Was vroeger alles beter?

Qua cultuur: ja. Je wilt dat het creeeren van cultuur ontoegankelijk is, zodat niet iedereen iets kan gaan maken. Het voorkomt ook de zondvloed aan tracks / muziek die je nu hebt.

En wat betreft een studio vol draden, al in de 90s had je gewoon prima geluidskaarten:
Yamaha SW1000XG
EMU APS
Creamware Pulsar

Kwestie van wat jij vindt versus uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat zijn eigen beperkingen duidelijk beschrijft (maar daarmee nog ateeds waardevoller is dan een persoonlijke mening zoals van 'simpele' muziek houden.

Voor het bestaan van internet had muziek geologisch gezien meer een originele signatuur dus van het land zelf, nu hoor je overal ter wereld muziek uit die streek maar dan wordt er wel op gerapt of heeft het dance invloeden, dat was vroeger echt anders en had het meer een eigen karakter.
Ik zelf vind dat een slechte ontwikkeling en dat komt door al die clips waardoor de jeugd waar ook ter wereld denkt dat ze vooral hetzelfde moeten doen en ik heb 't dan vooral over de populaire muziek wat steeds meer een eenheidsworst is geworden.
Dat komt natuurlijk ook door die rottige pc's en daw's, ze zouden het moeten verbieden. :D

1777737158362.jpeg

:D

Vroeger kon je tenminste bij de lokale supermarkt nog gedemineraliseerd water kopen, maar dat lijkt net zoals schoonmaakalcohol daarvoor the way of the dodo te zijn, in elk geval offline.:bekdicht:

Action heeft het ook niet meer.

En dan het alwetende personeel, dat je naar het mineraalwater verwijst.:stupid

Vroeger kon je tenminste bij de lokale supermarkt nog gedemineraliseerd water kopen, maar dat lijkt net zoals schoonmaakalcohol daarvoor the way of the dodo te zijn, in elk geval offline.:bekdicht:

Action heeft het ook niet meer.

Ik haal het bij Kruidvat.

Ok; als jij het een vooruitgang vind dat populaire muziek over de hele wereld steeds meer eenheidsworst is ipv meer een eigen karakter en cultuur van die regio, prima maar ik zit er niet op te wachten.
Haha, nee hoor, maar toen ik las hoe de muziek naar de sodemieter gaat door 'de jeugd' met 'die clips' was het net alsof ik mijn vader hoorde foeteren over MTV 30 jaar geleden :D

The kids, they listen to the rap music, which gives them the brain damage. You see, with the hippin' and the hoppin' and the bippin' and the boppin'...they don't know what the jaaaazzz...is all about!

The Simpsons, heel lang geleden.

Onthullend dat als er dan eens wetenschappelijke onderbouwing is van een stelling, in dit geval 'was vroeger alles beter' de reactie is om mensen die daar instemmend op reageren, of een spelfout, maken, belachelijk gemaakt worden.

O ja, even een smiley zetten, dan kan ik me erachter verschuilen dat het grappig bedoeld is:D

als er dan eens wetenschappelijke onderbouwing is van een stelling, in dit geval 'was vroeger alles beter'
Nou ja, die is er dus niet echt.

Maar goed, die fatbikes. Vroeger hadden we nog Puchs.

Laatst gewijzigd:
Als ik me beperk tot de top 40 muziek (en dat doe ik liever niet in het leven) dan kan ik me ook niet aan de indruk ontdoen dat er veel op veilig gespeeld wordt, veel gerecycleerd ook. Nummers waarvan ik geen artiest kan herkennen omdat het zo op elkaar lijkt.

Anderzijds, meeliften op veilige trends is ook niks nieuw. Ooit klonk de helft van de hitparade als The Beatles. Uitwisselbare Eurodance (waarvan achteraf bleek dat 90% zelfs werkelijk door dezelfde zangeres was ingezongen :D). Etc. Maar het aantal meer avontuurlijke, meer ambitieuze uitschieters was misschien groter. Een Meat Loaf opera, een GnR of Queen epos, complex gitaarspel van Fleetwood Mac, Procol Harum buitenbeentjes, bands die op eigen volharding een concept album maakten, in plaats van 4 producers die na 3 maanden vijlen aan een nummer komen met een refrein als "who rule the world? Girls! Who rule the world? Girls? Who rule the...".

Als je breder dan de top 40 gaat, wordt er gelukkig wel nog meer geëxperimenteerd. Maar daar verdien je geen villa in Beverly Hills meer mee.

Nou ja, dat dus. De 80s was alles palingsounds, Nederlandstalig gekweel en copycat disco, maar dat onthouden we niet. Dat de mainstream steeds vlakker en eenvormiger wordt valt niet te ontkennen, en dat is helaas niet alleen met muziek zo. Tegelijkertijd is er nog nooit een moment in de geschiedenis geweest dat we op ieder moment toegang hadden tot bijna alle muziek (en andere media) die ooit gemaakt is, dus ga graven. Er is zoveel moois te vinden.

Als ik rond de kerst de top2000 hoor weet ik ook niet hoe snel ik moet doorzappen. Met al die oude meuk die grijs gedraaid is. Niet dat ik vrolijk word wat er in de top 40 staat. Zekers niet. Maar ga graven zoals nap zegt. Er word genoeg goeie muziek uitgebracht. Dit jaar zijn er al genoeg goede platen uitgebracht.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Nou ja, dat dus. De 80s was alles palingsounds, Nederlandstalig gekweel en copycat disco, maar dat onthouden we niet. Dat de mainstream steeds vlakker en eenvormiger wordt valt niet te ontkennen, en dat is helaas niet alleen met muziek zo. Tegelijkertijd is er nog nooit een moment in de geschiedenis geweest dat we op ieder moment toegang hadden tot bijna alle muziek (en andere media) die ooit gemaakt is, dus ga graven. Er is zoveel moois te vinden.

Ja, je ziet het ook in andere cultuurdingen dan muziek. Zo worden er nueigenlijk nog maar een paar kleuren autos verkocht, wit/zwart/grijs. Ook bij de (tiener)jeugd zie je het nu, ze conformeren naar de standaard (en binnen die zichtbare standaard zoeken ze naar de subcultuur).

In je jaren 80 was het ook Doe Maar, Michael Jackson, de hairbands, new romantics. Wat ik daarvan in de top 2000 van terug zie, is niet alleen het nummer zelf maar ook het album erachter.

Ik luister het zelf niet, alleen gedwongen als ik met iemand in de auto meerijdt ofzo, maar de top 2000 is wel een van de laatste cultuurherinneringen die collectief is. Er zijn van die conspiracy theorien die zeggen dat we sinds eind jaren 00 (sinds de smartphone en facebook e.d.) in een soort tijdslus zitten omdat er geen echte collectieve gebeurtenissen en innovaties (waaronder mainstream muziek/cultuur) zijn die het ene decennium van het andere onderscheiden.

Ja, maar Corona dan, zelfs dat is geen collectieve happening, een zzp'er die al zijn inkomsten kwijt was herinnert het zich anders dan de jup die lekker kon thuiswerken, zijn huisje op orde had om 17:00 en dan met de buren op lege straat een tafeltje neerzette en een biertje/wijntje ging drinken. Als mensen het nog herinneren terwijl het maar een paar jaar geleden is.

