Feest der herkenning: vintage software revival?

bombario

Gepokt en gemazeld
Bij Music Radar staat nu een leuk artikel over vintage muzieksoftware. Voor de mensen die net zo oud zijn als ik, zeg maar de gemiddelde SF'er 😄

Er komen veel bekende namen voorbij, waaronder Delay Lama. Ik weet nog dat ik destijds helemaal hooked was door Hammerhead van Bram Bos en later ReBirth 🙌

Leuk om te lezen en fascinerend om te zien dat er nog steeds muzikanten met deze programma's werken. Omgekeerde GAS ofzo: oud, ouder, oudst.

Mis er wel wat liefde voor Dave Smith's (Seer Systems - leuk woordspelletje t.o.v. Prophet? ; - ) Reality software uit 97.

Nostalgish ja, maar ik ben eerlijk gezegd blij dat die tijd voorbij is. Ik vond audio/muzieksoftware vroeger echt een heel stuk minder dan die van nu.

Geschiedsvervalsing.
Er was meer, beter en vooral veel eerder spul voor Commodore, Atari en eigenlijk ook zelfs voor MS. Weet niet in wat voor kuil ie begraven zat. Markt aandeel was vroeger nOg kleiner dan nu. En vooral die ouwe OS-en crasht-en als een malle. Ze zijn niet voor niets opeens geswitcht naar Linux en Intel. Tribaal gedoe.

Na zelf met de SID chip kloten via poken van een lijst waarden vond ik een drum synth van Ryo Kawasaki. Niet de Synthesizer of de Rhythm Rocker, ik weet de naam niet meer. Ik weet enkel nog dat het een 'flam' functie had, voor herhaalde snares. Rond 83/84, weet iemand de naam nog?

Geschiedsvervalsing.
Er was meer, beter en vooral veel eerder spul voor Commodore,
Inderdaad,

Nu je het zegt kan ik mij ook nog wel herinneren dat ik met een Wersi board op de C64 aan het spelen was.

Bijzondere rijden!
Maar ik vind wat ik nu heb wel mooier! 😂

Hangt af over welke tijd we het hebben en het gebruikte platform. On-and-off heb ik me met muziek beziggehouden door de jaren heen en soms ook met een computer. Een Commodore 64 in de jaren '80 reken ik even niet mee, maar "serieus" begon het zo rond 1993-94, met software als microLogic. Aardig artikel uit die tijd daarover, hier. Het was een probleem om de boel draaiende te houden, de hardware (MIDI-interface werkte vaak niet mee), het OS (vroege Windows), het was toen misschien allemaal net te primitief om lekker te kunnen werken op het PC-platform.

Het grote voordeel is natuurlijk dat vintage VST's niet kapot gaan en geen onderhoud nodig hebben. :)

Zag onlangs dit voorbijkomen.. Ik moest wel ff glimlachen.. ik heb verdrongen hoeveel geluidskaarten ik heb.. het was een goede afleiding destijds.. Sommige modellen werd iets meer voor gevraagd maar het was veelal tientjes werk.

Ik heb destijds een paar videootjes gemaakt. Een MiniMoog emulatie uit de Oasys PCI en nog wat muziekjes met de Microwave PC. De Terratec kaart kon je ook mee sampelen.. alles was vanuit de sequencer aangestuurd als midi op de kaart aangesloten.. dat was de sport een beetje.. :D 13 jaar terug alweer.. gdvr.. maar ik wilde op het rechte pad blijven.. gear heeft me gered denk ik dan maar.

Laatst gewijzigd:
Bij Music Radar staat nu een leuk artikel over vintage muzieksoftware. Voor de mensen die net zo oud zijn als ik, zeg maar de gemiddelde SF'er 😄

Er komen veel bekende namen voorbij, waaronder Delay Lama. Ik weet nog dat ik destijds helemaal hooked was door Hammerhead van Bram Bos en later ReBirth 🙌

Leuk om te lezen en fascinerend om te zien dat er nog steeds muzikanten met deze programma's werken. Omgekeerde GAS ofzo: oud, ouder, oudst.

Interessant citaat uit het artikel:
However Williams believes that this creative friction could increasingly be seen as a virtue. “Personally, I’ve started to humour this idea that as we see a rise in AI, and other tools that skip a ton of steps to get to the end result with less and less effort, that there could be a rebellion of musicians who purposefully retreat to these old, off-grid software methods to make music. That sounds somewhat cyberpunk and fun.”

Interessant citaat uit het artikel:

Ik heb hoop dat de komende Generation Beta (geboren ca. 2025-2040) het startschot geeft voor een tegenbeweging zodra die in hun latere tienerjaren en daarna komen. Kan muzikaal wel 'ns interessanter zijn dan al die AI van nu en de komende jaren bij elkaar.

