Voor het eerst buiten een DAW

rsvos

Industrial Darkness
Ik heb in het verleden altijd allen met een computer geproduceerd en heb nu voor het eerst ''out of de box apparatuur.

Ben van fasttracker2 naar fl studio naar logic gegaan, en wil nu hybride werken.
ik heb nu een rd-9 met een mackie mixer aan mijn mac hangen voor de gabber kicks.

Nou is mijn vraag, hoe te werk? Je kick als loops op nemen dus de step sequencer van de rd gebruiken of de kick los opnemen,en dan verder als audio of in een software sampler?

of is dat een persoonlijke voorkeur en wat zijn dan de voor en na delen.

Er zijn veel wegen naar Rome.
Ik werk zelf niet hybride, dus doe 'of' DAW 'of' DAWLess (waarbij ik multitrack opneem wat alle instrumenten + FX live maken).
Mijn DAWLess setup kan dus alles maken qua geluid wat ik wil horen. In de DAW doe ik daarna hooguit wat EQ, mixing en mastering met de multitrack opname.

Hierbij moet ik wel vermelden dat dit geen 'spotify ready' tracks zijn oid, maar echt jams. Dus het 'hoeft' niet perfect.

De reden om DAWLess te werken voor mij heeft niks met het geluid te maken, maar meer met de lol van jammen.
Ik vind het 'spelen' van muziek oneindig veel leuker dan produceren.
Dus mijn DAWLess setup is helemaal gemaakt rondom het idee van lekker kunnen jammen.
Ik hoor 'tijdens het spelen' dus al precies hoe alles gaat klinken.

Mijn setup bestaat uit.
- MC-707 (sequencer, drum machine)
- Minitaur (bass synth)
- Subsequent 37 (lead / arp synth)
- Peak (poly synth)
- YC61 (stage piano die tevens midi controller is)
- Collider (reverb + delay)
- BOUM (saturation + filter + compressie)
- Deco V2 (saturation + 'chorus')
- Behringer XR18

Alle audio loopt via de XR18, als ik een synth naar een FX pedaal wil sturen, kan dat via de XR18 (send FX loop).
Alle audio wordt (18 sporen) multitrack opgenomen in mijn DAW.

Midi gaat allemaal via de MC-707 'naar' de instrumenten.

Voorbeeld :

Als je volledig out of the box wil kan je alles aansluiten op de Mackie en de stereomix opnemen in Logic, zo werkten ze vroeger. Het dwingt je om keuzes te maken en om met de 16 kanalen van je mixer een track te maken die interessant is. Zo kan je een complete track maken die al af is qua arrangement of een beetje jammen en alles opnemen en daar dan later de beste stukken uithalen om in Logic mee verder te gaan.

En dan zijn er nog vele vele andere manieren.......hangt helemaal af van de manier waarop jij wilt werken.

Ik heb in het verleden altijd allen met een computer geproduceerd en heb nu voor het eerst ''out of de box apparatuur.

Ben van fasttracker2 naar fl studio naar logic gegaan, en wil nu hybride werken.
ik heb nu een rd-9 met een mackie mixer aan mijn mac hangen voor de gabber kicks.

Nou is mijn vraag, hoe te werk? Je kick als loops op nemen dus de step sequencer van de rd gebruiken of de kick los opnemen,en dan verder als audio of in een software sampler?

of is dat een persoonlijke voorkeur en wat zijn dan de voor en na delen.
1762737436385.png

Ik doe een gehele track live recorden in 1 take en dan knip ik hem zonodig her en der goed en add ik nog wat dingetjes hier en daar en soms een klein compressortje of EQtje of galmpje of zeebonk

Het ligt er vooral aan wat je zelf wilt. Waarom heb je die RD-9 en Mackie gekocht? Zoek je de classic overstuurde 909-sound? Of wil je vooral een goede basis om verder te tweaken tot een ‘moderne’ kick? Of ben je vooral benieuwd naar een andere manier van werken?

Het ligt er vooral aan wat je zelf wilt. Waarom heb je die RD-9 en Mackie gekocht? Zoek je de classic overstuurde 909-sound? Of wil je vooral een goede basis om verder te tweaken tot een ‘moderne’ kick? Of ben je vooral benieuwd naar een andere manier van werken?
Ik heb de rd 9 gekocht en de mackie gekocht om kicks te maken zonder dat ik telkens van vst moet wisselen om te tweaken.
( Ben van plan om nog een sherman filterbank te halen en een reverb bak)
Denk zelf dat ik er dan samples van maak omdat het dan een beetje vertrouwde visuele werk wijze voor me blijft.
Dus eigenlijk zelf al een werkwijze gekozen😅

Ik heb de rd 9 gekocht en de mackie gekocht om kicks te maken zonder dat ik telkens van vst moet wisselen om te tweaken.
( Ben van plan om nog een sherman filterbank te halen en een reverb bak)
Denk zelf dat ik er dan samples van maak omdat het dan een beetje vertrouwde visuele werk wijze voor me blijft.
Dus eigenlijk zelf al een werkwijze gekozen😅
Lijkt me zeker een goede werkwijze. Zeker om mee te beginnen. Als je daar je draai een beetje mee hebt gevonden, kun je altijd nog eens kijken of je er ook op andere manieren leuke dingen mee kunt doen

Voor maken van een track zou ik wat kicks opnemen en dan beste opname gebruiken zodat je dezelfde kick hebt en 100% strak hebt in de track. Voor jammen maakt het wat minder uit.

Back