Was vroeger alles beter?

Al die technologiache ontwikkelingen zeggen niets over de evolutionaire ontwikkeling van de mens zelf.
Of eigenlijk zegt het juist dat de mens daardoor dommer is geworden omdat computers al het reken- en navigatiewerk voor ons doen.

In de middeleeuwen waren er geen rekenmachines dus moesten mensen meer hoofdrekenen waardoor ze hun hersens beter benutte.
Organen en weefsels die je niet meer gebruikt sterven gewoon af: Involutie
Het gebruiken van geavanceerde software kan je hersens ook aardig aan het werk zetten, het begint voor mij af te glijden waar AI om de hoek komt kijken,.

-workflows ontwerpen waarin die geavanceerde software toegepast wordt, bv integreren in de IT van een klant die nog in 2005 leeft en absoluut niet van plan is om te upgraden maar wel compatibel moet zijn
-uitgebreide functionele prompts opstellen zodat die geavanceerde software exact doet wat jij wil dat ze doet (ik heb het dan over een extreem andere orde dan een "doe eens alsof New Kids theme song bro country stijl is" type hobbyprompts maar dingen die een complete functionele analyse tot in het laatste detail, integratiespecs etc bevatten)
-nieuwe toepassingen ontwikkelen voor die geavanceerde software
-hardware ontwikkelen waar die geavanceerde software mee aan de slag gaat

etcetcetc. Ik werk in de mechatronica dus voor mij is dit een beetje een open deur. AI bv heeft me dommer gemaakt wat syntax onthouden betreft (dat doet die AI veel beter dan mij, dus doe ik de taakverdeling maar zo), maar op veel andere vlakken draaien mijn hersenen overuren daar waar iets voordien totaal in de "onmogelijk" doos gegooid werd en dus ook geen denkwerk aan besteed werd.

maar op veel andere vlakken draaien mijn hersenen overuren daar waar iets voordien totaal in de "onmogelijk" doos gegooid werd en dus ook geen denkwerk aan besteed werd.

Oké als je aan de programmeerkant werkt kan ik het begrijpen.
Maar als sec gebruiker (wat de meeste van ons zijn) gaan we er als mensheid op de duur evolutionair gezien wel op achteruit.
Helemaal als AI gemeengoed wordt.. wat het eigenlijk al 'bijna' is

Ah dat is het verschil tussen geavanceerde dingen doen met geavanceerde software, of basisfuncties van geavanceerde software gebruiken. Maar goed, ik gebruik van veel zaken ook alleen de basisfuncties hoor, soms ben ik net een mens.

Mijn aanpak, maar dat is omdat ik mezelf wil uitdagen, is dat ik de vrijgekomen mentale bandbreedte gebruik voor andere projecten. Dus ja, sinds GPS ken ik na 5 keer de weg naar het shopping center nog niet, maar ik hem zo wel meer tijd en energie voor/na een onbekende rit, die ik dan invul met andere projecten waar ook weer hersenwerk voor nodig is. Mijn oriëntatie gaat er misschien wat op achteruit, maar bv mijn elektronicakennis gaat dan weer vooruit.

Wat wel weer goed voor je hersnes is is gamen.
Tenminste sommige games waarbij je puzzels moet doen maar ook online multiplayer waarbij je in teams speelt.
Maar ook racen en schieten zijn goed voor je reactievermogen

In de middeleeuwen waren er geen rekenmachines dus moesten mensen meer hoofdrekenen waardoor ze hun hersens beter benutte.
Behalve dan dat op een kleine elite na praktisch iedereen analfabeet was en geloofde in heksen.
Maar als sec gebruiker (wat de meeste van ons zijn) gaan we er als mensheid op de duur evolutionair gezien wel op achteruit.
Helemaal als AI gemeengoed wordt.. wat het eigenlijk al 'bijna' is
Biologische evolutie in Darwiniaanse zin (natuurlijke selectie / survival of the fittest) is bij de mensheid eigenlijk min of meer gestopt sinds we medische zorg en sociale vangnetten hebben. Je zou zelfs kunnen beweren dat we als soort 'kwalitatief' achteruit gaan omdat we alle zieken, zwakken en anders gemankeerden in leven proberen te houden waardoor ze zich voortplanten en daarmee hun 'defecten' ook weer doorgeven aan een nieuwe generatie - al blijft eugenetica uiteraard een beladen onderwerp tijdens het kringgesprek. Aan de andere kant, als je evolutionair succes definieert als hoe groot en dominant je soort wordt ten opzichte van de andere levensvormen, doen we het eigenlijk steeds beter.

Laatst gewijzigd:
Ik zag geen eurorack op de laatste foto's. Het wordt er wel tijd voor eigenlijk.
Ik heb een paar keer wat geflirt met (semi)-modular, maar patchen is niet voor mij. Outboard heb ik ook niet zoveel mee. Ik ben me aan het beraden op toekomstige stappen.

Ik heb een paar keer wat geflirt met (semi)-modular, maar patchen is niet voor mij. Outboard heb ik ook niet zoveel mee. Ik ben me aan het beraden op toekomstige stappen.
t1000.gif

Geschiedenis leert dat we stilvallen, achteruitgaan en dan een sprong maken. Als we stil zijn gevallen, prima toch. Hopelijk ben ik op pensioen voor de sprong :D

Behalve dan dat op een kleine elite na praktisch iedereen analfabeet was en geloofde in heksen.

Rekenen moest iedereen met die paar florijnen die je maar één keer kan uitgeven want er was nog geen klarna app
en navigeren moest je ook zelf doen net zo als een heleboel dingen die nu via apps gaan.

- al blijft eugenetica uiteraard een beladen onderwerp tijdens het kringgesprek. Aan de andere kant, als je evolutionair succes definieert als hoe groot en dominant je soort wordt ten opzichte van de andere levensvormen, doen we het eigenlijk steeds beter.

Ik denk niet dat evolutionair succes definiert hoe groot en dominant de soort wordt ten opzichte van andere levensvormen.
Je kan het vergelijken met onkruid: het overwoekert alles en tenslotte verstikt het ook zichzelf.

Misschien is dat ook wel onderdeel van de evolutie, want dat schept weer ruimte. Er zijn maar weinig soorten in staat geweest epochs te overbruggen omdat de omstandigheden constant veranderen en het aanpassingsvermogen niet toereikend is gebleken. In ons geval zelfs grotendeels door ons eigen toedoen.

Dit alles in ogenschauw nemdend is het voor de mensheid op dit moment denk ik wel passend om te zeggen dat we op een punt zijn aangekomen je kan zeggen dat vroeger alles beter was zonder dat het direct ouwelullenpraat is 🥹

Iedere generatie denkt dat ie een van de laatste is. De Bijbel liep er al mee te zwaaien 2.000 jaar geleden.

Wat wel weer goed voor je hersnes is is gamen.
Tenminste sommige games waarbij je puzzels moet doen maar ook online multiplayer waarbij je in teams speelt.
Maar ook racen en schieten zijn goed voor je reactievermogen
Dus jij denkt dat je voor games meer moet snappen dan voor complexe software te kunnen gebruiken.

Ik zie het zo, voor alles waar je voor moet leren en oefenen, daar wordt je beter / slimmer van.

Back