Eerste stapjes

Oja! Is er een reden om liever CLAPs te gebruiken ipv VST3? Of liever niet door elkaar? Ik lees dat de Auswahl bij VST groter is, en CLAP open source en niet onder controle van Steinberg, maar snap de voor- en nadelen nog niet helemaal.

Ik krijg de indruk dat Steinberg soms best wel krampachtig omgaat met technische dingen als audio-routing. Zelfs in Dorico is dat het geval, en daar heb ik amper iets te maken met audio.

Oja! Is er een reden om liever CLAPs te gebruiken ipv VST3? Of liever niet door elkaar? Ik lees dat de Auswahl bij VST groter is, en CLAP open source en niet onder controle van Steinberg, maar snap de voor- en nadelen nog niet helemaal.

Ik krijg de indruk dat Steinberg soms best wel krampachtig omgaat met technische dingen als audio-routing. Zelfs in Dorico is dat het geval, en daar heb ik amper iets te maken met audio.
VST3 is ook open source en ik vind steinberg niet krampachtig, het is een systeem; maar als je makkelijk wil qua audio routing is Bitwig wel het beste imo.
CLAP is nieuw. VST3 en CLAP doorelkaar is geen enkel probleem. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig (echte) problemen met plugins.

CLAP is een exoot die door relatief weinig plugin makers en audio programma's wordt ondersteund. Het is ontstaan uit ontevredenheid over het destijds gesloten VST format, maar nooit echt breed omarmd. Nu VST ook open is, heeft het misschien ook niet zoveel bestaansrecht meer, maar er zal vast wel een schare voorvechters blijven. VST3 (en AU op Mac) is de "standaard". Het maakt verder niet zoveel uit wat je gebruikt (en je kunt ze ook door elkaar gebruiken) , maar veel plugin makers zullen geen CLAP versie van hun plugins leveren omdat het nog altijd een veel minder gangbaar formaat is.

Laatst gewijzigd:
Ik bedoel met krampachtig dat je je als gebruiker bewust moet zijn welke interface actief is. Bijvoorbeeld garageband pakt gewoon de "andere" zonder te vragen. In Cubase zat ik altijd te klooien om weer geluid te krijgen als ik mijn micro (Audiotechnica usb-micro) ingestoken of uitgetrokken had. Daar is vast een hele goede reden voor, maar in Dorico heb ik daar eigenlijk niets mee van doen: ik gebruik audio alleen maar om zo nu en dan een demootje te maken met NotePerformer. Dorico ziet zelfs de interne speakers van mijn mac en de koptelefoonuitgang als twee verschillende interfaces. Maar ik klaag niet. Als muzieknotatieprogramma is is Dorico concurrentieloos en vrijwel perfect. Met krampachtig bedoelde ik dat Steinberg niet zo van de uitzonderingen is. Alles moet binnen het concept, de denkwijze vallen. In dit geval zou een automatische audioschakelaar handig zijn voor de meeste gebruikers, nu is het elke keer een paar handelingen extra die steeds hetzelfde en overbodig zijn. Dergelijke zaken worden in het Dorico-forum op de Steinbergsite wel duidelijk, en er wordt erg goed naar de gebruikers geluisterd (het is een erg kleine wereld van componisten en arrangeurs op professioneel niveau) en ook heel vaak aangepast. Maar het moet wel in vrij hoge mate in het gedachtegoed passen. Is misschien ook wel een goed idee bij software.

Ik wist niet dat VST ook open was nu, dank voor alle additionele informatie. Dat "AU" snap ik ook nog niet, ik dacht dat dat gewoon een soort VST was, maar het maakt dus niet zo veel uit, begrijp ik. Dan ga ik gewoon als ik kan kiezen voor VST3. Als er Kontakt player bij staat zijn het samples, toch? Dan kan ik er niets mee zonder Kontakt player, begreep ik. De VST's van the Usual Suspects krijg ik trouwens niet aan de gang: het zijn geen pkg-bestanden en mijn mac geeft aan dat hij niet weet wat ie er mee moet doen.

Als ik te intens ben, laat 't weten. Ik noem het jeugdig enthousiasme... ;-)

Clips zijn op measures/beats gebaseerd, in arrangerview zit je op de tijdslijn, het laatste is meer oldskool zoals vroeger met tapes werd gedaan.

Kontakt player is ahw de vst in Ableton en binnen die player laadt je dan een plugin van Kontakt, dat vonden ze handig indertijd bij Native Instruments. :?:D

Nog een tip die wel handig is; automation dat is als je parameters wilt aanpassen als je een track hebt opgenomen, zowel parameters in je instrument als parameters voor je mixing zoals volume en panning bijv
Vooral ook makkelijk omdat je tijdens het spelen maar twee handen hebt, zo kan je achteraf allerlei dingen veranderen naar smaak.

Ik wist niet dat VST ook open was nu, dank voor alle additionele informatie. Dat "AU" snap ik ook nog niet, ik dacht dat dat gewoon een soort VST was, maar het maakt dus niet zo veel uit, begrijp ik. Dan ga ik gewoon als ik kan kiezen voor VST3. Als er Kontakt player bij staat zijn het samples, toch? Dan kan ik er niets mee zonder Kontakt player, begreep ik. De VST's van the Usual Suspects krijg ik trouwens niet aan de gang: het zijn geen pkg-bestanden en mijn mac geeft aan dat hij niet weet wat ie er mee moet doen.

Als ik te intens ben, laat 't weten. Ik noem het jeugdig enthousiasme... ;-)
Er valt niet zoveel te snappen aan VST/AU/CLAP, het zijn gewoon verschillende formaten/containers met een andere naam en techniek die verder hetzelfde doen. Net als dat WAV of AIFF andere formaten zijn maar hetzelfde doen (geluiden opslaan).

Kontakt libraries zijn inderdaad sample libraries voor de volledige versie van Kontakt (betaald) of Kontakt Player (gratis). Kontakt is een sampler omgeving.

Die Usual Suspects plugins zou ik nog even van wegblijven want dat is emulatie software waar je nog zelf clandestien voor ROMs moet zorgen en waar je vaak nog wat trucjes nodig hebt om het aan de gang te krijgen (zeker op latere MacOS versies). Slecht advies voor een beginner.

Laatst gewijzigd:
De bitwig-licentie houd ik in mijn achterhoofd! Grote dank!

Ja, ik maak geen beats inderdaad, maar wie weet, wat niet is ...
En sommige dingen zijn dus inderdaad raar, fijn om te weten dat het niet alleen maar aan mij ligt.

Automation is me ooit gelukt in Cubase, maar lang geleden en veel werk. Iets zegt me dat dit in Ableton voor mij wat gemakkelijker zal gaan, dus ik ga het niet uit de weg. Dank voor de tip.

Over de Usual Suspects: goeie tip! Ik ben geen technisch wonder, en er is genoeg ander moois. Dan kan ik waarschijnlijk dll-bestanden ook beter laten zitten.

Back