Eerste stapjes

rœl

Stamgast
Hopelijk is dit de goeie plek voor mijn vraag. Ik zoek tips voor mijn eerste stapjes. Het liefst investeerde ik in een vette polysynth maar momenteel is mijn budget €0,-. Ik heb een Novation Launchkey (61, 1ste generatie) en sinds kort een fijne Kurzweil SP4-8 en zoek software om met mijn Macbook aan de slag te gaan. Voorlopig geen budget, en ik wil graag aan de slag met synths. Al jullie tips zijn welkom! Het mag traditioneel en niet per se ‘hip’. Het gaat me om sound design, niet beats. Expressiviteit boven mode. Alvast veel dank! 🙏🏽

Als DAW vind ik Luna van Universal Audio een dikke aanrader. Gratis en qua mogelijkheden erg uitgebreid. Voor gratis plugins zou ik eens naar de emulaties kijken die The Usual Suspects hebben, staat een topic op dit forum over. Voor bas vind ik de Surrealistic MG-1 van Cherry Audio erg leuk, net als de plugins van TAL die al aangeraden werden. Of, als je eens wat wil experimenteren met modular: VCV Rack (heb je geen DAW voor nodig).

Zebralette 3 is nog niet zo lang uit en gratis en heeft veel mogelijkheden.

En voor meer traditionele sounds natuurlijk de Full Bucket reeks.

Laatst gewijzigd:
En voor meer traditionele sounds natuurlijk de Full Bucket reeks.
Ja, deze had ik ook in m'n hoofd om je aan te raden, allemaal gratis en ook goed via midi te mappen naar je knoppen op je midikeyboard zodat je wat meer een tactiele beleving hebt met je knoppen.
Die jongen ontwerpt al jaren gratis softsynths en heeft er verschillende prijzen mee gewonnen, echt een aanrader!

Valhalla heeft verschillende free effects die als heel goed bekend staan, kijk op de site en scroll naar onderen; Demos & Downloads - Valhalla DSP

Verder omdat dit nog wat nieuw is natuurlijk; youtube is je vriend hiermee, toets iets in van free vst of zo en je krijgt een hele lading.

Mocht je echt de diepte in willen dan heb je Cardinal ook nog, dan kan je modulair aan de gang maar da's om te beginnen wel wat veel, ook bij Full Bucket heb je een modulaire vst.

En mocht je op een gegeven moment geld willen uitgeven aan deze hobby dan weten we hier prima hoe je snel door je geld heen bent. :D

Laatst gewijzigd:
Hahaha zodra er budget is ga ik dat fijn op jullie advies uitgeven. Ik verheug me. Theoretisch weet ik veel over VCO, filter, LFO, resonance, envelopes enzo, en ook iets over andere structuren zoals additief en fm, maar het echt doen is voor mij nu nieuw. Zie er naar uit veel te leren. En als jazzsolist weet ik wel wat ik met de verkregen geluiden moet doen, melodisch en harmonisch. Hip gaat ‘t niet worden vrees ik, mer wellicht wel fris en origineel. Hoop ik.

Ik kan me aansluiten bij de anderen: als je budget €0, dan oriënteer je op wat je hebt (bij de launch key zit een licentie voor Ableton Live Lite) en gratis plugins. Van die laatste zijn er tegenwoordig gelukkig heel veel goede.
Hoi! Ik heb mijn Launchkey in 2014 gekocht, productregistratie gaat maar vanaf 2016. Ik heb ze een mail gestuurd over hoe ik dit moet aanpakken. Als ik de keuze heb tussen Ableton Live Lite en Garageband, wat adviseren jullie me dan?

Ik heb ze een mail gestuurd over hoe ik dit moet aanpakken.
Novation heeft een hele goede after sales service.
Ik weet niet wat je hun hebt verteld maar ik hoop dat je je op de vlakte hebt gehouden waarom je nog geen gebruik hebt gemaakt dan kan je als ze antwoord geven er nog iets aan toevoegen, dat je bijv vertelt dat je in een band hebt gespeeld of een orkest wat natuurlijk waar is en dat je toen die licentie niet nodig hebt gehad, dan heb je kans dat ze je nog een keer helpen.
Ik heb indertijd een tweedehandse Novation gekocht en vroeg of er nog mogelijkheden waren met de software, ik kreeg toen gewoon een nieuwe licentie.
Heb je eigenlijk ooit een account aangemaakt en je keyboard geregistreerd?
Want als dat nu nog zou moeten doen is er kans dat je gewoon nu die Ableton licentie kan downloaden of probeer anders Luna die door @SmartBits aangeraden werd.
Ik heb nog wel een Abeton Live Lite, die mag je wel hebben, ik heb je een pb gestuurd
Als ik de keuze heb tussen Ableton Live Lite en Garageband, wat adviseren jullie me dan?
Ableton

