Wie weet komt het er ooit nog van maar met deze serie gaan ze behoorlijk de hoogte in!
Net gespot en meteen even een draadje waard: Kali Audio heeft een nieuwe monitorlijn gelanceerd, de Santa Monicaserie SM‑5 en SM‑8 en dit lijkt serieus een next-gen stap te zijn qua studiomonitoring voor thuisgebruik én professioneel werk.
https://www.kaliaudio.com/santamonica
Het bijzondere aan deze monitors is niet alleen het geluid (daar kom ik zo op terug), maar vooral de ingebouwde DSP-functionaliteit. Geen software-kalibratie via plugins, geen extra latency via externe oplossingen — alles gebeurt in de speaker zelf. Denk aan:
- 8-band parametric EQ per speaker (!)
- Delay compensation (tot 12 ms)
- Input trim van –12 tot +6 dB
- Presets voor plaatsing (standaard/console/wall)
- Realtime aanpassing via ethernet of USB stick
- AES/EBU, XLR, TRS én front-ported ontwerp
- Capacitieve logo-button met LED feedback (yep, nerdpunten
)
Papieren woofers, aluminium dome tweeter, en een kast die geschikt is voor wand/plafondmontage met Triad‑Orbit compatible beugels.
Wat mij betreft is dit een interessante hybride tussen high-end actieve monitoring (denk Genelec, Neumann) en de modulaire flexibiliteit van bijvoorbeeld een Trinnov-systeem, maar dan zonder dat je een rack vol gear nodig hebt.
Persoonlijke indruk:
Nog niet geluisterd, maar ik vind de specs indrukwekkend — vooral dat je direct in de speaker kunt EQ’en en tijdlijnen zonder dat je de DAW hoeft aan te passen. Het feit dat je met een USB-stick je presets kunt uploaden is handig voor wie speakers aan het plafond of op een vaste beugel heeft hangen (denk Dolby Atmos setups etc).
Ze gaan plus minus 1700, kosten per stuk — niet goedkoop (effe checken)
Benieuwd of iemand hier ze al gehoord heeft?
Laatst gewijzigd: