Was vroeger alles beter?

Beetje raar kengetal, meest voorkomende leeftijd van overlijden. Natuurlijk wel iets van een correlatie maar laat dan naast modus ook mediaan en gemiddelde zien. Modasl inkomen, ook zoiets…

En kon je na afloop een uur in de rij staan om hem weer in ontvangst te nemen. Doe mij maar een locker :)
Ja, dat is wel zo, maar dan had je nog weleens wat awkward situaties of gesprekken, nu in deze tijd nu alles met machine interacties gaat dreigt al dat soort ongemakkelijkheid en schuring te verdwijnen, waardoor er dan ook maar weinig onverwachts meer kan gebeuren, zegmaar.

Ja onverwachte dingen zoals de laatste trein missen omdat je een uur op je jas moet wachten

Ja onverwachte dingen zoals de laatste trein missen omdat je een uur op je jas moet wachten
maar tegenwoordig kunnen we omdenken. Je bent gewoon ruim op tijd voor de eerste trein. Dat kon men vroeger niet, omdenken. Toen heette dat rechtlullen.

Je gaat eerder weg ( who gives a fuck om vuurwerk na n concert, ik zag vuurwerk al eens als kind, seen it done it, altijd t zelfde) of blijft lekker lang. Zo vermijd je de Q

Ik ga al n poos weg voor de hoofdact begint, ik heb t meestal al lang gehad met hun hits die ze pas op t end brengen. Die luister ik wel n andere keer. De onbekende bands, die zijn vroeger en dus beter ☺️

... noem je het 'innerlijke groei'. Voel je je meteen een stuk beter door.
8686.jpg

Ik weet 't niet, het meeste echt goedkope toiletpapier lijkt nog het meest op schuurpapier, het scheurt niet en absorbeert ook niet.

Wat je nodig hebt, is het goedkoopste "zachte" toiletpapier dat maar uit 1 vel-dikte bestaat.

Ja, vroeger was de muziek dus echt beter, is wetenschappelijk vastgesteld.

'Moderne muziek leunt sterk op een kleinere set van herhaaldelijk gebruikte overgangen, waardoor melodieën en harmonieën minder complex zijn dan vroeger. De kaarten laten zien dat muziek die tussen 1950 en 1979 werd gecomponeerd een balans vond tussen complexiteit en eenvoud en daarmee een overgang markeert tussen de meer verfijnde eerdere periode en de vereenvoudigde moderne tijd.'

'De onderzoekers denken dat de technologiegedreven manier waarop we tegenwoordig muziek consumeren een rol kan spelen in deze verandering. Muziekstreaming en sociale-media-algoritmen, die eenvoudigere en voorspelbaardere muziek bevoordelen die makkelijker door een breed publiek wordt geconsumeerd, bepalen niet alleen waar luisteraars aan worden blootgesteld, maar ook de richting van toekomstige muzikale trends. Er is dus weinig hoop op verbetering: zo lang mensen het liefst korte simpele clipjes zien, zullen makers daarop inspelen.'

Dus 'complex = goed'? Eenvoud is toch juist goed? Overbodige opsmuk, goede wijn behoeft geen krans etc. Heerlijk kokkerellen met eerlijke eenvoudige ingrediënten is het mooiste wat er is als we de culi's mogen geloven, de duur-doenerij van snobs spugen we op enzo. Net als dat we tegenwoordig in de architectuur vooral van strakke vormen houden in plaats van overal overbodige krullen die vroeger mode waren maar nu als 'kitsch' worden gezien?

Er zal wel wat inzitten natuurlijk, doorsnee popmuziek op de mainstream kanalen is inderdaad een nog grotere universele generieke eenheidsworst geworden dan het al was. Aan de andere kant vraag ik me af of ze dan ook kijken naar de muziek die buiten de mainstream wordt gemaakt, want juist door het wegvallen van de monopolies van grote platenmaatschappijen en dure studio's en andere gate keepers zou het aanbod in theorie diverser moeten zijn dan ooit. Maar kun je het ook vinden? Dat is denk ik de grootste uitdaging in onze tijd: het filteren van de diamantjes uit een riool vol ellende.

Overigens helpt het ook wel om de bijsluiter (originele rapport) te lezen in plaats van alleen de populair wetenschappelijke kop, zo vind ik bij de introductie al:

"This approach is not without drawbacks. MIDI files come with inherent limitations, such as their reliance on a discrete twelve-tone pitch system, which in turn makes it difficult to transcribe music strongly relying on sound design over note selection accurately.Therefore, our analysis focuses on melodic and harmonic transitions, deliberately setting aside other dimensions of musical complexity that are not measurable by our approach."

Dat betekent dus al dat ieder niet-traditioneel 'liedje' bij voorbaat afvalt. Dan wordt de spoeling bij een hoop moderne genres al erg dun.

Ik vind het onderzoek interessanter dan de clickbait interpretatie van die science website eigenlijk, ze houden het daarbij gewoon bij het bestuderen em beschrijven van structuur en complexiteit en laten de waardeoordelen over 'goed' en 'slecht' verder achterwege: Decoding the evolution of melodic and harmonic structure of Western music through the lens of network science - Scientific Reports

Laatst gewijzigd:
Als je het over Bach hebt, ja lekker. Maar als muziek de logische volgorde volgt dan zijn wel snel klaar.

Hola,
Of vroeger beter was ,weet ik niet.
Wat ik wel weet.
Er werden prachtige songs gemaakt.
En er zijn er nu maar weinig.
En de populaire stemmen worden nu echt slecht.ikbegrijp ook dat niet iedereen van klassiek houd maar heeft ook met je opvoeding te maken.
Wat ik nu niet zie.
En 13 jarige praten elkaar na.
Daar begint het
dus al.
Zelf kom ik uit een zeer musikaal gezin.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk.
Ik geloof dat het nu ook niet beter word.
Zet de TV maar aan,de audio die er uit komt kunnen zij zelfs niet goed regelen.
Maar of iemand dat hoort,ik wel dus.
Groeten van andreos.

Dus 'complex = goed'? Eenvoud is toch juist goed
Zowel in het stuk als in het rapport word geschreven dat muziek de afgelopen decennia minder complex is geworden - maw: meer eenheidsworst. Je opmerking bevestigt dat dat ook zo wordt ervaren. Iets dat ik iverigens volstrekte onzin vind. Allebei is goed (of slecht).

Is wmb niet de complexiteit of eenvoud die muziek aantrekkelijk maakt, maar compositie en authenticiteit. Aan dat laatste ontbreekt het steeds meer, aldus dit onderzoek. Of dat erg is of niet mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Simpeler dan 'boom boom boom boom, I want you in my room' zal het (hopelijk) toch niet worden.

Nou ja, het is geheel gebaseerd op niets anders dan noot-informatie uit MIDI files. Bijna alle geanalyseerde muziek valt in 'rock'. Ik vind het allemaal niet zo heel veel zeggen eerlijk gezegd en alles nogal beredeneerd vanuit een zeer beperkt referentiekader.

Daarnaast vind ik muziek veel meer iets om te beoordelen op wat het doet met je gemoed dan een pure technische exercitie. Een mooi gezongen, eenvoudig liedje in A mineur door een goede zanger(es) kan veel meer doen dan een compleet orkest dat even parallel alle toonladders afwerkt.

Laatst gewijzigd:
Back