Laatst gewijzigd:
Dankjewel! Ik ben gewoon eerlijk geweest. Ik heb in 2014 een Launchkey gekocht, daar zat Ableton gratis bij (zonder end-date) en ik zou er graag nu gebruuik van maken. Ik heb er verder niks bij gezet, en als ze vragen waarom ik niet eerder geregistreerd heb, kan ik naar volledige eerlijkheid antwoorden dat ik de Launchkey puur en alleen als midikeyboard heb gebruikt bij andere soft- en hardware. Ik hoop inderdaad dat Licencing nog gaat. Er stond geen einddatum bij, maar 11 jaar is natuurlijk best wel lang. Fijn te horen dat ze goede after sales hebben.

Ben nu vanalles aan het leren over VST en CLAP enzo. Voordat ik jullie met mijn vragen lastig val zal ik zo veel mogelijk proberen te ontdekken door gewoon te proberen. Erg leuk dit!

Waarschijnlijk zal je 'm van Novation ook nog wel krijgen, die doen meestal niet zo moeilijk en je kan nu ook nog Ableton de volledige versie eerst nog een maand gratis proberen, misschien ook wel wat voor je omdat je dan meteen een indruk hebt hoe zo'n compleet pakket er uit ziet.
Stuur even een berichtje terug of je die van mij wel of niet gebruikt.
Nou wel mooie muziek gaan maken hoor. ;)

Ben nu vanalles aan het leren over VST en CLAP enzo. Voordat ik jullie met mijn vragen lastig val zal ik zo veel mogelijk proberen te ontdekken door gewoon te proberen. Erg leuk dit!
Er is op het forum een apart draadje over Ableton voor beginners en via youtube kan je ook van alles vinden.
In het begin omdat je heel veel mogelijkheden hebt met zo'n daw is het wel een steile leercurve, succes!

Jullie zijn erg hulpvaardig. Ik denk dat ik voor Ableton ga, aangezien mijn Launchkey daar waarschijnlijk het lekkerst mee samenwerkt. Ik begreep bijvoorbeeld dat ik drawbars aansturen via de faders kan vergeten in Garageband, klopt dat?

Wat denken jullie: kan ik een leuke setup maken met de SP4 en de Novation beide op de Mac aangesloten? Het gaat vooralsnog gewoon om me te amuseren, nog geen live aspiraties hiermee: daarvoor gebruik ik gewoon de SP4 autonoom, de rest is me te spannend.

Wat handig is omdat het allemaal nieuw is voor je; in Ableton kan je meerdere takes van een partij achter elkaar opnemen en kan je heel makkelijk de beste stukjes van elke take bij elkaar plakken
Op die manier zet je snel verschillende instrumenten in je arrangerview, dan neem je op in de tijdlijn.
Je hebt ook een session of clipview in Ableton maar ik heb 't idee dat je met jouw achtergrond eerst wel in arrangerview zal willen werken.

Dat is een goeie tip: goeie aanvliegroute. Ik heb veel opgenomen in Ableton maar dan als sessiemuzikant: dus niet achter de knoppen maar toeterend in de microfoon. Ik wil jullie Stræpa onder de aandacht brengen: als daar trompet in zit ben ik dat vaak. Staat op spotify.

Het moeilijke van de tutorials is voor mij dat ze het muzikale niveau (begrijpelijkerwijs) ook laag proberen te houden, en dat werkt averechts. Deze video 👆🏽 is precies goed: duidelijk in de stappen maar me niet als een beginner in muziek aanspreken. Dan haak ik namelijk vaak af, omdat het te langzaam gaat.

Die session view gebruik ik om live te spelen tot nu toe, te pingelen als het ware. In het creatieve proces is het voor mij misschien ook nuttig om eens te proberen wat verticaler te denken met die clips … want je hebt gelijk: ik snap ‘m nog niet en de horizontale arrangerview is voor mij de logische manier. Tot nu toe lijkt Ableton wel irts meer in te haken op het creatieve proces dan Cubase en ook Garageband. Ik krijg intuïtief meer voor elkaar, en ik ben uitgesproken onhandig met apparaten, doorgaans.

Erg leuk dit! Het wakkert m’n creativiteit aan en voelt als ‘spelen’, als een kind. Vandaag ook maar eens kijken of ik een goede Rhodes en Wurli vind, en ik ben op de CollaB3 gestuit, en heb zelfs mijn 9 faders aan de drawbars weten te koppelen. Is dat ook een leuk onderwerp hier of doen jullie alleen maar synths? Zometeen de church organ 2nd en Aquae VST uitproberen. Alle tips zijn en blijven welkom!

Back