Haha, nee hoor, maar toen ik las hoe de muziek naar de sodemieter gaat door 'de jeugd' met 'die clips' was het net alsof ik mijn vader hoorde foeteren over MTV 30 jaar geleden :D
Nou ik zeg niet dat de jeugd naar de sodemieter gaat maar ik vind het jammer dat ze overal in de wereld denken dat als je maar je muziek verwestert of veramerikaniseert dat je muziek er beter op wordt terwijl ik het cultureel nogal armoedig vindt als iedereen op de ander wilt lijken, dan krijg je idd dat populaire muziek en AI steeds meer overeenkomsten krijgt.
Ik ben niet echt van al die volksmuziek en heb er niets van in huis maar overal hetzelfde dat vind ik nog slechter, er treed een soort vervlakking op.
Maar goed; da's aan de oppervlakte want als je voorbij de hitlijsten gaat dan kom je nog prima muziek tegen en wat ik wel een leuke ontwikkeling vindt is dat de laatste 20 jaar er steeds meer een cross over plaatsvindt want je ziet dat ook jazz en klassieke musici steeds meer gebruik maken van electronic devices, fx of wat eurorack erbij, vroeger waren het meer gescheiden werelden, dat is wel mooi om te zien.

Laatst gewijzigd:
In je jaren 80 was het ook Doe Maar, Michael Jackson, de hairbands, new romantics. Wat ik daarvan in de top 2000 van terug zie, is niet alleen het nummer zelf maar ook het album erachter.
De jaren 80 was er ook New Wave. Daar zat veel betere muziek. Gisteren ben ik nog naar Fisher-Z gaan kijken/luisteren.
In België waren er in die tijd ook tientallen goede bands.

Laatst gewijzigd:
Er zijn van die conspiracy theorien die zeggen dat we sinds eind jaren 00 (sinds de smartphone en facebook e.d.) in een soort tijdslus zitten omdat er geen echte collectieve gebeurtenissen en innovaties (waaronder mainstream muziek/cultuur) zijn die het ene decennium van het andere onderscheiden.

Ja, maar Corona dan, zelfs dat is geen collectieve happening, een zzp'er die al zijn inkomsten kwijt was herinnert het zich anders dan de jup die lekker kon thuiswerken, zijn huisje op orde had om 17:00 en dan met de buren op lege straat een tafeltje neerzette en een biertje/wijntje ging drinken. Als mensen het nog herinneren terwijl het maar een paar jaar geleden is.
Ik vind dit wel een interessante, al denk ik niet per se dat het helemaal waar is. Wat wel echt 'een ding' is, denk ik, is het wegvallen van lineaire broadcast als belangrijkste bron van informatie en entertainment.

Vroeger hadden we 2 netten, en als je op school kwam, had iedereen de vorige avond dezelfde programma's of film gezien. Dit werd al minder door de komst van kabel TV (want dan had je naast Knight Rider nog 10 andere series die je op dat moment kon kijken) en sinds Youtube, terugkijken en streaming services is dit grotendeels verdwenen. Nu kan iedereen immers zijn eigen 'TV avond' samenstellen uit een enorm aanbod aan (internationale) content. Daarnaast krijg je dankzij de polarisering ook nog eens twee compleet tegenovergestelde versies van dezelfde gebeurtenissen te horen, maar dan compleet vanuit (radicaal/extreem) links of rechts perspectief dus ook een 'algemene moraal', zoals vroeger gevoed door de publieke media, is grotendeels verdwenen. Wat dat betreft hebben we de oude verzuiling afgeworpen en er een nieuwe voor in de plaats gemaakt, terwijl we eindelijk de kans hadden om ons er collectief van te verlossen. Gemiste kans.

Maar, die collectieve gebeurtenissen zijn er toch nog steeds wel denk ik. Het coronavoorbeeld dat je noemt is niet per se heel anders dan bijvoorbeeld de Hongerwinter. Een collectief herinnerde gebeurtenis, maar het scheelde nogal of je op het platteland woonde of in een grote stad. Of dat je boven of onder de rivieren woonde. Niet voor iedereen hetzelfde dus. Maar in deze tijd toch ook wel, denk aan MH-17, grote sportgebeurtenissen, de kroning of uitvaart van een staatshoofd, de dood van een (nationale) held, de Artemis II missie, etc. Daarnaast is een tijd duiden lastig als je er middenin zit, je kunt achteraf meestal een beter beeld opmaken.

Laatst gewijzigd:
Back