel aan creamware + luna boxjes gehad. Toen was polyfonie echt erg luxe en duur om te draaien. Een monofone miniscope etc ging alemaal net op zon 4 dsp kaart, Mischien een paar stemmen maar dan was de sharc op. Later 3 gekoppeld (pulsar2 etc) en hele berg ADATs (6) eraan.

Daarom is het zo cool wat je tegenwoordig voor weinig allemaal kan doen.
Ik draai nu 160 tracks met 160 SSLs 160 Preamps, stapels efx en busroutings.
In principe kan dat allemaal op een macstudio of een opgefokte macmini, ben je 0ng 3000-6000 kwijt, maar dat is een lachertje ls je wist wat het vroeger allemaal kostte.

Octa( 8 )Med Pro soundstudio had gewoon 8 kanalen/sporen. Ik had er een aura 16 bit sampler via pcmcia aanzitten (a1200) op de a500 had ik een technosound sampler
Octamed kwam pas vrij laat in de Amiga's bestaan, en de 8 sporen waren een hack door near-reatlime 2 virtuele sporen naar 1 'echte' te mixen, volgens mij ook met wat kwaliteitsverlies (zeker op een A500). Maar hardwarematig waren er maar 4 kanalen, zelfs in de AGA modellen (A1200/4000).

Een sampler cartridge had ik ook, een Stereo Master en later een Techno Sound geloof ik. Of andersom? Was wel leuk, sampletjes maken en knippen en dan in Protracker. Sampletijd was wel erg kort (wederom vooral op een klassieke A500, want die had maar 512KB chipram en volgens mij kon je samples niet vanuit fast ram afspelen).

Later kreeg ik een A1200 van mijn school mee, deze zou defect zijn maar had alleen een los draadje van de HDD. Tegen die tijd was de Amiga als systeem echter al lang dood, en was ik zelf ook over naar PC. Heb toen niet veel meer met die A1200 gedaan en die is, samen met mijn A500, naar de milieustraat gegaan bij een verhuizing :snif:

Laatst gewijzigd:
Fasttracker II, Rebirth en later nog Cubase SX

Ahhh.. trackers. Mijn grote liefde. Het begon bij mij allemaal bij Impulse Tracker 2.14. De eerste albums van Infected Mushroom zijn ook met deze software gemaakt.

Dit was een van de demo tracks die erbij zat.. right in the nostalgische feels:

EDIT: Whoops, er wordt Schism gebruikt in het filmpje :W

Heel veel progjes te vinden daar, zit daar voor zover jullie weten nog leuke vintage audio software tussen?

Sounddiver is ontzettend handig om oude synths te editten.

Als je het aan de gang krijgt en het niet op zijn bek gaat ... zeer slechte ervaringen mee. Zat destijds een versie bij mijn FS1r maar dat werkte echt voor geen ene meter.

Als je het aan de gang krijgt en het niet op zijn bek gaat ... zeer slechte ervaringen mee. Zat destijds een versie bij mijn FS1r maar dat werkte echt voor geen ene meter.
De opvolger midiquest is net zo gaar

Anti reclame blokker.

Ik wil geen azijnpisser zijn, maar wat is dit echt een ongelooflijke k*t site.
Meer ads dan leesbare text. Ik weiger het artikel verder te lezen 🤣
Vermoedelijk val ik niet onder de gemiddelde mainstream van de gemiddelde reclame doelgroep.
Zo kan ik me niet herrineren dat ik een adblocker installeerde en deed men dit automatisch. Dus geen reclame.
Tegenwoordig vallen ze me ook niet meer lastig met telefoontjes. En hoogst zelden kijk ik op de te koop en verkoop site idem met marktplaats.
Is het de moeite waard daar gaat het om.

Dat hier zoveel mensen nog met ouwe bende werken valt me mee.
Ik ben ooit 'ns een tijdje met Magix Music maker begonnen op windows XP gedraaid maar ik vond het erg beperkt, later kwam eindelijk timestretching en toen begon het allemaal wat beter te gaan en dat je wat meer tracks kon draaien zonder dat de boel vastliep.
Interface was aan het jubelen toen het ze voor het eerst lukte om een volledig nummer met 10 tracks te draaien of zo zonder te crashen, dat was echt een mijlpaal, dat was in 2005 of zoiets geloof ik.
Ik ben pas echt begonnen met Studio One op Windows 7 een jaar of tien geleden, ik blij dat we nu probleemloos tracks kunnen maken, ik hoef niet meer terug naar die goede, oude tijd.

Ik ben ooit 'ns een tijdje met Magix Music maker begonnen op windows XP gedraaid maar ik vond het erg beperkt, later kwam eindelijk timestretching en toen begon het allemaal wat beter te gaan en dat je wat meer tracks kon draaien zonder dat de boel vastliep.
Interface was aan het jubelen toen het ze voor het eerst lukte om een volledig nummer met 10 tracks te draaien of zo zonder te crashen, dat was echt een mijlpaal, dat was in 2005 of zoiets geloof ik.
Ik ben pas echt begonnen met Studio One op Windows 7 een jaar of tien geleden, ik blij dat we nu probleemloos tracks kunnen maken, ik hoef niet meer terug naar die goede, oude tijd.
Ik zou er ook niet aan moeten denken om nog te moeten gebruiken waar ik ooit mee begon (dat was al na de Amiga tijd). Daar kan ik echt niet de standaard van vandaag mee bereiken.

Vroeger ook nog Rave-Ejay gehad

Kent iemand Music 2000 (aka MTV Music Generato) nog? Dit was denk ik de allereerste muzieksoftware die ik ooit heb gebruikt. Uiteraard vooral vooraf gebakken loopjes slepen, maar het was voor die tijd best cool!

Tot mijn grote verbazing zie ik dat er een hele community omheen zit, en dat men een W10/11 versie hebben gemaakt. Super cool :D (moet het nog wel proberen though)

Back