Geschiedsvervalsing.
Er was meer, beter en vooral veel eerder spul voor Commodore, Atari en eigenlijk ook zelfs voor MS. Weet niet in wat voor kuil ie begraven zat. Markt aandeel was vroeger nOg kleiner dan nu. En vooral die ouwe OS-en crasht-en als een malle. Ze zijn niet voor niets opeens geswitcht naar Linux en Intel. Tribaal gedoe.
Ik hoor dat van die crashes vaak, zeker ook voor Cubase -en dan met name cracks- op Atari. Maar mijn Atari met "misschien" een crack van Cubase 2 is nog *nooit* gecrasht. En ik ben niet meer of minder dan een ander. Geen speciale software, gefilterde voeding ofzo. Gewoon bread&butter Atari in het stopcontact samen met 50 andere apparaten en gaan. Het enige wat ik kan bedenken: ik heb enkele gate chips naar het RAM vervangen zodat hij nu bij RAM tests werkelijk nul errors detecteert. Met een brakke Atari ga je natuurlijk nooit een stabiele ervaring hebben.

Wat andere oude software betreft, krijg ik ook meer dan mijn deel aan crashes. Davilex, looking in your direction...

Laatst gewijzigd:
Haha, toen MIDI en sequencers werden geïntroduceerd was het van de duivel want nu kon iedereen een liedje tekenen in plaats van jaren oefenen om een instrument te leren bespelen.

En nu is het de pure oervorm waar we naar terug moeten om muziek te redden. :D

Ik hoor dat van die crashes vaak, zeker ook voor Cubase -en dan met name cracks- op Atari. Maar mijn Atari is nog *nooit* gecrasht. En ik ben niet meer of minder dan een ander. Geen speciale software, gefilterde voeding ofzo. Gewoon bread&butter Atari in het stopcontact samen met 50 andere apparaten en gaan. Het enige wat ik kan bedenken: ik heb enkele gate chips naar het RAM vervangen zodat hij nu bij RAM tests werkelijk nul errors detecteert. Met een brakke Atari ga je natuurlijk nooit een stabiele ervaring hebben.

Wat andere oude software betreft, krijg ik ook meer dan mijn deel aan crashes. Davilex, looking in your direction...
Mijn Amiga crashte vroeger echt de hele tijd, of ik nou legale of illegale software gebruikte.

De Amiga broeders zullen dit herkennen:

Guru_meditation.gif

Ik heb hoop dat de komende Generation Beta (geboren ca. 2025-2040) het startschot geeft voor een tegenbeweging zodra die in hun latere tienerjaren en daarna komen. Kan muzikaal wel 'ns interessanter zijn dan al die AI van nu en de komende jaren bij elkaar.
Eerdere "vervang de zanger" software pogingen zijn na enige initiële hype een stille dood gestorven. Vocaloid bv, ik ken maar 1 commercieel album dat er zwaar gebruik van maakte. Of nog veel eerder de vroege text-to-speech voor Amiga en Windows. (U96 bv maar ook Nicolas 2000 in de early 2000's). Verschil met AI was toen wel dat de kwaliteit veel bedenkelijker was dus het klonk al snel gedateerd. De kwalitatieve bedenkingen bij AI muziek zijn meer op het vlak van smaak en morele kwesties, niet zozeer de pure audiokwaliteit.

Met een brakke Atari ga je natuurlijk nooit een stabiele ervaring hebben.
Bedoel het andersom :) . Ik werkte met Notator op Atari met veel synths, een sampler en cv en sync to MIDI doosjes via MIDI en never nooit crashes, de Macintosh's in onze muzikale omgeving, met hoe cynisch het ook is, meestal Cubase konden weinig aansluiten en waren constant angstig om de 5 minuten aan het saven.
Toen de wereld omdraaide en ook nog Atari stopte, overgestapt op PC met Cubase, never nooit problemen gehad, niet met audio, niet met MIDI.
Geklaag over PC is 90% user-error.

Mijn Amiga crashte vroeger echt de hele tijd, of ik nou legale of illegale software gebruikte.

De Amiga broeders zullen dit herkennen:

Bekijk bijlage 3864774
Ik gebruik de Amiga enkel voor spelletjes, dus qua muzieksoftware heb ik er geen ervaring mee. Ik heb er 1MB + 8MB inzitten, met de kanttekening dat enkel de eerste 512kb oud is en de rest NOS of nieuw RAM. En dat ik een nieuwe (zo te zien erg Chinese) voeding heb. Klinkt saai, maar: nog nooit gecrasht. Natuurlijk bestond Davilex toen nog niet... :D

Ik heb ooit de Atari crash bommetjes gezien, maar dat was toen het RAM nog niet hersteld was.

Laatst gewijzigd:
Back